Objektumok kitöltése és körvonala
 

Ha át szeretnénk alakítani egy objektumot (például meg szeretnénk változtatni a helyét, méretét, színét stb.), akkor először mindig ki kell jelölnünk azt. Egy objektum kijelölve marad, amíg ki nem jelölünk egy másik objektumot, így a kijelölése után több műveletet is elvégezhetünk rajta, anélkül, hogy újra ki kellene jelölnünk. Vannak műveletek, amiket csak úgy tudunk elvégezni, hogy nincs kijelölve egyetlen objektum sem. Ilyenkor a kijelölés megszüntetéséhez üssük le az Esc billentyűt, vagy kattintsunk a rajzterületen egy üres részre, ahol egyetlen objektum sincs.

 

Ha megrajzoltunk egy objektumot, elkezdhetjük annak színezését, és folytathatjuk a formálását a speciális hatások alkalmazásával. Ebben a részben azzal foglalkozunk, hogy milyen módszerekkel tölthetünk ki egy objektumot, és hogyan színezhetjük, alakíthatjuk annak körvonalát. Az objektum kitöltője az a szín vagy mintázat, ami az objektum görbékkel határolt részét kitölti. A CorelDRAW számos, látványos kitöltőt tartalmaz, kezdve az egyszerű színektől egészen a matematikai módszerekkel generált anyagmintázatokig. Az objektumok körvonala alatt az objektumok alakját követő, különböző színű és vastagságú vonalakat értjük. Ezek beállítására is számtalan lehetőségünk van: különböző színű, vastagságú és hatású körvonalakat készíthetünk.

  Egy színátmenettel kitöltött, látványos körvonalakkal rendelkező objektum
 

A CorelDRAW-val egyaránt színezhetünk nyitott és zárt objektumokat. Ha nyílt objektumot töltünk ki, a program egy egyenest húz az objektumot alkotó görbe kezdő és végpontja közé, s ezzel látszólag bezárja a görbét. A szövegeket a program zárt objektumokként kezeli, ezért ezeket ugyanúgy lehet színezni, mint egy közönséges téglalapot.


Objektumok kitöltése
 

Az objektumok megjelenését a kitöltés alapvetően befolyásolja, ezért nagyon fontos a kitöltési módszerek alapos ismerete. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy az objektumok kitöltésére milyen módszereket használhatunk, a lehetőségeinknek már csak a képzeletünk szab határt. A CorelDRAW olyan sokféle, remek eszközt kínál a felhasználóknak, hogy nehéz olyat kitalálni, amit ne lehetne megvalósítani.

 

A program a következő kitöltő-típusokat kínálja:

 

Uniform Fill (Egységes kitöltő): Az egységes kitöltő a CorelDRAW legegyszerűbb kitöltési módja, és tulajdonképpen egyszínű kitöltést jelent. Az objektumokat legkönnyebben a paletta segítségével színezhetjük ki, de ha itt nem találunk megfelelő színt, akkor kiválaszthatjuk azt a megfelelő színkeverő mezők, ill. a beépített színskálák segítségével is.

Fountain Fill (Színátmenet): A színátmenet (nyomdai szakkifejezéssel verlauf) két vagy több szín közötti folyamatos, sima átmenetet jelent. Választhatunk, hogy mely színek között és milyen módon szeretnénk átmenetet képezni.

Pattern Fill (Kitöltőminta): A kitöltőminták előre legyártott, szimmetrikus csempeminták. Három típusba lehet sorolni őket: kétszínű, bittérképes és vektoros kitöltőminták. A megfelelő párbeszédablakban kiválaszthatjuk, hogy milyen mintát szeretnénk felhasználni, és hogy a minta milyen színű legyen. Saját mintákat is készíthetünk bittérképek, vektorgrafikák importálásával.

Texture Fill (Anyagmintázat): Az anyagmintázatok matematikai formulák szerint, véletlenszerűen generált minták, melyek közül sok igen jól utánozza a természetes anyagok (pl. bőr, márvány, fa, sár) megjelenését. Választhatunk a gyárilag generált minták közül, vagy akár saját mintákat is készíthetünk.

PostScript Fill (PostScript minta): A PostScript minták speciális, PostScript nyelven definiált mintázatok. Ezeket a mintákat a CorelDRAW régebbi verziói csak PostScript nyomtatókon tudták kinyomtatni, de a CorelDRAW 8 bármilyen nyomtatón képes megjeleníteni azokat. A PostScript minták gyakran meglehetősen bonyolultak, ezért képernyőn való megjelenítésük és nyomtatásuk sok időt vehet igénybe.

  A CorelDRAW kitöltő-típusai


HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further