|
A Gaussian Blur szűrő összemossa a kép színeit egy különleges algoritmus alapján, amely a kiválasztott képpont színét egy haranggörbe szerint átlagolja a környező képpontokkal (tehát a közelebbi képpontok jobban, a távolabbi képpontok kevésbé érvényesülnek). Ez a szűrő a túl éles képek lágyítására, és a szemcsés képek minőségének a javítására használható.
|
  |
|
  |
A Gaussian Blur szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü Blur (Homályosítás) almenüjéből a Gaussian parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Ebben az ablakban egyetlen paramétert módosíthatunk: annak a körnek a sugarát, amire a művelet érvényes. Ha nagyobb értéket adunk meg, a program egy-egy képpont környezetében több képpont színét átlagolja, tehát jobban elmossa a képet. Minél nagyobb értéket adunk meg, annál lassabb a művelet, hiszen annál több képpont színét kell átlagolni. Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal.
|
  |
A Motion Blur szűrő elmaszatolja a kép színeit, a mozgás látszatát keltve ezzel. A szűrő hatása olyan, mintha elmozdítanánk a fényképezőgépet az exponálás közben.
|
  |
|
  |
A Motion Blur szűrő használatához jelöljük ki a módosítani kívánt bittérképet a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a Bitmaps (Bittérképek) menü Blur (Homályosítás) almenüjéből a Motion parancsot. Ekkor megnyílik a szűrő párbeszédablaka. Elsőként a mozgatás sebességét kell megadnunk a Distance (Távolság) csúszkával. (A program ezt a paramétert távolságnak hívja, hiszen azt kell megadnunk, hogy hány pixelt mozduljon el a kép, de ha a fényképezőgépes példánál maradunk, akkor igazából arról van szó, hogy milyen gyorsan mozgatjuk a képet az exponálás közben.) Ezután adjuk meg a mozgatás irányát a Direction (Irány) mezőben.
|
  |
A művelet során felmerül a probléma, hogy mi történjen a kép széleivel. Mivel a program a művelet során tulajdonképpen elmozgatja a képet, lesznek olyan részek, ahova "nem jut" a képből. Ezekkel a részekkel három dolgot tehetünk:
|
  |
 |
Figyelmen kívül hagyjuk, hogy a kép szélén másképp fog érvényesülni a hatás (Ignore pixel outside image). Ilyenkor a program nem próbálja a hiányzó képrészletet mással pótolni, ezért a kép egyik szélén kicsit másképp néz ki az elmosás, mint máshol, de ez általában nem zavaró.
|
 |
A papír (háttér) színét használjuk a hiányzó képrészletek pótlására (Use paper color). Ha a papír hasonló színű, mint a kép, akkor ez megfelelő módszer lehet, de ha a papír színe nagyon elüt a kép színétől, akkor nem várt hatást eredményezhet.
|
 |
A kép szélének képpontjait használjuk a hiányzó képrészletek pótlására (Sample nearest edge pixel). Ha az első módszer nem jár megfelelő eredménnyel, próbáljuk meg a képet ezzel az opcióval előállítani.
|
|
  |
Ha végeztünk, nézzük meg a művelet végeredményét a mintamezőben, és ha ez megfelelő, akkor zárjuk be az ablakot az OK gombbal.
|