|
A CorelDRAW lehetővé teszi, hogy a bittérképek színmélységét más programok közbeiktatása nélkül, közvetlenül a programban változtassuk meg. A bittérképeket a következő színmódokba konvertálhatjuk:
|
  |
 |
Fekete-fehér (1 bit színmélységű)
|
 |
Szürkeárnyalatos (8 bit színmélységű)
|
 |
Duotone (8 bit színmélységű)
|
 |
RGB (24 bit színmélységű)
|
 |
Lab (24 bit színmélységű)
|
 |
CMYK (32 bit színmélységű)
|
 |
Palettán alapuló
|
|
  |
A színmód megváltoztatására szolgáló ablakokban a következő közös eszközöket találjuk:
|
  |
 |
A mintamező elrejtésére szolgáló gomb.
|
 |
A mintamező megmutatására szolgáló gomb.
|
 |
Az egyszerű mintamező, és a kettős (eredeti, végeredmény) mintamező közötti váltás gombja.
|
 |
A végeredmény megtekintése közvetlenül az ábrán.
|
 |
A mintamező állandó frissítése (ha nincs benyomva, nekünk kell azt frissíteni, a Preview gombbal).
|
|
  |
Fekete-fehérnek a köznyelvben azokat a képeket hívjuk, amik nem színesek, tehát csak a szürke szín különböző árnyalataiból állnak össze. Ezzel szemben a számítógépes grafikában a fekete-fehér (pontosabban monokróm) képek csupán két színből állnak, ez a két szín többnyire a fekete és a fehér (bár a CorelDRAW más színek kiválasztását is lehetővé teszi). Ha egy bittérképet monokróm képpé konvertálunk, elvesznek a színei, de különféle rácsozási technikákkal szimulálni tudjuk az árnyalatait. A monokróm kép elkészítésekor ki kell választanunk a megfelelő rácsozási technikát.
|
  |
|
  |
Egy bittérkép monokróm képpé konvertálásához jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü Convert to (Konverzió) almenüjéből a Black and White (Fekete-fehér) parancsot. Ekkor megnyílik a bittérkép-konverzió párbeszédablaka, amelyben kiválaszthatjuk a rácsképzés módszerét. A következő rácsképzési módok közül választhatunk:
|
  |
 |
Line Art: Ennek hatására a program kontrasztos, tónusok nélküli képet készít, és nem próbálja az árnyalatokat féltónusokkal szimulálni. A Thershold (Tűréshatár) mezőben megadhatjuk azt a szürkefokozatot, ami a fekete és a fehér színeket elválasztja (ami a tűréshatár alatt van, az fekete lesz, ami fölötte, az pedig fehér).
|
 |
Ordered: Ha ezt a módszert választjuk, a program finom pontmintákkal szimulálja a kép árnyalatait. Akkor szoktuk ezt a módszert használni, ha a képet monokróm monitoron szeretnénk megjeleníteni.
|
 |
Error diffusion: Ezzel a paraméterrel olyan monokróm képeket készíthetünk, amelyeknél az árnyalatokat a program egy véletlenszerűen (de matematikai módszerek alapján) kiszámított ráccsal szimulálja. Ennek a rácsozásnak nagy előnye, hogy a többi rácsozással ellentétben nem alakulhat ki rajta moáré minázat.
|
 |
Halftone: Ezzel a módszerrel a PostScript nyomtatók rácsképzése szimulálható. A rádiógomb kijelölése után megadhatjuk a rács típusát (pl. Line – vonalas), a rács sűrűségét, és a rácsszöget.
|
|
  |
|
  |
A duotone képek hasonlóak a szürkeárnyalatos képekhez, de ezeknél a szürke színárnyalatokat egy, két, három vagy négy másik színnel helyettesítjük. A duotone név az ilyen típusú képek összefoglaló neve, de a színek számától függően mindegyik képtípust másképp hívjuk. Ha a szürkeárnyalatos kép színárnyalatait egyetlen szín árnyalataival helyettesítjük, akkor azt a képet monotone képnek nevezzük. Ha két színt használunk, akkor duotone képről beszélünk, három szín esetén tritone képről, négy színnél pedig quadtone képről.
