Kitöltőminták |
  |
A kitöltőminták előre elkészített, szimmetrikus képek, amelyekkel a program képes egy objektumot csempeszerűen kitölteni. Előfordul, hogy egyetlen minta kitölt egy egész objektumot, de az a gyakoribb, amikor a minta sokszor egymás mellé helyezve, csempeszerűen tölti ki az objektumot. A kitöltőmintáknak a CorelDRAW-ban három fajtája van: kétszínű kitöltőminták, színes bittérképes kitöltőminták és vektoros kitöltőminták. |
A kétszínű kitöltőminták használata |
  |
A kétszínű kitöltőminták olyan bittérképek, amelyeknél egy képpont csak két színt vehet fel. Ezekből a színes képpontokból áll össze a bittérkép, az egymás mellé helyezett képekből pedig a csempemintázat. |
  | |
  |
Amikor kétszínű kitöltőmintával töltünk ki egy objektumot, kiválaszthatjuk a minta formáját, méretét, és a színeit. A CorelDRAW számos, előre elkészített kitöltőmintát tartalmaz, de mi magunk is készíthetünk új mintákat a program mintaszerkesztőjével, sőt kész bittérképeket is betölthetünk. |
  | Kétszínű kitöltőminták alkalmazása |
  |
Ha egy objektumot kétszínű kitöltőmintával szeretnénk kitölteni, a minta kiválasztását és a paraméterek beállítását több eszközzel is elvégezhetjük. Használhatjuk a Pattern Fill (Kitöltőminta) párbeszédablakot, a Special Fill (Különleges kitöltő) redőnymenüt, az Object Properties (Objektum tulajdonságai) dokkoló ablakot és az interaktív kitöltő segédeszközt. |
  |
A legtöbb paraméter beállítását a Pattern Fill (Kitöltőminta) ablakban végezhetjük el. Itt minden eszközt megtalálunk, ami a kitöltőminták beállításához szükséges. A párbeszédablak megnyitásához jelöljük ki azt az objektumot, amit kétszínű kitöltőmintával szeretnénk kitölteni, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. |
  | |
  |
A Pattern Fill párbeszédablak nem csak a kétszínű kitöltő minták beállítására szolgál, hanem ezzel tudjuk beállítani a színes bittérképes és vektoros kitöltőminták tulajdonságait is. Ha kétszínű kitöltőmintát szeretnénk használni, kattintsunk a 2-Color (Kétszínű) rádiógombra. Ekkor a rádiógombok mellett megjelenik a kétszínű kitöltőminták mintamezője. A minta kiválasztásához kattintsunk előbb a mintamezőre, majd a megfelelő kitöltőmintára. Ezután a minta színeit kell kiválasztanunk. Erre a mintamező melletti Front (Előtér) és Back (Háttér) gombok szolgálnak. A gombok megnyomáskor a CorelDRAW palettája jelenik meg, amiből kiválaszthatjuk a megfelelő színt. Ha nem találunk a palettában olyan színt, ami megfelelne az igényeinknek, nyomjuk meg a paletta alján található Other (Egyéb) gombot, majd keverjük ki a színt a megnyíló párbeszédablakban. Ha kiválasztottuk a kitöltőminta két színét, bezárhatjuk az ablakot. Ekkor a program kitölti az objektumot a kiválasztott kitöltőmintával. |
  | |
  |
A kétszínű kitöltőminta kiválasztására használhatunk redőnymenüt is. Ennek megnyitásához válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Special Fill Roll-Up (Különleges kitöltő redőnymenü) ikont, vagy egyszerűen kattintsunk duplán a kanna segédeszköz ikonjára. Ha megjelent a képernyőn a Special Fill redőnymenü, kattintsunk benne a kitöltőmintát ábrázoló gombra. Ekkor a redőnymenü alsó részén megjelennek a kitöltőminták kiválasztására szolgáló mezők. Válasszuk ki a gombok alatt található lehulló listából a 2-color (Kétszínű) opciót, majd a mintamezőből a megfelelő mintát. Ezután már csak a kitöltőminta színeit kell megadnunk, és az Apply (Alkalmaz) gomb megnyomásával kitölthetjük a mintával a kiválasztott objektumot. |
  | |
  |
