Színfutások |
  |
A színfutások (más néven színátmenetek, vagy verlauf-ok) egyenes, sugárirányú, kúpszerű vagy négyzet alakú színátmenetek. A CorelDRAW-ban a színátmeneteknek két fajtája van: kétszínű és összetett. Az előbbi esetén két szín közötti közvetlen átmenet képződik a megadott útvonal mentén, az utóbbinál pedig több, általunk meghatározott szín olvad egymásba. A színfutásoknak módosíthatjuk a színeit, a köztes színösszetevőit, a típusát és az irányát. |
Kétszínű színfutás készítése párbeszédablak segítségével |
  |
A kétszínű színfutások a legegyszerűbb színátmenetek. Ezekben az egyik szín egy egyenes mentén (egyenes színfutás), egy kör sugara mentén (sugárirányú színfutás), egy kúp palástja mentén (kúpszerű színfuttás), vagy egy négyzet átlói mentén (négyzetes színfutás) olvad a másik színbe. |
  |
Ha a színfutást párbeszédablak segítségével készítjük el, minden paraméterét tetszés szerint változtathatjuk. A párbeszédablak megnyitásához jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) gombot. |
  | |
  |
A segédeszköz kiválasztásakor megjelenő Fountain Fill (Színfutás) párbeszédablakban kiválaszthatjuk a színfutás típusát és irányát, valamint az egymásba olvadó színeket. A színfutás képét az ablak jobb felső sarkában található mintamezőben tudjuk megtekinteni. Ez a mintamező egyébként nem csak ezt a célt szolgálja, hanem a színfutás irányának, és a középpontjának a beállítására is használható. |
  | |
  |
Először válasszuk ki a színfutás típusát a Type (Típus) lehulló listából. Négy színfutás-típus közül választhatunk: Linear (Egyenes), Radial (Sugárirányú), Conical (Gömbszerű) és Square (Négyzetes). A különböző színfutás-típusok az alábbi ábrán láthatók. |
  | |
  |
Ha nem egyenes színfutást választottunk, a Center Offset (Középpont eltolása mezőben megadhatjuk a színfutás középpontjának helyét. Ha a Horizontal (Vízszintes) és a Vertical (Függőleges) mezőben is 0 érték van, a színfutás középpontja pontosan az objektum középpontjára kerül. Pozitív értékek megadásakor a középpont jobbra, ill. felfelé tolódik, negatív értékek hatására pedig balra, ill. lefelé. |
  |
Ha egyenes, kúpszerű vagy négyzetes színfutás-típust választottunk, megadhatjuk a színfutás szögét. Ez az egyenes színfutások esetében azt jelenti, hogy milyen irányt követve alakuljon át az egyik szín a másikba. Kúpszerű színfutásnál ez az érték a kúpra vetülő fény irányát jelzi, a négyzetes színfutásnál pedig a négyzet átlóinak irányát. A színfutás irányát az Angle (Szög) mezőben adhatjuk meg. |
  |
Ha kétszínű színfutást készítünk, ki kell választanunk a színátmenet két végén megjelenő színeket. Ezt a Color Blend (Színkeverés) mezőben található színes, From (Honnan) és To (Hová) feliratú gombokkal tehetjük meg. Ha rákattintunk az egyik gombra, megjelenik a CorelDRAW palettája. Ha a paletta színei között nem találunk megfelelőt, válasszuk a paletta alján található Other (Egyéb) gombot, amely megnyitja a színek kikeverésére szolgáló ablakot. |
  |
Ha mindkét színt kiválasztottuk, a színátmenet megjelenését megtekinthetjük a mintamezőben. A két szín között nem csak direkt átmenetet képezhetünk, hanem megjeleníthetjük a színátmenetben mindazokat a színeket, amik a színkörön a két szín között helyezkednek el. Ez – különösen egymástól távol fekvő színek esetén, vagy a színkör nagy kerületét bejárva – szivárványszerű hatást kölcsönöz a színátmenetnek. A két szín közötti színátmenet típusát a színkör melletti ikonokkal választhatjuk ki. A felső gomb hatására a program direkt átmenetet képez, az alsó két gomb hatására pedig szivárványszerűt. A szivárványszerű színátmenetek esetén azt is kiválaszthatjuk, hogy milyen irányban szeretnénk körbejárni a színkört (ezt a gombokon feltüntetett ábrák mutatják). |
