Térbeli hatások alkalmazása |
  |
A CorelDRAW hat térhatást keltő szűrővel rendelkezik: |
||||||||||||
  |
|
3D Rotate |
  |
A 3D Rotate (Térbeli forgatás) szűrő elforgatja a bittérképet a megadott mértékben. A forgatás szögét egy térbeli ábrával szabályozhatjuk, amely nagyon szemléletesen mutatja, hogy merre fog elfordulni a kép. |
  | |
  |
A 3D Rotate szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 3D Effects (Térbeli hatások) almenüjéből a 3D Rotate parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. A bittérkép elforgatásához mozgassuk el az ablak jobb alsó sarkában látható, kockát ábrázoló kép melletti csúszkákat. A csúszkák mozgatásakor elfordul a kocka, melynek első lapja jelképezi a bittérképet. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Emboss |
  |
Az Emboss (Dombormű) szűrővel domborműszerű képpé alakíthatunk bármilyen bittérképet. A program a művelet során megkeresi a kép jellemző vonalait, majd a fényes és az árnyékos részek elemzése után átalakítja a képet. A legjellegzetesebb dombormű-hatást éles, kontrasztos képekkel állíthatjuk elő. |
  | |
  |
Az Emboss szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 3D Effects (Térbeli hatások) almenüjéből az Emboss parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Először válasszuk ki a dombormű színét az Emboss color (Dombormű színe) mezőben. Használhatjuk a kép eredeti színeit (Original color), bár így nem lesz igazán jellegzetes a dombormű. Ha egyszínű domborművet szeretnénk készíteni, válasszuk a Gray (Szürke), vagy a Black (Fekete) opciót, illetve kattintsunk az Other (Egyéb) rádiógombra, és adjuk meg a megfelelő színt. A dombormű mélységét és a ráeső fény irányát az Adjust mezőben állíthatjuk be. A Depth (Mélység) csúszka elmozgatásával kidomborítható, vagy ellaposítható, a Level csúszkával pedig a fény ereje, a dombormű kontrasztossága módosítható. A szűrő hatását jelentősen befolyásolja a fény iránya. Ezt a Direction (Irány) mezővel adhatjuk meg. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Page Curl |
  |
A Page Curl (Felcsavarás) szűrővel olyan hatást kelthetünk, mintha a bittérkép szélét felcsavartuk volna. Megadhatjuk, hogy melyik sarkot kívánjuk felcsavarni, és mennyire, így ezzel a szűrővel is igen sokféle hatás készíthető. |
  | |
  |
A Page Curl szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 3D Effects (Térbeli hatások) almenüjéből a Page Curl parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Először válasszuk ki az Adjust mezőben található négy ikon egyikével, hogy a kép melyik sarkát kívánjuk felcsavarni (ezt az ikonokon látható lap lecsapott sarka mutatja), majd adjuk meg a csavarás irányát a Vertical (Függőleges), illetve a Horizontal (Vízszintes) választómezők segítségével. Ezután állítsuk be, hogy milyen széles darabod kívánunk felcsavarni a képből (Width), illetve milyen hosszú legyen a felcsavart rész (Height). Ha kívánjuk, megadhatjuk a felcsavar lap (Curl), és az alatta levő terület (Background) színét. Az Opaque curl (Opálos csavarás) és a Transparent curl (Átlátszó csavarás) rádiógombokkal opálossá, ill. átlátszóvá tehetjük a felcsavart képrészt. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Perspective |
  |
A Perspective (Perspektíva) szűrővel perspektivikus torzításokat végezhetünk a képen, és megdönthetjük azt. Ez a szűrő tulajdonképpen két szűrő egyben, hiszen tulajdonképpen két különböző műveletet végezhetünk el vele. |
  | |
  |
A Perspective szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 3D Effects (Térbeli hatások) almenüjéből a Perspective parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka, melynek jobb alsó sarkában egy téglalap alakú ábra látható. Ezzel az ábrával végezhető el a bittérkép torzítása. Ha perspektivikus torzítást szeretnénk végezni, jelöljük ki a Perspective rádiógombot. A kép megdöntéséhez a Shear rádiógombra kell kattintanunk. A kép eltorzításához mozgassuk a kurzort a rádiógombok alatt található mezőbe, majd kattintsunk az itt látható téglalap egyik sarkára, és mozgassuk el azt a megfelelő irányba. A kép perspektívájának megváltoztatásakor csak függőlegesen mozgathatjuk el a téglalap sarkait, a kép megdöntésekor pedig bármerre (de egyszerre csak egy irányba). Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Pinch Punch |
  |
A Pinch Punch (Kihúzás-benyomás) szűrővel kihúzhatjuk, vagy benyomhatjuk a kép középpontját. |
  | |
  |
A Pinch Punch szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 3D Effects (Térbeli hatások) almenüjéből a Pinch Punch parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka, amelyben egy rácsot ábrázoló mező érzékelteti a szűrő hatását. A kép benyomásához, kihúzásához mozgassuk el a Punch/Pinch csúszkát, és közben kísérjük figyelemmel a jobb alsó sarokban látható rács változását. |
  |
Szükség esetén megváltoztathatjuk a kihúzás, benyomás középpontját. Ehhez kattintsunk a szálkeresztet ábrázoló ikonra, majd a kép megfelelő pontjára (ha látszik a mintamező, akkor arra, ha nem látszik, akkor pedig a rajzablakban található képre). Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
Map To Object |
  |
A Map To Object (Objektumra feszítés) szűrővel azt a hatást kelthetjük, mintha a képet egy gömb külső vagy belső felületére, illetve egy henger palástjára feszítettük volna. Ha hengerpalástra feszítjük a képet, érdemes nagyobb értékeket megadni, hogy jobban érvényesüljön a művelet. |
  | |
  |
A Map To Object szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü 3D Effects (Térbeli hatások) almenüjéből a Map To Object parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka, amelyben – a Pinch Punch szűrőhöz hasonlóan – egy rácsot ábrázoló mező érzékelteti a szűrő hatását. Elsőként válasszuk ki annak az objektumnak a típusát, amire rá szeretnénk feszíteni a képet: Spherical (Gömb alakú), Horizontal cylinder (Vizszintesen fekvő henger), Vertical cylinder (Álló henger). Ezután adjuk meg a "feszítés" mértékét a Percentage csúszkával. Szélsőséges – nagyon kis vagy nagyon nagy – értékek hatására a program jobban széthúzza a képet. Ha negatív értékeket adunk meg, akkor a kép az objektum belső falára kerül, pozitív értékek hatására pedig kívülre. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |