Objektumok kijelölése és átalakítása
Objektumok kijelölése

 

Ha át szeretnénk alakítani egy objektumot (például meg szeretnénk változtatni a helyét, méretét, színét stb.), akkor először mindig ki kell jelölnünk azt. Egy objektum kijelölve marad, amíg ki nem jelölünk egy másik objektumot, így a kijelölése után több műveletet is elvégezhetünk rajta, anélkül, hogy újra ki kellene jelölnünk. Vannak műveletek, amiket csak úgy tudunk elvégezni, hogy nincs kijelölve egyetlen objektum sem. Ilyenkor a kijelölés megszüntetéséhez üssük le az Esc billentyűt, vagy kattintsunk a rajzterületen egy üres részre, ahol egyetlen objektum sincs.

 

Az objektumok kijelölésére a nyíl segédeszköz szolgál. Egy objektum kijelöléséhez válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk az objektumra. Ha az objektumnak nincs kitöltője, akkor a körvonalára kell kattintanunk, ellenkező esetben bárhol kattinthatunk az objektum területén belül. Ha olyan objektumot szeretnénk kijelölni, amit teljesen lefed egy másik objektum, nyomjuk le az Alt billentyűt, majd így próbáljuk kijelölni azt.

 

Amikor kijelöltünk egy objektumot, egy X jelenik meg a közepén, és nyolc négyzet alakú fogantyú jelenik meg a sarkain és az oldalain. Az X az objektum mozgatására szolgál, a fekete fogantyúkkal pedig nyújtani és átméretezni lehet az objektumot.

  Egy kijelölt objektum

Objektumok kijelölése kattintással
 

Az objektumok kijelölésének leggyorsabb és legegyszerűbb módja a nyíl segédeszközzel való kattintás: válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk a kijelölni kívánt objektumra. Ha lenyomjuk a Shift billentyűt, egymás után több objektumot is kijelölhetünk. Ha egy objektumot teljesen lefed egy másik, azt az Alt+kattintás kombinációval tudjuk kijelölni.

Tipp!

Bármilyen segédeszközt használunk, a nyíl segédeszközt gyorsan kiválaszthatjuk a szóköz billentyű leütésével.

Tipp!

Az objektumokat (ellipsziseket, téglalapokat, sokszögeket) a rajzoló segédeszközökkel is ki lehet jelölni. Ehhez csupán rá kell kattintani az aktuális segédeszközzel az objektum körvonalára.


Objektumok kijelölése gumikerettel
 

Ha több, egymáshoz közel fekvő objektumot kell kijelölnünk, a legegyszerűbb módszer a gumikeret használata. A gumikeret tulajdonképpen egy képzeletbeli téglalap, amelyet a segédeszközzel rajzolunk a megfelelő objektumok köré. Ennek a téglalapnak magába kell foglalnia mindazokat az objektumokat, amiket ki szeretnénk jelölni.

 

Ha gumikeretet szeretnénk használni az objektumok kijelölésére, válasszuk az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk a rajzterületre, oda, ahová az objektumokat magába foglaló képzeletbeli téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni. Tartsuk nyomva az egérgombot, és mozgassuk el az egeret. Ekkor megjelenik a képernyőn egy szaggatott vonalú, világoskék keret, ami a kijelölendő terület méreteit jelzi. Húzzuk a kurzort a kijelölni kívánt terület jobb alsó sarkába, majd engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program kijelöli mindazokat az objektumokat, amelyek a gumikereten belül helyezkedtek el.

Fontos!

Az előbbi módszert alkalmazva ügyeljünk arra, hogy a kijelöléshez nem elég, ha a gumikeret érinti az objektumot, teljesen körbe kell zárni azt. Ha minden olyan objektumot ki szeretnénk jelölni, amit a gumikeret érint, nyomjuk le a művelet közben az Alt billentyűt.