  | |
  |
Ha az összes paramétert beállítottuk, bezárhatjuk az ablakot. Ekkor a program kiszínezi az objektumot a kiválasztott színfutással. |
Kétszínű színfutás készítése redőnymenü és dokkoló ablak segítségével |
  |
Színfutást nem csak a Fountain Fill (Színfutás) párbeszédablakkal készíthetünk, hanem redőnymenü ill. dokkoló ablak segítségével is. Ezek használata azért kényelmesebb, mert nem kell bezárni azokat, így az elkészített színfutásokat hamarabb alkalmazhatjuk a kiválasztott objektumokon, és a módosítás is egyszerűbbé válik. |
  |
Ha a színfutást redőnymenüvel szeretnénk létrehozni, jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a View (Látvány) menü Roll-Ups (Redőnymenük) almenüjének Special Fill (Speciális kitöltő) parancsát. Ez megnyitja a Special Fill (Speciális kitöltő) redőnymenüt, melynek segítségével színfutással, kitöltőmintával, vagy anyagmintával tudjuk kitölteni a kiválasztott objektumot. Ha színfutást szeretnénk készíteni, kattintsunk a bal oldali, fekete-fehér színátmenetet ábrázoló ikonra. Ekkor a redőnymenüben megjelenik a párbeszédablakban látott mintamező, valamint a színfutás típusának és színeinek kiválasztására szolgáló mezők. |
  | |
  |
A redőnymenü megnyitása után először válasszuk ki a színfutás típusát. A kiválasztott típusnak megfelelő színfutás azonnal megjelenik a mintamezőben. A mintamezőnek egyébként nagyobb szerepe van a redőnymenüben, mint a színfutások beállítására szolgáló párbeszédablakban, hiszen itt nincsenek olyan számmezők, amelyekkel megadhatnánk a színfutás irányát és a középpontjának a helyét. Ha egyenes színfutást készítünk, a mintamezőre kattintva változtathatjuk annak irányát. Sugárirányú, kúpszerű és négyzetes színfutások esetén az egyszerű kattintással a színfutás középpontját adhatjuk meg. A kúpszerű és a négyzetes színfutásoknak az irányát is megváltoztathatjuk, ehhez nyomjuk le a Shift billentyűt, majd kattintsunk a mintamezőre. |
  |
Ezután adjuk meg a színfutás színeit a színes nyomógombok segítségével. A redőnymenü segítségével csak direkt színátmenetet készíthetünk, szivárványszerű színátmenet készítéséhez meg kell nyitnunk a Fountain Fill (Színfutás) párbeszédablakot. |
  |
Ha beállítottuk a színfutás összes paraméterét, nyomjuk meg az Apply (alkalmaz) gombot. Amennyiben a redőnymenü segítségével nem tudtunk minden szükséges beállítást elvégezni, nyomjuk meg az Edit (Szerkesztés) gombot, ami megnyitja a színfutások szerkesztésére szolgáló ablakot. |
A Special Fill (Speciális kitöltő) redőnymenüt úgy is megnyithatjuk, hogy duplán kattintunk a kanna segédeszköz ikonjára. |
|
  |
Ha a színfutást dokkoló ablakkal szeretnénk készíteni, az Object Properties (Objektum tulajdonságai) ablakot kell megnyitnunk. Ehhez kattintsunk az objektumra a jobb egérgombbal, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot. A dokkoló ablakban kattintsunk a Fill (Kitöltő) „fülre", majd a színfutás beállítására szolgáló mezők megjelenítéséhez nyomjuk meg a fekete-fehér színfutást ábrázoló ikont. |
  | |
  |
Ez a dokkoló ablak annyiban különbözik a redőnymenütől, hogy a színfutás típusát nem lehulló listából kell kiválasztanunk, hanem a Fountain Fill mező bal alsó sarkában található nyomógombokkal. Ha végeztünk a színfutás beállításával, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
Színfutás készítése az interaktív kitöltő segédeszközzel |
  |
Az interaktív kitöltő segédeszköz segítségével szintén készíthetünk színfutásokat. Ez a segédeszköz különösen jól használható akkor, ha több objektumot kell egymás után kiszíneznünk, és szeretnénk, ha az egész rajzterület a rendelkezésünkre állna, nem foglalná a helyet egyetlen redőnymenü, vagy dokkoló ablak sem. Amikor kiválasztjuk az interaktív kitöltő segédeszközt, a kelléktárban megjelennek az objektumok kitöltésére használható mezők. További előnye a segédeszköz használatának, hogy a kelléktárban elvégzett beállítások azonnal megjelennek az objektumon, így rögtön látjuk, hogy milyen a színfutás. |
  |
A módosítani kívánt objektum és a segédeszköz kijelölése után válasszuk ki a Fill Type (Kitöltő típusa) mezőből a Fountain Fill (Színfutás) opciót. Ekkor a kelléktáron a színfutás elkészítéséhez szükséges mezők válnak láthatóvá. |
  | |
  |
Kattintsunk a színfutás típusának megfelelő ikonra, majd adjuk meg a színfutás színeit. A színfutás szögét és középpontját interaktív módon, az objektumon megjelenő fogantyúk elmozgatásával tudjuk módosítani. Az elvégzett műveletek hatását végig nyomon követhetjük az objektumon. Ha további paramétereket szeretnénk beállítani, nyomjuk meg a kelléktárban található Edit (Szerkesztés) gombot, amely megnyitja a színfutások beállítására szolgáló párbeszédablakot. |
Összetett színfutások készítése |
  |
Amint azt említettük, a CorelDRAW-ban kétféle (kétszínű és összetett) színfutást lehet készíteni. Az összetett színfutásokat csak a Fountain Fill (Színfutás) ablakban, ill. az interaktív kitöltő segédeszköz használatakor tudjuk elkészíteni, erre a redőnymenü és a dokkoló ablak nem alkalmas. |
  |
Az összetett színfutások jellemzője, hogy nem csak két színből állnak, hanem több szín közötti átmenetet valósítanak meg. Ezeknél a színfutásoknál – az eddigiekben ismertetett paramétereken kívül – megadhatjuk, hogy milyen színek szerepeljenek benne, és az egyes színek hol helyezkedjenek el a színátmenetben. |
  |
Összetett színátmenet készítéséhez kattintsunk a kanna segédeszköz kiugró menüjében található Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) ikonra, majd a Color Blend (Színkeverés) mezőben válasszuk a Custom (Egyéni) opciót. Ekkor a párbeszédablak alján, a színkör helyén megjelenik a CorelDRAW palettája, mellette pedig az a mező, amivel összeállíthatjuk a színátmenetet. |
  | |
  |
A mező két szélén két kis négyzet látható. Ezekkel tudjuk beállítani a színfutás szélső színeit. Kattintsunk rá az egyik négyzetre, majd válasszunk egy színt a palettáról. A kiválasztott színt a Current (Aktuális) feliratú nyomógomb is mutatja, és megjelenik a színfutás beállítására szolgáló mezőben is. Ha a palettán nincs megfelelő szín, kattintsunk a Current (Aktuális) nyomógombra, majd válasszuk a kiugró menü alján megjelenő Other (Egyéb) parancsot. Ekkor megnyílik a színek kiválasztására szolgáló párbeszédablak. |
  |
Ha kiválasztottuk a színfutás szélén megjelenő színeket, újabb színeket vehetünk fel a színfutásba. Ehhez kattintsunk duplán a színfutást mutató mezőn arra a helyre, ahová fel szeretnénk venni az új színt. Ekkor a mező fölött, a megadott helyen megjelenik egy háromszög alakú fogantyú, amely mutatja, hogy erre a helyre egy új szín került (a fogantyú egyébként elmozgatható, és a helyét a Position mező segítségével, számértékekkel is meghatározhatjuk). Válasszuk a megfelelő színt a palettáról, vagy az imént ismertetett módszerrel (a Current nyomógomb, Other opció). A kiválasztott szín azonnal megjelenik a mintamezőben, mutatva, hogy milyen színátmenetek képződtek a színfutásban. Ezzel a módszerrel újabb színeket vehetünk fel a színfutásba, mégpedig maximum 99-et. |
  |
Egyéni színfutásokat az interaktív kitöltő segédeszköz használatakor is készíthetünk. Ehhez először készítsünk el egy kétszínű színfutást a már ismertetett módon, majd jelöljük ki az objektumot az interaktív kitöltő segédeszközzel. Ekkor megjelennek az objektumon a fogantyúk, amelyek a színfutás irányának és középpontjának beállítása mellett alkalmasak a színfutás színeinek a meghatározására is. |
  | |
  |
A szélső színeket a kelléktár segítségével adhatjuk meg, de ha több színt szeretnénk elhelyezni a színfutásban, akkor már szükségünk lesz a palettára is. Új szín felvételéhez keressük meg a palettán a megfelelő színt, majd kattintsunk rá, és húzzuk a színfutás irányát jelző szaggatott vonalra (akkor van jó helyen a kurzor, ha megjelenik mellette egy + jel). Ekkor egy újabb fogantyú kerül a vonalra, amely a kiválasztott színt mutatja, és ezzel egy időben az objektumon látható színfutás is megváltozik. A színfutás színeinek a helyét a megfelelő fogantyúk elmozgatásával tudjuk megváltoztatni. |
  |
Előre elkészített színfutások használata |
  |
A CorelDRAW-ban számos gyárilag elkészített színfutás található, és mi magunk is elmenthetünk egy-egy gyakran használt színfutást, amelyeket később bármikor visszatölthetünk. Az előre elkészített színfutások kezelésére a Fountain Fill (Színfutás) párbeszédablak használható. A párbeszédablak megnyitásához válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) ikont. |
  | |
  |
Egy kész színfutás betöltéséhez kattintsunk a Presets (Előre beállított színfutások) lehulló listára, majd válasszuk ki a megfelelő színfutás nevére. Ekkor az ablakban megjelennek a színfutás paraméterei. A színfutás képét a mintamezőben nézhetjük meg. |
Az előre elkészített színfutások elérhetők a redőnymenüből, a dokkoló ablakból és a kelléktárból is. Ha ezeket használjuk a színfutások beállítására, kattintsunk az Edit (Szerkesztés) gombra a Fountain Fill (Színfutás) párbeszédablak megnyitásához. |
Egyéni színfutások mentése |
  |
Egyéni színfutások mentéséhez jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, amely a menteni kívánt színfutással rendelkezik, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) ikont. A megjelenő ablak mutatja a kiválasztott objektum színfutásának tulajdonságait. Ha szükséges, módosítsuk a beállításokat, majd írjuk a Presets (Előre beállított színfutások) mezőbe a színfutás nevét, és kattintsuk a + gombra. |
  | |
Aki már használta a CorelDRAW régebbi változatainak egyikét, betöltheti a CorelDRAW 8-ba a régebbi CorelDRAW-ban készített egyedi színfutásait. Ehhez a CORELDRW.FFP fájlt kell bemásolni a COREL\GRAPHICS8\CUSTOM mappába. |
A színfutások beállítása |
  | Megjelenítés |
  |