Aki hozzászokott a dokkoló ablakok használatához, a kétszínű kitöltőminták kiválasztására is használhat dokkoló ablakot. Ennek megnyitásához kattintsunk a jobb egérgombbal arra az objektumra, amit ki szeretnénk tölteni, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot. Ezután nyomjuk meg a kitöltőminták gombját. Ekkor a dokkoló ablak alján megjelennek a kitöltőminták kiválasztására szolgáló mezők. Kattintsunk a 2-Color (Kétszínű) rádiógombra, majd válasszuk ki a mintamező segítségével a megfelelő mintát és a Front (Előtér) és Back (Háttér) gombok segítségével a minta két színét. Ha végeztünk, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  | |
  | Kétszínű kitöltőminták alkalmazása az interaktív kitöltő segédeszközzel |
  |
Az interaktív kitöltő segédeszköz használata lehetővé teszi számunkra, hogy a kétszínű kitöltő beállítását a rajzterületen, egér segítségével végezzük el. Ha az interaktív kitöltő segédeszközt használjuk a kitöltőminták beállítására, akkor nem kell megnyitnunk semmilyen más párbeszédablakot, hiszen a segédeszköz kiválasztásakor megjelennek a kelléktárban a szükséges eszközök. |
  | |
  |
A segédeszköz kiválasztása után kattintsunk a módosítani kívánt objektumra, majd válasszuk ki a kelléktárban található Fill Type (Kitöltő típusa) lehulló listából a Pattern Fill (Kitöltőminta) opciót. Ezután kattintunk a Two Color Bitmap Pattern Fill (Kétszínű kitöltőminta) ikonra, majd keressük ki a First Fill Picker gomb hatására megjelenő listából a megfelelő kitöltőmintát. Végül válasszuk ki a kitöltőminta színeit a Front (Előtér) és a Back (Háttér) gombok segítségével. A módosításokat folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a rajzablakban. |
  | Kétszínű kitöltőminták készítése |
  |
Ha nem találunk megfelelő mintát az előre elkészített kitöltőminták között, készíthetünk saját mintát, vagy módosíthatjuk a meglévő minták egyikét. Ehhez jelöljük ki az egyik objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. A megnyíló ablakban kattintsunk a 2-Color (Kétszínű) rádiógombra (a kétszínű kitöltőminták beállítására szolgáló mezők megjelenítéséhez), majd nyomjuk meg a Create (Létrehoz) gombot. Ekkor megjelenik a kétszínű kitöltőminták készítésére használható ablak, melynek nagy részét egy rács foglalja el. Ezen a rácson rajzolhatjuk meg az új kitöltőmintát. |
  | |
  |
A minta méretét a Bitmap Size (Bittérkép mérete) mezőben választhatjuk ki. Minél sűrűbb rácsot választunk, annál több képpontból fog állni a bittérkép, annál simább lesz a körvonala. A rajzoláshoz válasszuk ki a rajzeszköz méretét a Pen Size (Toll mérete) mezőből, majd kattintsunk a rácsra. Ha a bal egérgombbal kattintunk, a kurzor alatt megjelenik a toll méretének megfelelő fekete pont. A pontok törléséhet kattintsunk a rácsra a jobb egérgombbal. Ha végeztünk a mintával, zárjuk be az ablakot az OK gombbal. Ekkor megjelenik az általunk megrajzolt kitöltőminta a kész minták között. |
  |
Kétszínű kitöltőmintát kész bittérképből is készíthetünk. Ehhez nyissuk meg a Pattern Fill (Kitöltőminta) ablakot, kattintsunk a 2-Color (Kétszínű) rádiógombra, majd nyomjuk meg a Load (Betöltés) gombot. Ekkor megjelenik az Import párbeszédablak, amelyben kiválaszthatjuk azt a képet, amit kitöltőmintaként szeretnék használni. A CorelDRAW automatikusan átalakítja a színes képeket fekete-fehér képekké, de ez az átalakítás nem mindig eredményez jó minőségű kitöltőmintát, ezért célszerű olyan képeket használni, amik eleve fekete-fehérek. |
  | Kétszínű kitöltőminták készítése a Create Pattern paranccsal |
  |
Kétszínű kitöltőmintát bármilyen CorelDRAW objektumból készíthetünk. A program képes az általunk megadott képrészletet bittérképpé konvertálni, és elhelyezni a kétszínű kitöltőminták között. |
  |
Ha egy CorelDRAW objektumból szeretnénk kétszínű kitöltőmintát készíteni, válasszuk a Tools (Eszközök) menü Create (Létrehoz) almenüjéből a Pattern (Minta) parancsot. Ekkor megjelenik a Create Pattern (Minta létrehozása) ablak, amellyel kétszínű vagy vektoros kitöltőmintákat készíthetünk. |
  | |
  |
A Type (Típus) mezőben a kitöltőminta típusát választhatjuk ki, a Resolution (Felbontás) mezőben pedig a minta felbontását (az utóbbit csak kétszínű minták esetén). Kétszínű kitöltőminta készítéséhez válasszuk a Two Color (Kétszínű) választómezőt, majd adjuk meg a felbontást. A Low (Kicsi) felbontás esetén a program egy 16x16-os képet készít a kijelölt objektum-részletből, a Medium (Közepes) felbontás esetén 32x32 pixel méretű kép készül, a High (Nagy) felbontás esetén pedig 64x64 pixel méretű. Ha végeztünk, nyomjuk meg az OK gombot. Ekkor az ablak bezárul, és a képernyőn egy szálkereszt jelenik meg, amivel gumikeretet kell húznunk a mintának szánt terület köré. Kattintsunk a mintát magába foglaló képzeletbeli téglalap bal felső sarkába, majd nyomjuk le az egérgombot és mozgassuk el az egeret. Mozgassuk a kurzort a mintát magába foglaló téglalap jobb alsó sarkába, és engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program a kijelölt terület alapján elkészíti a kitöltőmintát. |
A CorelDRAW a fenti művelet során nem az objektumok exportálásával készíti el a kitöltőmintát, hanem egyszerűen elmenti a képernyőn, gumikereten belül látható képet. Minden olyan objektum, ami a képernyőn megjelenik (pl. a rács, a segédvonalak), a kitöltőmintában is látható lesz. Érdemes ezért elrejteni azokat az objektumokat, amit nem szeretnénk a kitöltőmintába felvenni. |
|
  | Kétszínű kitöltőminták törlése |
  |
Ha nincs szükségünk többé egy kitöltőmintára, kitörölhetjük azt, s ezáltal lemezhelyet szabadíthatunk fel. A kétszínű kitöltőminta törléséhez jelöljünk ki egy objektumot, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a kitöltőminták beállítására szolgáló párbeszédablak. Kattintsunk a 2-Color (Kétszínű) rádiógombra, válasszuk ki a rádiógombok melletti mintamezőből a törölni kívánt kétszínű kitöltőmintát, majd nyomjuk meg a Delete (Törlés) gombot. Ekkor megjelenik egy ablak, amelyben a program azt kérdezi, hogy valóban törölni kívánjuk-e a kiválasztott mintát. A minta törléséhez nyomjuk meg az OK gombot, ha mégsem szeretnénk törölni a mintát, válasszuk a Cancel (Mégsem) gombot. |
Vektoros kitöltőminták használata |
  |
A vektoros kitöltőminták olyan objektumcsoportok, amelyeket csempeszerűen egymás mellé helyezve egy objektum kitöltésére használunk. Bármilyen CorelDRAW-ban készített grafikát használhatunk vektoros kitöltőmintaként. |
  | |
  |
Amikor vektoros kitöltőmintával töltünk ki egy objektumot, a minta formáját és méretét adhatjuk meg. A CorelDRAW számos, előre elkészített kitöltőmintát tartalmaz, de mi magunk is készíthetünk új mintákat. |
  | Vektoros kitöltőminták alkalmazása |
  |
Ha egy objektumot vektoros kitöltőmintával szeretnénk kitölteni, a minta kiválasztását és a paraméterek beállítását több eszközzel is elvégezhetjük. Használhatjuk a Pattern Fill (Kitöltőminta) párbeszédablakot, a Special Fill (Különleges kitöltő) redőnymenüt, az Object Properties (Objektum tulajdonságai) dokkoló ablakot és az interaktív kitöltő segédeszközt. |
  |
A legtöbb paraméter beállítását a Pattern Fill (Kitöltőminta) ablakban végezhetjük el. Itt minden eszközt megtalálunk, ami a kitöltőminták beállításához szükséges. A párbeszédablak megnyitásához jelöljük ki azt az objektumot, amit vektoros kitöltőmintával szeretnénk kitölteni, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. |
  |
A Pattern Fill párbeszédablak többféle kitöltőminta kiválasztására alkalmas. Ha vektoros kitöltőmintát szeretnénk használni, kattintsunk a Full Color rádiógombra. Ekkor a rádiógombok mellett megjelenik a vektoros kitöltőminták mintamezője. A minta kiválasztásához kattintsunk előbb a mintamezőre, majd a megfelelő kitöltőminta képére. |
  |
A vektoros kitöltőminta kiválasztására használhatunk redőnymenüt is. Ennek megnyitásához válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Special Fill Roll-Up (Különleges kitöltő redőnymenü) ikont, vagy egyszerűen kattintsunk duplán a kanna segédeszköz ikonjára. Ha megjelent a képernyőn a Special Fill redőnymenü, kattintsunk benne a kitöltőmintát ábrázoló gombra. Ekkor a redőnymenü alsó részén megjelennek a kitöltőminták kiválasztására szolgáló mezők. Válasszuk ki a gombok alatt található lehulló listából a Full Color opciót, majd a mintamezőből a megfelelő mintát. Ezután az Apply (Alkalmaz) gomb megnyomásával kitölthetjük a mintával a kiválasztott objektumot. |
  |
Aki hozzászokott a dokkoló ablakok használatához, a vektoros kitöltőminták kiválasztására használhat dokkoló ablakot is. Ennek megnyitásához kattintsunk a jobb egérgombbal arra az objektumra, amit ki szeretnénk tölteni, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot. Ezután nyomjuk meg a kitöltőminták gombját. Ekkor a dokkoló ablak alján megjelennek a kitöltőminták kiválasztására szolgáló mezők. Kattintsunk a Full Color rádiógombra, majd válasszuk ki a mintamező segítségével a megfelelő mintát. Ha végeztünk, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  | Vektoros kitöltőminták alkalmazása az interaktív kitöltő segédeszközzel |
  |
Az interaktív kitöltő segédeszköz használata lehetővé teszi számunkra, hogy a vektoros kitöltőminták beállítását a rajzterületen, egér segítségével végezzük el. Ha az interaktív kitöltő segédeszközt használjuk a kitöltőminták beállítására, akkor nem kell megnyitnunk semmilyen más párbeszédablakot, hiszen a segédeszköz kiválasztásakor megjelennek a kelléktárban a szükséges eszközök. |
  | |
  |
A segédeszköz kiválasztása után kattintsunk a módosítani kívánt objektumra, majd válasszuk ki a kelléktárban található Fill Type (Kitöltő típusa) lehulló listából a Pattern Fill (Kitöltőminta) opciót. Ezután kattintunk a Full Color Pattern Fill (Kétszínű kitöltőminta) ikonra, majd keressük ki a First Fill Picker gomb hatására megjelenő listából a megfelelő kitöltőmintát. A módosításokat folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a rajzablakban. |
  | Vektoros kitöltőminták betöltése |
  |
Bármilyen vektoros objektumokat tartalmazó dokumentum felhasználható a CorelDRAW-ban vektoros kitöltőmintaként. Ha nem találtunk megfelelő mintát a kész kitöltőminták között, betölthetünk bármilyen CorelDRAW fájlt, vagy egyéb vektoros állományt, amit a program képes beolvasni. Egy kitöltőminta betöltéséhez jelöljünk ki egy objektumot, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a kitöltőminták beállítására szolgáló ablak. Válasszuk ki a Full Color rádiógombot, kattintsunk a Load (Betölt) gombra, majd a megnyíló Import párbeszédablakban válasszuk ki a megfelelő fájlt. |
  | Vektoros kitöltőminta készítése a Create Pattern paranccsal |
  |
Vektoros kitöltőmintát bármilyen CorelDRAW objektumból készíthetünk. A program képes az általunk megadott képrészletet elmenteni, és felvenni a vektoros kitöltőminták közé. |
  |
Ha egy CorelDRAW objektumból szeretnénk vektoros kitöltőmintát készíteni, válasszuk a Tools (Eszközök) menü Create (Létrehoz) almenüjéből a Pattern (Minta) parancsot. Ekkor megjelenik a Create Pattern (Minta létrehozása) ablak, amellyel kétszínű vagy vektoros kitöltőmintákat készíthetünk. |
  | |
  |
A Type (Típus) mezőben a kitöltőminta típusát választhatjuk ki, a Resolution (Felbontás) mezőben pedig a minta felbontását (az utóbbit csak kétszínű minták esetén). Vektoros kitöltőminta készítéséhez válasszuk a Full Color választómezőt, majd nyomjuk meg az OK gombot. Ekkor az ablak bezárul, és a képernyőn egy szálkereszt jelenik meg, amivel gumikeretet kell húznunk a mintának szánt terület köré. Kattintsunk a mintát magába foglaló képzeletbeli téglalap bal felső sarkába, majd nyomjuk le az egérgombot és mozgassuk el az egeret. Mozgassuk a kurzort a mintát magába foglaló téglalap jobb alsó sarkába, és engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program feltesz egy kérdést: tényleg kitöltőmintát szeretnénk-e készíteni a kijelölt területből? Nyomjuk meg az OK gombot. Ekkor megnyílik egy párbeszédablak, amelyben meg kell adnunk a kitöltőminta nevét, és azt a mappát, ahová menteni szeretnénk (minden vektoros kitöltőminta külön fájlban helyezkedik el). Célszerű a kitöltőmintát a CorelDRAW vektoros mintáinak a mappájába menteni: Corel\Graphics8\Custom\Patterns. |
  |
Ne feledjük, a program nem veszi fel a kitöltőmintába azokat az objektumrészeket, amelyek nincsenek a gumikereten belül, ezért ha pontatlanul végezzük a műveletet, akkor előfordulhat, hogy lemaradnak részek az objektumokból. |
  | Vektoros kitöltőminták törlése |
  |
Ha nincs szükségünk többé egy kitöltőmintára, kitörölhetjük azt, s ezáltal lemezhelyet szabadíthatunk fel. A vektoros kitöltőminta törléséhez jelöljünk ki egy objektumot, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a kitöltőminták beállítására szolgáló párbeszédablak. Kattintsunk a Full Color rádiógombra, válasszuk ki a rádiógombok melletti mintamezőből a törölni kívánt vektoros kitöltőmintát, majd nyomjuk meg a Delete (Törlés) gombot. Ekkor megjelenik egy ablak, amelyben a program azt kérdezi, hogy valóban törölni kívánjuk-e a kiválasztott mintát. A minta törléséhez nyomjuk meg az OK gombot, ha mégsem szeretnénk törölni a mintát, válasszuk a Cancel (Mégsem) gombot. |
Színes bittérképes kitöltőminták használata |
  |
A színes bittérképes kitöltőminták olyan mintázatok, amelyekben színes bittérképet helyezünk csempeszerűen egymás mellé. |
  | |
  |
Amikor színes bittérképes kitöltőmintával töltünk ki egy objektumot, kiválaszthatjuk a mintát és megadhatjuk annak méretét. A CorelDRAW számos, előre elkészített kitöltőmintát tartalmaz, de mi magunk is készíthetünk új mintákat. Bármilyen – nem túl nagy méretű – színes bittérkép felhasználható kitöltőmintaként. |
  | Színes bittérképes kitöltőminták alkalmazása |
  |
Ha egy objektumot színes bittérképes kitöltőmintával szeretnénk kitölteni, a minta kiválasztását és a paraméterek beállítását több eszközzel is elvégezhetjük. Használhatjuk a Pattern Fill (Kitöltőminta) párbeszédablakot, a Special Fill (Különleges kitöltő) redőnymenüt, az Object Properties (Objektum tulajdonságai) dokkoló ablakot és az interaktív kitöltő segédeszközt. |
  |