Objektumok kijelölése billentyűzettel
 

Előfordul, hogy az objektumok kijelölésének legkényelmesebb módja a billentyűzet használata. Például, ha sok objektum van a képernyőn a legfelsőt, vagy a legalsót a billentyűzet segítségével tudjuk a leggyorsabban kijelölni.

 

Ha egy objektumot a billentyűzet segítségével kívánunk kijelölni, akkor válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd üssük le a Tab billentyűt. Ha a billentyű leütésekor nem volt kijelölve egyetlen objektum sem, akkor a program kijelöli a legfelső objektumot. Ha a Tab billentyű leütése előtt kijelöltünk egy objektumot, akkor a program a sorrendben azt követő (fölötte elhelyezkedő) objektumot fogja kijelölni. Az előző (egy szinttel lejjebb elhelyezkedő) objektum kijelölésére a Shift+Tab billentyű-kombináció használható.


Az összes objektum kijelölése
 

Lehetőségünk van arra is, hogy az összes objektumot kijelöljük. Ehhez válasszuk az Edit (Szerkesztés) menüből a Select All (Mindent kijelöl) parancsot. A parancs egy almenüt nyit meg, amelyben kiválaszthatjuk, hogy mit szeretnénk kijelölni:

 

Objects (Objektumok): az összes grafikai objektumot és szöveget

Text (Szöveg): az összes szöveget, de a grafikai objektumokat nem

Guidelines (Segédvonalak): az összes segédvonalat

 

Az összes objektum kijelölésének leggyorsabb módja, ha duplán kattintunk a rajzoló eszköztárban a nyíl segédeszköz ikonjára.


Kitöltetlen objektum kijelölése
 

A CorelDRAW 8-ban a kijelölés során a kitöltetlen objektumok úgy viselkednek, mintha lenne kitöltőjük: ha az objektum körvonalain belülre kattintunk, a program kijelöli az objektumot. A régebbi CorelDRAW verziók nem így működtek, ezeknél a kitöltővel nem rendelkező objektumokat csak a körvonalukra kattintva lehetett kijelölni. Ez a változtatás kényelmes azoknak, akik nem használták az előző verziókat, de nagyon zavaró lehet a gyakorlott CorelDRAW felhasználóknak. A program készítői ezért lehetőséget adtak a funkció kikapcsolására.

 

Ha a CorelDRAW-t a hagyományos módon szeretnénk használni, válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, kattintsunk a rajterületen egy üres helyre (hogy ne legyen egyetlen objektum sem kijelölve), majd nyomjuk meg a Treat As Filled (Kitöltöttként kezel) gombra. Ha ez a gomb be van nyomva (ez az alapállapot), akkor a CorelDRAW a kitöltetlen objektumokat úgy kezeli, mintha lenne kitöltőjük. Ha nem kívánjuk használni ezt a funkciót, ügyeljünk arra, hogy ez a gomb ne legyen benyomva.

 

Ha a Treat As Filled (Kitöltöttként kezel) funkció nincs bekapcsolva, akkor a kitöltetlen objektumokat úgy tudjuk kiválasztani, hogy a körvonalukra kattintunk.

  A Treat As Filled gomb a kelléktárban
Fontos!

Az imént ismertetett funkció csak a zárt objektumokra érvényes. A nyitott objektumokat csak úgy tudjuk kijelölni, hogy a körvonalukra kattintunk.


Kijelölés törlése
 

Ha kijelölünk egy objektumot, azzal jelezzük a programnak, hogy a következő műveletet ezzel az objektummal kívánjuk végrehajtani. Vannak azonban olyan műveletek, amelyet csak úgy lehet elvégezni, ha nincs objektum kijelölve. Ilyenkor meg kell szüntetnünk a kijelölést.

 

A kijelölés törléséhez kattintsunk a nyíl segédeszközzel a rajzterületen egy üres helyre (ahol egyetlen objektum sincs), vagy egyszerűen üssük le az Esc billentyűt.



HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further