|
  |
|
  |
Ha egy képet duotone képpé kívánunk konvertálni, előbb szürkeárnyalatos képppé kell alakítanunk. Jelöljük ki a képet a nyíl segédeszközzel, válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü Convert to (Konverzió) almenüjéből a Grayscale (Szürkeárnyalatos) parancsot, majd nyissuk meg ismét a Convert to (Konverzió) almenüt, és válasszuk a Duotone parancsot. Ekkor megnyílik a duotone képek elkészítésére szolgáló ablak.
|
  |
|
  |
Válasszuk ki a Type (Típus) listából a duotone kép típusát: Monotone (Egyszínű), Duotone (Kétszínű), Tritone (Háromszínű) vagy Quadtone (Négyszínű). Ezután a színösszetevőket kell kiválasztanunk. Ehhez kattintsunk duplán a Type (Típus) lehulló lista alatt található mezőben a megfelelő szín nevére. Ekkor megjelenik a színek kiválasztására szolgáló ablak, amelyben megadhatjuk a megfelelő színárnyalatot. Általában diszkért színeket szoktunk használni, hiszen ezekből külön színkivonat készíthető, de a program bármilyen szín kiválasztását lehetővé teszi. Ha a duotone kép több színből áll, adjuk meg az összes színösszetevőt.
|
  |
A színösszetevők kiválasztása után beállíthatjuk azok intenzitását és fényerejét. Erre szolgál az ablak közepén látható tónusgörbe. A mező vízszintes tengelye a szürkeárnyalatokat szimbolizálja, a függőleges tengelye pedig a szín intenzitását. A görbe ívének elmozgatásával azt állíthatjuk be, hogy az egyes szürkefokozatoknál milyen legyen a színes festék fedettsége. Ha végeztünk a színösszetevők, színárnyalatok beállításával, bezárhatjuk az ablakot.
|
  |
Ha ezt a színösszeállítást más képeknél is használni szeretnénk, érdemes elmenteni. Ehhez nyissuk meg a Duotone párbeszédablakot az imént ismertetett módon, majd kattintsunk a Save (Mentés) gombra. Ekkor megjelenik a szokásos Save (Mentés) párbeszédablak, amelyben megadhatjuk a duotone fájl nevét. A program minden duotone színezési módot külön fájlban tárol.
|
  |
Egy elmentett duotone színezési mód visszatöltéséhez nyissuk meg a Duotone párbeszédablakot, kattintsunk a Load (Betöltés) gombra, és válasszuk ki a megjelenő ablakban a megfelelő duotone fájlt.
|
  |
A CMYK színezési modellt akkor szoktuk használni, ha a képet nyomdai sokszorosításra szánjuk. Amikor átalakítunk egy bittérképet CMYK képpé, a program minden képponthoz hozzárendeli a megfelelő cián, bíbor, sárga és fekete színösszetevőket, így a színkivonatok elkészítésekor már csak a megfelelő értékeket kell kiolvasnia a képből. A CMYK színezési modell a szabványos színezési modell a négyszínű nyomdatechnikában.
|
  |
|
  |
A CMYK konverzió eszközfüggő. Minden CMYK eszköz másképp jeleníti meg a CMYK színeket, ezért nem lehet egyszerűen, eszközöktől függetlenül elvégezni a konverziót. Mielőtt átkonvertálnánk egy képet CMYK képpé, ki kell választanunk egy CMYK eszközt, és a program ennek az eszköznek a paramétereihez illeszti a CMYK képet. A kimeneti eszköz kiválasztását az Options (Opciók) párbeszédablak Global/Color Management részében, vagy a Corel Color Profile varázslóban végezhetjük el.
|
  |
Ha egy bittérképet CMYK képpé szeretnénk konvertálni, jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü Convert to (Konverzió) almenüjéből a CMYK Color parancsot. Ekkor a program figyelmeztet arra, hogy a CMYK konverzió eszközfüggő, megmutatja a kiválasztott CMYK eszközt, majd elvégzi a kép átalakítását.
|