A legtöbb paraméter beállítását a Pattern Fill (Kitöltőminta) ablakban végezhetjük el. Itt minden eszközt megtalálunk, ami a kitöltőminták beállításához szükséges. A párbeszédablak megnyitásához jelöljük ki azt az objektumot, amit színes bittérképes kitöltőmintával szeretnénk kitölteni, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. |
  |
A Pattern Fill párbeszédablak többféle kitöltőminta kiválasztására alkalmas. Ha színes bittérképes kitöltőmintát szeretnénk használni, kattintsunk a Bitmap rádiógombra. Ekkor a rádiógombok mellett megjelenik a színes bittérképes kitöltőminták mintamezője. A minta kiválasztásához kattintsunk előbb a mintamezőre, majd a megfelelő kitöltőmintára. |
  |
A színes bittérképes kitöltőminta kiválasztására használhatunk redőnymenüt is. Ennek megnyitásához válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Special Fill Roll-Up (Különleges kitöltő redőnymenü) ikont, vagy egyszerűen kattintsunk duplán a kanna segédeszköz ikonjára. Ha megjelent a képernyőn a Special Fill redőnymenü, kattintsunk benne a kitöltőmintát ábrázoló gombra. Ekkor a redőnymenü alsó részén megjelennek a kitöltőminták kiválasztására szolgáló mezők. Válasszuk ki a gombok alatt található lehulló listából a Bitmap opciót, majd a mintamezőből a megfelelő mintát. Ezután az Apply (Alkalmaz) gomb megnyomásával kitölthetjük a mintával a kiválasztott objektumot. |
  |
Aki hozzászokott a dokkoló ablakok használatához, a színes bittérképes kitöltőminták kiválasztására használhat dokkoló ablakot is. Ennek megnyitásához kattintsunk a jobb egérgombbal arra az objektumra, amit ki szeretnénk tölteni, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot. Ezután nyomjuk meg a kitöltőminták gombját. Ekkor a dokkoló ablak alján megjelennek a kitöltőminták kiválasztására szolgáló mezők. Kattintsunk a Bitmap rádiógombra, majd válasszuk ki a mintamező segítségével a megfelelő mintát. Ha végeztünk, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  | Színes bittérképes kitöltőminták alkalmazása az interaktív kitöltő segédeszközzel |
  |
Az interaktív kitöltő segédeszköz használata lehetővé teszi számunkra, hogy a színes bittérképes kitöltőminták beállítását a rajzterületen, egér segítségével végezzük el. Ha az interaktív kitöltő segédeszközt használjuk a kitöltőminták beállítására, akkor nem kell megnyitnunk semmilyen más párbeszédablakot, hiszen a segédeszköz kiválasztásakor megjelennek a kelléktárban a szükséges eszközök. |
  | |
  |
A segédeszköz kiválasztása után kattintsunk a módosítani kívánt objektumra, majd válasszuk ki a kelléktárban található Fill Type (Kitöltő típusa) lehulló listából a Pattern Fill (Kitöltőminta) opciót. Ezután kattintunk a Bitmap Pattern Fill (Kétszínű kitöltőminta) ikonra, majd keressük ki a First Fill Picker gomb hatására megjelenő listából a megfelelő kitöltőmintát. A módosításokat folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a rajzablakban. |
  | Színes bittérképes kitöltőminták betöltése |
  |
Bármilyen színes, szürkeárnyalatos vagy fekete-fehér bittérkép felhasználható a CorelDRAW-ban bittérképes kitöltőmintaként. Ha nem találunk megfelelő mintát a kész kitöltőminták között, betölthetünk bármilyen bittérképet, amit a program képes beolvasni. Egy kitöltőminta betöltéséhez jelöljünk ki egy objektumot, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a kitöltőminták beállítására szolgáló ablak. Válasszuk ki a Bitmap rádiógombot, kattintsunk a Load (Betölt) gombra, majd a megnyíló Import párbeszédablakban válasszuk ki a megfelelő fájlt. |
  | Színes bittérképes kitöltőminták törlése |
  |
Ha nincs szükségünk többé egy kitöltőmintára, kitörölhetjük azt, s ezáltal lemezhelyet szabadíthatunk fel. A színes bittérképes kitöltőminta törléséhez jelöljünk ki egy objektumot, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a kitöltőminták beállítására szolgáló párbeszédablak. Kattintsunk a Bitmap rádiógombra, válasszuk ki a rádiógombok melletti mintamezőből a törölni kívánt bittérképes kitöltőmintát, majd nyomjuk meg a Delete (Törlés) gombot. Ekkor megjelenik egy ablak, amelyben a program azt kérdezi, hogy valóban törölni kívánjuk-e a kiválasztott mintát. A minta törléséhez nyomjuk meg az OK gombot, ha mégsem szeretnénk törölni a mintát, válasszuk a Cancel (Mégsem) gombot. |
A kitöltőminták tulajdonságainak beállítása |
  |
Ha kiválasztottuk a megfelelő kitöltőmintát, beállíthatjuk annak tulajdonságait, hogy úgy töltse ki az objektumot, ahogy mi szeretnénk. Megváltoztathatjuk a kitöltőminta méretét, helyzetét, valamint elforgathatjuk, megdönthetjük azt. A kétszínű kitöltőmintáknál a minta színének a kiválasztására is lehetőségünk van. |
  | A kitöltőminták méretének beállítása |
  |
A kitöltőminták az objektumokat csempeszerűen töltik ki, a mintákat hordozó "csempék" mérete szabadon változtatható. Nagyon fontos a minták méretének megfelelő beállítása, mert a kitöltőminták grafikai hatása a mérettől függően változik. |
  |
A minták méretének megváltoztatása elvégezhető párbeszédablak, a kelléktár vagy egér segítségével. Ha párbeszédablakot kívánunk használni, jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, amit módosítani szeretnénk, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megnyílik a kitöltőminták beállítására szolgáló ablak, melyben a Size (Méret) mező szolgál a minták méretének megváltoztatására. |
  | |
  |
A minták méretét hüvelykben kell megadnunk. A legkisebb méret 0,1 hüvelyk, a legnagyobb pedig 15 hüvelyk lehet. Nagyobb méreteket csak vektoros kitöltőmintáknál használjunk, mert a kétszínű és a bittérképes minták minősége a nagyítás során romlik. A csempék vízszintes és függőleges méretét egymástól függetlenül változtathatjuk. A vízszintes méretet a Width (Szélesség), a függőleges méretet pedig a Height (Magasság) mezőben adhatjuk meg. |
  |
Ha a minták méretét a kelléktár segítségével szeretnénk megváltoztatni, válasszuk ki az eszköztárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk a módosítani kívánt objektumra. Ha az objektum már rendelkezik kitöltőmintával, a kelléktárban megjelennek a kitöltőminta beállítására szolgáló mezők. (Ellenkező esetben készítsük el a kitöltőmintát a már ismertetett módon.) |
  |
A minták méretének megváltoztatására az Edit Tiling of Pattern mezők szolgálnak. A felső számmezőben a csempék vízszintes, az alsó számmezőben pedig a függőleges méretét állíthatjuk be. A kelléktárban – a párbeszédablakkal ellentétben – kiválaszthatjuk, hogy milyen mértékegységet kívánunk használni a minták méretének megadásakor. |
  | |
  |
A minták méretének megváltoztatásának leggyorsabb, de legkevésbé pontos módja az interaktív kitöltő segédeszköz használata. Ehhez válasszuk ki az eszköztárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk arra az objektumra, amit módosítani kívánunk. Ekkor az objektumon megjelennek a minták megváltoztatására szolgáló fogantyúk. Ezekkel a fogantyúkkal elmozgathatjuk, elforgathatjuk, megdönthetjük és átméretezhetjük a mintákat. A minták méretének megváltoztatásához nyomjuk le a Ctrl billentyűt, és mozgassuk el az oldalakon található fogantyúk egyikét vízszintes vagy függőleges irányba (attól függően, hogy melyik fogantyút fogtuk meg). Az oldalakon található fogantyúk a minták megdöntésére is használhatók. Ha eltérünk a függőleges vagy a vízszintes iránytól, a program nem csak a minta méretét változtatja meg, de meg is dönti azt. |