Lehetőségünk van arra, hogy szabályozzuk a képernyőn megjelenő színfutások minőségét. Ha a színfutást nagyon "darabosan" jeleníti meg a program (tehát a színfutás színei nem egyenletesen olvadnak egymásba), megnövelhetjük a színfutás lépéseinek a számát. Ehhez nyissuk meg az Options (Opciók) párbeszédablakot a Tools (Eszközök) menü Options (Opciók) parancsával, jelöljük ki az ablak bal oldalán található listában a Workspace/Display (Munkaterület/Megjelenítés) opciót. Ekkor a párbeszédablakban láthatóvá válnak a megjelenítés beállítására szolgáló mezők. Azt, hogy a program hány lépésben jelenítse meg a képernyőn a színfutásokat, a Preview Fountain Steps (Színfutás lépései a képernyőn) mezőben tudjuk megadni. Ha nagyobb lépésszámot adunk meg, a színfutások megjelenítése tovább tart. |
A fenti beállítás nem érinti a színfutás nyomtatási minőségét, csak a képernyőn való megjelenítésben van szerepe. |
|
  | |
  | Nyomtatás |
  |
Nem csak azt módosíthatjuk, hogy miként jelenjen meg a színfutás a képernyőn, hanem azt is, hogy milyen legyen kinyomtatva. Ha a dokumentumot csak előzetes megtekintés céljából kívánjuk kinyomtatni, érdemes a színfutás lépéseinek a számát lecsökkenteni, mert így csökken a nyomtatás ideje is. Amikor a dokumentum végleges nyomtatását készítjük, növeljük meg a lépésszámot, hogy a színfutás megfelelő minőségű legyen, a színei simán olvadjanak egymásba. |
  |
A végleges nyomtatásnál ügyeljünk arra, hogy mekkora lépésszámot adunk meg, ugyanis ha a lépésszám túl kicsi, a színfutás csíkos, gyenge minőségű lesz. A színfutás lépéseinek a számát aszerint kell megválasztanunk, hogy milyen hosszú a legnagyobb színfutás a dokumentumban. Ha a dokumentumot nyomdai sokszorosításra szánjuk, egy milliméterre kb. 3 színfutás-lépésnek kell jutnia. Például, ha a legnagyobb, színfutással kitöltött objektum 10 cm hosszú, a színfutás lépéseinek a számát minimum 300-ra kell állítanunk. |
  |
A színfutás lépésszámát a nyomtatás paramétereinek a beállításakor, a Print (Nyomtatás) párbeszédablak Miscellaneous (Vegyes) paneljében, a Fountain Steps (Színfutás lépései) mezőben adhatjuk meg. A Print (Nyomtatás) párbeszédablak megnyitásához kattintsunk a standard eszköztárban a Print gombra, vagy válasszuk a File (Fájl) menü Print (Nyomtat) parancsát. |
Ez a beállítás nincs hatással arra, hogy milyen minőségben jelenik meg a színfutás a képernyőn, csupán a nyomtatási minőséget érinti. |
|
  |
A színfutások középpontja |
  |
A sugárirányú, a kúpszerű és a négyzetes színfutásoknak jól meghatározható középpontja van. A sugárirányú és a négyzetes színfutások ettől a középponttól távolodó színekből állnak, a kúpszerű színfutásoknak pedig ez a középpont a csúcsa. A középpont helyét már a színfutás létrehozásakor meg tudjuk adni, és szükség esetén utólag is módosíthatjuk. A színfutás középpontjának a helyét a Fountain Fill (Színfutás) párbeszédablakkal, a Special Fill (Speciális kitöltő) redőnymenüvel, valamint egérrel (az interaktív kitöltő segédeszközzel) tudjuk megváltoztatni. |
  |
Ha a középpont megváltoztatását párbeszédablakkal szeretnénk elvégezni, jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a színfutás paramétereinek beállítására szolgáló párbeszédablak, amelyben a Center Offset (Középpont eltolása) mező és a színfutás képét mutató mintamező segítségével tudjuk megváltoztatni a színfutás középpontjának a helyét. A Center Offset mezőben a Horizontal (Vízszintes) számmezővel vízszintesen, a Vertical (Függőleges) számmezővel pedig függőlegesen tolhatjuk el a középpontot. Pozitív értékek hatására a középpont jobbra, ill. felfelé tolódik, negatív értékek hatására pedig balra ill. lefelé. Ha 100%-ot adunk meg valamelyik mezőben, a színfutás középpontja az objektum szélére kerül. A középpont helyét gyorsan megváltoztathatjuk a mintamező segítségével is. Ehhez egyszerűen kattintsunk a mintamező megfelelő pontjára. |
  |
Ha a színfutás középpontjának megváltoztatására redőnymenüt kívánunk használni, jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Special Fill Roll-Up (Speciális kitöltő redőnyablak) ikont, vagy kattintsunk duplán a kanna segédeszköz ikonjára. Ekkor megnyílik a Special Fill (Speciális kitöltő) redőnymenü. Ebben a redőnymenüben nincsenek számmezők, ezért a középpont mozgatását csak a mintamező segítségével tudjuk elvégezni. Ez ugyanúgy történik, mint a színfutások párbeszédablakában: kattintsunk a mintamezőn arra a helyre, ahová át kívánjuk helyezni a színfutás középpontját. |
  |
Ha egy színfutásnak úgy szeretnénk megváltoztatni a középpontját, hogy egyetlen ablakot sem nyitunk meg, az interaktív kitöltő segédeszközt kell használnunk. Ez a segédeszköz lehetővé teszi, hogy a színfutást közvetlenül a rajzterületen módosítsuk, és az eredményt rögtön a művelet elvégzése után megtekintsük. A színfutás középpontjának módosításához válasszuk ki az eszköztárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk a módosítani kívánt objektumra. Ekkor megjelennek az objektumon a színfutás átalakítására használható fogantyúk. A színfutás irányát egy nyíl mutatja, amely a színfutás középpontjától a színfutás végpontja felé mutat. A középpont áthelyezéséhez kattintsunk a fölötte található fogantyúra (amely a színfutás kezdőszínét mutatja), és mozgassuk el azt a megfelelő helyre. |
  |
A színfutások iránya |
  |
A színfutásoknak nem csak a középpontját módosíthatjuk, hanem – a sugárirányú színfutás kivételével – az irányát is. Ezt ugyanazokkal az eszközökkel tudjuk elvégezni, mint a középpont mozgatását: a színfutás paramétereinek beállítására szolgáló párbeszédablakkal, a Special Fill (Speciális kitöltő) redőnymenüvel és az interaktív kitöltő segédeszközzel. |
  |
Ha a színfutás irányának beállítását párbeszédablakkal kívánjuk megadni, jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) ikont. A megnyíló párbeszédablakban az Angle (Szög) mező és a színfutás képét mutató mintamező segítségével adhatjuk meg a színfutás irányát. Az Angle (Szög) mezőbe egyszerűen csak be kell írnunk a megfelelő értéket. Ha a mintamezővel akarjuk megadni az irányt, nyomjuk le a Shift billentyűt, majd kattintsunk a mintamezőre. Ekkor a program egy képzeletbeli egyenessel összeköti a színfutás középpontját és azt a pontot, amit megadtunk. Ez a képzeletbeli egyenes lesz a színfutás új iránya. |
  |
Ha a színfutás irányát redőnymenüvel szeretnénk megadni, ugyanígy kell eljárnunk. A redőnymenüben nincs számmező, ezért a színfutás irányát csak a mintamező segítségével tudjuk megváltoztatni. (A redőnymenü megnyitásához kattintsunk duplán a kanna segédeszköz ikonjára.) |
  |
Ha a színfutás irányát az interaktív kitöltő segédeszközzel szeretnénk megadni, válasszuk ki azt az eszköztárból, majd kattintsunk a módosítani kívánt objektumra. Ekkor megjelennek az objektumon a színfutás átalakítására szolgáló fogantyúk. A színfutás irányát egy nyíl mutatja, a nyíl végén egy fogantyú látható. Az új irány kijelöléséhez mozgassuk el a nyíl végén található fogantyút. |
  |
A színfutások felezőpontja |
  |
A színfutás felezőpontja egy képzeletbeli pont a színfutás két színe között. Ez a pont jelzi azt a helyet, ahol a két szín közötti átmenet középpontja (a két szín 50-50 %-os keveréke) található. A felezőpont elmozgatásával hangsúlyosabbá tehetjük az egyik vagy a másik színt a színfutásban. |
A színfutás felezőpontját csak kétszínű színfutásoknál mozgathatjuk el. Az összetett színfutásoknál a színek arányát és helyét tetszőlegesen változtathatjuk, így ezeknél nincs felezőpont. |
|
  |
A színfutás felezőpontjának elmozgatására több mód van, a legegyszerűbben az interaktív kitöltő segédeszközzel, a legpontosabban pedig a kelléktárral vagy a Fountain Fill (Színfutás) párbeszédablakkal végezhető el. A felezőpont megváltoztatásához jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) ikont. A megnyíló párbeszédablakban a Mid-Point (Felezőpont) mező szolgál a felezőpont mozgatására. A mozgatást végezhetjük a csúszka elmozdításával, vagy felezőpont helyét jelző számérték átírásával. |
  | |
  |
Ha a színfutás felezőpontját interaktív módon, közvetlenül a rajzon szeretnénk megváltoztatni, válasszuk ki az eszköztárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk a módosítani kívánt objektumra. Ekkor megjelennek rajta a színfutás átalakítására szolgáló fogantyúk. Ha kétszínű színfutással kiszínezett objektumra kattintottunk, a fogantyúkra rajzolt nyíl két végén láthatóvá válnak a színfutás színei, közöttük pedig egy harmadik, vékonyabb fogantyú. Ezt a két színt összekötő vonal mentén tudjuk mozgatni. Az a szín lesz a színfutásban a dominánsabb, amelyiktől távolabb van a felezőpont fogantyúja. |
  | |
Ha kiválasztunk egy színfutással kiszínezett objektumot az interaktív kitöltő segédeszközzel, a kelléktárban megjelennek a színfutás beállítására szolgáló eszközök. A színfutás felezőpontját az ezek között található Fountain Fill Mid-Point (Színfutás felezőpontja) mezővel is megváltoztathatjuk. |
A szélsáv |
  |
A szélsáv az az érték, amely megadja, hogy meddig legyenek a színfutás színei változatlanok, mielőtt elkezdenének átfolyni a másik színekbe. Nagyobb szélsáv esetén a folyamatos színek több helyet foglalnak el a színfutásból, a színátmenetek pedig kisebbek. Ha kisebb szélsávot készítünk, a színek simábban olvadnak egymásba, kevésbé lehet egymástól elkülöníteni az egyes színeket. A szélsáv maximális értéke 49 %, ami azt jelenti, hogy egy kétszínű színfutás 98 százalékát a két tiszta szín foglalja el, és a színátmenet a teljes színfutás 2 százalékán megy végbe. |
  | |
A szélsáv nem használható kúpszerű színfutásoknál. |
|
  |
A szélsáv mértékét a színfutások beállítására szolgáló ablakkal, a kelléktárral és az interaktív kitöltő segédeszközzel változtathatjuk meg. Ha párbeszédablakot kívánunk használni erre a feladatra, jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fountain Fill Dialog (Színfutás párbeszédablak) ikont. A megnyíló párbeszédablakban az Edge Pad (Szélsáv) mező szolgál a szélsáv beállítására. |
  |
Ha a szélsávot közvetlenül a rajzablakban, az objektumon szeretnénk beállítani, válasszuk az eszköztárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk a módosítani kívánt objektumra. Ekkor megjelennek az objektumon a színfutás átalakítására szolgáló fogantyúk. A szélsáv mértékét az határozza meg, hogy milyen közel vannak egymáshoz a színfutás szélső színeit jelző fogantyúk. A szélsáv csökkentéséhez mozgassuk egymáshoz közelebb, a szélsáv növeléséhez pedig egymástól távolabb ezeket a fogantyúkat. |
  | |
Ha kijelölünk egy színfutással kiszínezett objektumot az interaktív kitöltő segédeszközzel, a kelléktárban megjelennek a színfutás paramétereinek módosítására szolgáló mezők. Az ezek között található Fountain Fill Edge Pad (Színfutás szélsávja) mező használható a szélsáv értékének módosítására. |
|
  |