Vektor- és pixelgrafikák

Mi a vektorgrafika?
 

A vektorgrafikák, amelyeket más néven objektumorientált grafikáknak is neveznek, matematikailag definiált objektumokból, csomópontok halmazából és a csomópontokat összekötő szakaszokból állnak. A vektorgrafikák grafikai elemeit objektumoknak nevezik. Minden objektum önálló tulajdonságokkal rendelkezik, a többi objektumtól függetlenül változtatható a színe, körvonala, formája, mérete, elhelyezkedése és még sok más tulajdonsága.

 

Mivel minden objektum független egység, a tulajdonságai újra és újra megváltoztathatók, anélkül, hogy ez a változtatás érintené a rajz többi elemét. Ez a működési elv teszi a vektorgrafikákat ideálissá az illusztrációra és a térbeli modellezésre, ahol a tervezés folyamata megköveteli, hogy az objektumok tulajdonságait külön-külön változtathassuk.

 

A vektorgrafikák függetlenek a felbontástól. Ez azt jelenti, hogy minden kimeneti egységen (pl. a monitoron, ill. a nyomtatón) maximális felbontásban jelennek meg. A vektorgrafikák másik nagyon fontos tulajdonsága, hogy méretük szabadon változtatható. Mivel az objektumok tulajdonképpen matematikailag leírt csomópontok és az azokat összekötő szakaszok halmaza, a méret megváltoztatása nem okozza a minőség romlását, sem a fájlméret megváltozását.

 

Azt a működési elvet, amit a CorelDRAW és a hozzá hasonló vektorgrafikus felbontások követnek, Philip Bézier francia matematikus találta ki, autók karosszéria-elemeinek a megtervezésére.

  Példa a vektorgrafikára
 

A fenti ábra CorelDRAW állományban is megtalálható a CD-n. (trabant.cdr)


Mi a pixelgrafika?
 

A vektorgrafikus programokkal szemben a képszerkesztő, fotóretusáló programok – amilyen pl. a Corel PHOTO-PAINT – bittérképekkel dolgoznak.

 

A bittérképek, melyeket pixelgrafikáknak, raszterképeknek is neveznek, színes képpontok (pixelek) mátrixszerűen elrendezett halmaza. Ha kinagyítunk egy ilyen képet, láthatóvá válnak az azt alkotó képpontok. A bittérkép méretének növelése emiatt nem olyan egyszerű művelet, mint amilyen a vektorgrafikus képek átméretezése. Ugyanez a helyzet a kicsinyítéssel is. Ebben az esetben a kép egyes képpontjai elvesznek, ezáltal romlik a kép minősége.

 

A képpontok távolról nézve egybeolvadnak, így a megfelelő felbontású bittérkép folyamatosnak látszik. Mivel minden képpont külön színezhető, a bittérképekkel fotorealisztikus hatások hozhatók létre (árnyékolás, élesítés, homályosítás stb.). Vektorgrafikus programmal nagyon nehéz (gyakran lehetetlen) fényképszerű képeket előállítani. A bittérképes programok ezzel szemben alkalmasak erre a célra is.

 

A pixelgrafikák nem objektumokból, hanem képpontokból épülnek fel, ezáltal nincs lehetőség a kép egyes elemeinek szerkesztésére, a képpontok viszont akár külön-külön is szerkeszthetők.

  Példa a pixelgrafikára

Mi a különbség a vektorgrafika és a pixelgrafika között?
 

Amint azt az előzőekben említettük, a vektorgrafikák és a pixelgrafikák elsődlegesen a képalkotás módjában különböznek. Míg a vektorgrafikáknál a képek objektumokból – valamint az objektumokat felépítő csomópontokból és görbeszakaszokból – állnak, a pixelgrafikákat mátrix-szerűen elrendezett színes képpontok alkotják. A vektorgrafikák kevesebb helyet foglalnak a merevlemezen és a memóriában egyaránt, valamint a nyomtatásuk is gyorsabb, mint a pixelgrafikáké. A vektorgrafikák alkalmasabbak kontrasztos, éles vonalakat tartalmazó rajzok ábrázolására, a pixelgrafikák ezzel szemben jobban használhatók fényképek, textúrák és hasonló ábrák készítésére.


Átjárás a Corel alkalmazások között
 

A CorelDRAW 8 programcsomag a CorelDRAW vektorgrafikus rajzolóprogram mellett tartalmazza a Corel PHOTO-PAINT pixelgrafikus programot is. A két program igen jól tud együttműködni. Ha elindítottuk az egyik alkalmazást, akkor a C betűt ábrázoló Application Launcher (Alkalmazásindító) ikonnal gyorsan elindíthatjuk a másik alkalmazást is.

  Az alkalmazásindító ikonja
  Bittérképek használata CorelDRAW-ban
 

Már az első CorelDRAW verziók is képesek voltak a bittérképek kezelésére, ám ezekben még csak néhány alapvető műveletet (átméretezés, mozgatás, forgatás) lehetett a bittérképekkel végezni. A CorelDRAW 8-ban ezzel szemben számos olyan módosítást hajthatunk végre a képeken, amelyekre eddig többnyire csak a pixelgrafikus programokban volt lehetőségünk. Megváltoztathatjuk például a bittérképek fényerejét, kontrasztját, színmélységét, és lehetőségünk van különleges fototechnikai hatások alkalmazására is anélkül, hogy átváltanánk egy másik programra.

 

Gyakran adódik olyan helyzet, amikor egy bittérképet a CorelDRAW-ban kell módosítanunk. Ha a kép vonalas ábrát (pl. egy emblémát) tartalmaz, akkor célszerű azt vektorgrafikává alakítanunk, hogy azután a CorelDRAW rajzeszközeivel végezhessük el a szükséges változtatásokat. A bittérkép-vektorgrafika konverzióra több módszer áll a rendelkezésünkre. Az egyszerűbb grafikákat a CorelDRAW-ban az ún. AutoTrace funkcióval tudjuk vektorgrafikává alakítani, a bonyolultabb grafikák konverzióját pedig a Corel OCR-TRACE programmal végezhetjük el.

  Vektorgrafikává alakított bittérkép
 

A fenti kép CorelDRAW állományban is megtalálható a CD-n. (az eredeti bittérkép: virag.tif, és a vektoros kép: virag.cdr)

  CorelDRAW fájlok használata Corel PHOTO-PAINT-ben
 

A CorelDRAW fájlokat két módon használhatjuk fel a bittérképes grafikáink kiegészítésére. A Corel PHOTO-PAINT képes a CorelDRAW fájlok betöltésére és a vektorgrafikák (!) módosítására, annak ellenére, hogy ez a program egy pixelgrafikus rajzolóprogram. Emellett a CorelDRAW fájlokat az Export funkció segítségével pixelgrafikákká alakíthatjuk, így elérhetjük, hogy azok bármilyen pixelgrafikus programba betölthetők legyenek. Különösen jól használható ez a funkció internetes grafikák (pl. nyomógombok) készítésénél.



HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further