A síkbeli hatások alkalmazása |
  |
A CorelDRAW öt különböző, a bittérképeken alkalmazható síkbeli hatást tartalmaz. Ezek a következők: |
||||||||||
  |
|
Edge Detect |
  |
Az Edge Detect (Élkeresés) szűrő megkeresi a bittérkép éleit, kontúrjait, majd körberajzolja azokat, a bittérkép hátterét pedig egyszínűvé alakítja. Ezzel skiccszerű, vonalas ábrát készíthetünk bármilyen bittérképből, ami elég kontrasztos ahhoz, hogy a program megtalálhassa a jellemzőbb vonásait. A vonalak színét a program az élek színe és a háttér alapján készíti el, a háttér színét pedig mi magunk adhatjuk meg. |
  | |
  |
Az Edge Detect szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 2D Effects (Síkbeli hatások) almenüjéből az Edge Detect parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Állítsuk be a megfelelő hátteret a Background Color (Háttérszín) mezővel, majd adjuk meg a szűrő érzékenységét a Sensitivity (Érzékenység) csúszkával. Ha a csúszkát jobbra mozgatjuk, a program kevésbé éles kontúrokat is megtalál. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Offset |
  |
Az Offset (Eltolás) szűrő eltolja az egész képet az általunk megadott irányba, és mértékben. Az eltoláskor keletkező üres részeket több módon tölthetjük ki: az általunk kiválasztott színnel, az eltolt bittérkép szélső képpontjaival, vagy magával a bittérképpel, amit a program a kép túlsó széléről tol be. |
  | |
  |
Az Offset szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 2D Effects (Síkbeli hatások) almenüjéből az Offset parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Állítsuk be az eltolás mértékét a Shift mező Horizontal (Vízszintes eltolás) és Vertical (Függőleges eltolás) csúszkáival. Ha kiválasztjuk a Shift value as % of dimensions (A méret százalékos arányában történő eltolás) választómezőt, a csúszkák a méret százalékos arányában mutatják az eltolást (pl. 50 %), ellenkező esetben pedig pixelben. Ha megadtuk az eltolás mértékét, válasszuk ki a Fill empty area with (Üres területek kitöltése) mezőből, hogy mivel szeretnénk kitölteni a kép eltolásával keletkező üres részeket: Wrap around (A kép betolása a túloldalról), Repeat edges (A kép éleinek megismétlése), illetve Color (A kiválasztott szín). Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Pixelate |
  |
A Pixelate szűrő téglalapokra, négyzetekre vagy koncentrikus körökre osztja a képet. A téglalapok és a négyzetek hatása olyan, mintha felnagyítottuk volna a képet, vagy lecsökkentettük volna a felbontását. A koncentrikus körök hatása hasonlít a vízen keletkező hullámokra, de annál sokkal töredezettebb. |
  | |
  |
A Pixelate szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 2D Effects (Síkbeli hatások) almenüjéből a Pixelate parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Először válasszuk ki a pixelképzés módját a Pixelate mode mezőben, majd adjuk meg képrészletek (téglalapok, négyzetek) méretét a Width (Szélesség) és a Height (Magasság) csúszkákkal. Az Opacity (Opálosság) csúszka elmozgatásával opálossá tehetjük az effektet: minél jobban elmozgatjuk a csúszkát annál jobban átlátszik az új képen az eredeti. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Swirl |
  |
A Swirl (Örvény) szűrő örvényszerű hatást keltve keveri össze a kép pontjait. A kép egy rögzített középpont körül örvénylik, az örvény irányát és erejét mi szabályozhatjuk. |
  | |
  |
A Swirl szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 2D Effects (Síkbeli hatások) almenüjéből a Swirl parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Először az örvény irányát kell megadnunk. Ehhez kattintsunk a Direction (Irány) mezőben a Clockwise (Óramutató járásával megegyező), vagy a Counterclockwise (Óramutató járásával ellenkező) rádiógombra. Ezután beállíthatjuk az örvénylés mértékét. A Whole Rotations (Teljes forgások) csúszkával elforgathatjuk az egész képet, az Additional degrees (További forgatás szöge) csúszkával pedig tovább finomíthatjuk a forgatást. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Wet Paint |
  |
A Wet Paint (Nedves festmény) szűrővel olyan hatást kelthetünk, mintha a lefolyt volna a festék a frissen festett képen. A szűrő paramétereinek megváltoztatásával igen érdekes hatást érhetünk el. |
  | |
  |
A Wet Paint szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 2D Effects (Síkbeli hatások) almenüjéből a Wet Paint parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. A szűrőnek két paraméterét változtathatjuk: az erejét és azt, hogy melyik árnyalatok folyjanak le. A festékcsíkok hosszának megváltoztatásához mozgassuk el a Percent csúszkát. Ha kisebb értéket adunk meg, a festék kevésbé folyik le. A lecsöpögő árnyalatokat a Wetness csúszkával választhatjuk ki. A negatív értékek hatására a világosabb színek folynak le, a pozitív értékek hatására pedig a sötétebbek. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |