Egységes kitöltők |
  |
Az egységes kitöltők egyszínű, folyamatos színek, amelyekkel bármilyen objektum kiszínezhető. A CorelDRAW-ban többféle színezési mód, színkeverő eszköz és paletta áll a rendelkezésünkre a megfelelő szín kiválasztásához. |
Egységes kitöltő kiválasztása a palettáról |
  |
Az egységes kitöltők a CorelDRAW legegyszerűbb kitöltői, így az alkalmazásuk sem túl bonyolult feladat (félretéve azt a tényt, hogy a megfelelő szín kiválasztása a dokumentum készítésénél az egyik legfontosabb, és legnehezebb dolog). Ha tudjuk, hogy milyen színt szeretnénk használni, a legegyszerűbben a képernyőn látható palettáról választhatjuk ki azt. Ha a paletta nem látszik, válasszuk a View (Látvány) menü Color Palette (Színpaletta) parancsát, majd válasszuk ki a megjelenő almenüből, hogy melyik palettát szeretnénk használni. |
  | |
  |
Ha egy objektumot az egyik, a palettában megtalálható színnel szeretnénk kitölteni, válasszuk ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd kattintsunk a palettában a megfelelő színre. A palettában nem csak a képernyőn látható színek találhatók. A további színeket a paletta szélein található gördítő gombok segítségével jeleníthetjük meg. |
  |
A palettán található színekkel másként is kiszínezhetjük az objektumokat. Keressük meg a palettán a megfelelő színt, kattintsunk rá, tartsuk nyomva az egérgombot, és mozgassuk a kurzort az objektum fölé. Amikor a kurzor a rajzterület fölé ér, megjelenik mellette egy színes négyzet, ami a kiválasztott színt mutatja. Engedjük el a színt az objektum fölött. Ekkor az objektum felveszi a kiválasztott színt. |
  |
Az imént ismertetett módszerrel olyan objektumokat is kiszínezhetünk, amik nincsenek kijelölve. Különösen jól használható ez a módszer akkor, ha sok objektumot kell gyorsan kiszíneznünk. Az említett módon nem csak az objektum kitöltőjét változtathatjuk meg, de a körvonalának a színét is. Ha a színt az objektum körvonala fölé mozgatjuk, akkor a kurzor mellett, a színes négyzet helyén egy üres, színes keretekkel rendelkező négyzet jelenik meg, és ha ekkor elengedjük a színt, akkor az objektum körvonalának a színe változik meg. Ha olyan objektumot szeretnénk kiszínezni, ahol a színes részek nagyon keskenyek, ez az eljárás nehézkesnek bizonyulhat, hiszen a program az objektum körvonalát fogja változtatni. Ennek elkerülésére nyomjuk le a Shift billentyűt a szín elengedése előtt. Ezzel jelezhetjük a programnak, hogy a kitöltőt szeretnénk megváltoztatni, és nem a körvonal színét. |
  |
A palettán található színeket össze is keverhetjük. Ha egyetlen, a palettán található szín sem felel meg az igényeinknek, akkor színezzük ki az objektumot azzal a színnel, ami a legjobb alapot szolgáltatja a színkeveréshez, majd nyomjuk le a Ctrl billentyűt, és kattintsunk a palettán arra a színre, amit hozzá kívánunk keverni az objektum alapszínéhez. A Ctrl+kattintás módszerrel a program 10 %-ot kever a kiválasztott színből az objektum alapszínéhez. Például, ha az objektum alapszíne 100 % sárga, és a Ctrl billentyű lenyomása után a cián színre kattintunk a palettán, akkor az objektum új színe 100 % sárgából és 10 % ciánból fog állni. |
Egységes kitöltő kiválasztása az interaktív kitöltő segédeszközzel |
  |
Az interaktív kitöltő segédeszköz használatával szintén könnyen és gyorsan kiszínezhetjük az objektumainkat. A segédeszköz kiválasztásakor a kelléktáron megjelennek mindazok az eszközök, amikre az objektumok kitöltésekor szükségünk lehet. Ezeken az eszközökön balról-jobbra végighaladva pillanatok alatt elkészíthetjük az objektum kitöltőjét, s közben azonnal megtekinthetjük a beállított értékek hatását is. |
Az interaktív kitöltő segédeszköz ikonja a rajzoló kelléktárban, a nagy A-betűt ábrázoló szöveg segédeszköz ikonja alatt található. |
|
  | |
  |
Ha az objektumot az interaktív kitöltő segédeszköz segítségével szeretnénk kitölteni, jelöljük ki a nyíl segédeszközzel (vagy valamelyik rajzoló segédeszközzel), majd kattintsunk az eszköztárban az interaktív kitöltő segédeszköz ikonjára. Ekkor a kelléktárban megjelennek a segédeszközhöz tartozó eszközök. |
  | |
  |
Válasszuk ki a Fill Type (Kitöltő típusa) listából a Uniform Fill (Egységes kitöltő) opciót. Ekkor a listától jobbra az egységes szín kiválasztásához szükséges mezők válnak láthatóvá. Válasszuk ki a Uniform Fill Type (Egységes kitöltő típusa) lehulló listából azt a színezési modellt, amit az objektum színezésénél szeretnénk használni. Ha a színt egy előzőleg összeállított palettáról szeretnénk kiválasztani, kattintsunk a lista tetején található a Palette (Paletta) opcióra. Ha a munkánk végeredménye nyomdai termék, vagy színes nyomtatóval készült nyomat lesz, használjuk a CMYK színezési modellt. Ha a rajzot az Interneten szeretnénk megjeleníteni, célszerű az RGB színezési modellt választani. |
A különböző színezési modellekről a Munka a színekkel c. részben olvashat. |
|
  |
Ha kijelöltük a színezési modellt, válasszuk ki a kelléktár további mezőivel a megfelelő színt. Ha a Uniform Fill Type (Egységes kitöltő típusa) lehulló listából színezési modellt választottunk, akkor a kelléktárban számmezők jelennek meg, amelyekkel az adott színezési modellre jellemző színösszetevők arányát adhatjuk meg (pl. a CMYK színezési modellnél a cián, a bíbor, a sárga és a fekete színek arányát). Ha a színezési modellek helyett a Palette (Paletta) opciót választottuk, akkor ki kell jelölnünk, hogy milyen paletta színeit szeretnénk látni (pl. PANTONE Process), majd a megjelenő Palette Color (Paletta színei) listából kiválaszthatjuk a megfelelő színt. |
  |
Egységes kitöltő kiválasztása párbeszédablak segítségével |
  |
Ha a színek kiválasztására párbeszédablakot, redőnymenüt vagy dokkoló ablakot használunk, még több paraméter beállítására van lehetőségünk, mint a paletta, ill. a kelléktár használatakor. A redőnymenü és a dokkoló ablak használata azért is kényelmes, mert ezek mindig a képernyőn lehetnek, így rajzolás közben, vagy az objektumok átalakításkor is használhatjuk azokat. |
||
  |
Ha a színt párbeszédablak segítségével szeretnénk kiválasztani, jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből az első, Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a Uniform Fill (Egységes kitöltő) párbeszédablak. Ebben az ablakban eredetileg csak a színezési mód kiválasztására szolgáló gombok és egy színkeverő mező látható, de a More (Egyebek) gombra kattintva további opciókkal egészíthetjük ki. A szín kiválasztásához mozgassuk el a színkeverő mezőn található fogantyúkat, vagy gépeljük be az alapszínek arányait a számmezőkbe (az ablakban látható színkeverő és számmezők a kiválasztott színezési modelltől függően változnak). Ha végeztünk, zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
||
  |
|
||
  |
A szín kiválasztására a Color (Szín) redőnymenü is használható. Ennek megnyitásához válasszuk a View (Látvány) menü Roll-Ups (Redőnymenük) almenüjéből a Color (Szín) parancsot, vagy nyissuk ki a kanna segédeszköz kiugró menüjét és kattintsunk a Color Roll-Up (Szín redőnymenü) gombra. A redőnymenü felső részén található lehulló listából választhatjuk ki a színezési modellt. Ez a színek arányainak beállítására szolgáló számmezők, valamint egy színkeverő mező található. A Color redőnymenüt nem csak a kitöltő, hanem a körvonalszín beállítására is használhatjuk. Ez előbbihez a Fill (Kitöltő), az utóbbihoz pedig az Outline (Körvonal) gombot kell megnyomnunk a szín kiválasztása után. |
||
  | |||
  |
Ha a szín kiválasztását dokkoló ablak segítségével szeretnénk elvégezni, kattintsunk az objektumra a jobb egérgombbal, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot. Ekkor megjelenik az Object Properties (Objektum tulajdonságai) dokkoló ablak, amelyben a Fill (Kiöltő) fülre kattintva tudjuk beállítani az objektum kitöltőjét. Egységes kitöltő kiválasztásához nyomjuk meg a bal oldali gombot, melynek hatására a paletta válik láthatóvá az ablakban. Ha a paletta színei között nem találunk megfelelőt, nyomjuk meg az Edit (Szerkesztés) gombot. Ha kiválasztottuk a színt, az Apply (alkalmaz) gombbal tudjuk kiszínezni vele a kiválasztott objektumot. |
||
  | |||
Az Object Properties (Objektum tulajdonságai) ablak ugyanúgy néz ki, mint egy szokásos párbeszédablak, de a többi dokkoló ablakhoz hasonlóan ez is kihúzható a képernyő szélére. |