  | |
  | A kitöltőminták elhelyezkedésének beállítása |
  |
Nem csak azt módosíthatjuk, hogy mekkorák legyenek a minták, hanem azt is, hogy hol helyezkedjenek el azok az objektum széléhez képest. Alapesetben a bal alsó minta pontosan illeszkedik az objektumot magába foglaló képzeletbeli téglalap bal alsó sarkához (mintha egy fal csempézését a bal alsó sarkában kezdenénk el). Az első csempét azonban máshová is áthelyezhetjük, elmozgatva ezzel az egész csempesort. A minták helyének a beállítását elvégezhetjük párbeszédablak, a kelléktár és az egér segítségével. |
  |
Ha a minták elhelyezkedését párbeszédablak segítségével szeretnénk megváltoztatni, jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megnyílik a kitöltőminták tulajdonságainak beállítására szolgáló ablak, amelyben az Origin mező szolgál a minták áthelyezésére. |
  | |
  |
A minták eredeti kezdőpontja egybeesik az objektumot magába foglaló képzeletbeli téglalap bal alsó sarkával. Ha áthelyezzük a mintákat, ehhez a ponthoz kell viszonyítanunk a mozgatás mértékét. Az értékeket az Origin számmezőkben, hüvelykben kell megadnunk. Az X érték változtatásakor a program vízszintesen mozgatja el a mintákat, az Y érték változtatásakor pedig függőlegesen. |
  |
A minták elmozgatását az interaktív kitöltő segédeszközzel is elvégezhetjük. Ez gyorsabb, de pontatlanabb módja a minták mozgatásának. Válasszuk ki a kelléktárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk arra az objektumra, amelynek a kitöltőjét meg szeretnénk változtatni. Ekkor megjelennek az objektumon a minta módosítására szolgáló fogantyúk, melyek közül a minta közepén elhelyezkedő fogantyú szolgál annak elmozdítására. A minta mozgatásához kattintsunk a középső fogantyúra, majd húzzuk a kívánt helyre. A program a fogantyú elengedésekor elvégzi a műveletet, új helyére mozgatja a kezdőmintát, s vele együtt az összes többi csempét is. |
  | A kitöltőminták forgatása |
  |
A CorelDRAW nem csak vízszintesen képes elhelyezni a kitöltőmintákat, hanem el is tudja forgatni azokat. A hatás ahhoz hasonló, mintha ferdén raknánk a csempéket a falra. A kitöltőminták forgatása egyszerű művelet, a csempék eltolásához hasonlóan, párbeszédablak segítségével, vagy az interaktív kitöltő segédeszközzel végezhető el. |
  |
Ha a kitöltőmintát párbeszédablak segítségével szeretnénk elforgatni, jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, amelynek a kitöltőjét módosítani szeretnénk, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megnyílik a kitöltőminták beállítására szolgáló párbeszédablak, amelyben a Rotate (Forgatás) számmező szolgál a kitöltőminta elforgatására. Negatív értékek hatására a program az óramutató járásával megegyező irányba forgatja a kitöltőmintát, pozitív értékek megadásakor pedig az ellenkező irányba. |
  | |
  |
A kitöltőmintát gyorsan elforgathatjuk az interaktív kitöltő segédeszközzel. Ehhez válasszuk ki a segédeszközt az eszköztárból, majd kattintsunk arra az objektumra, amelynek meg kívánjuk változtatni a kitöltőjét. Ekkor megjelennek az objektumon a kitöltőminta megváltoztatására szolgáló fogantyúk. A minta forgatására a jobb felső sarokban található, kör alakú fogantyú szolgál. A forgatáshoz nyomjuk le az Alt billentyűt, majd mozgassuk el a kör alakú fogantyút. Az egérgomb felengedéséig a minta iránya tetszőlegesen változtatható. Ha felengedjük az egérgombot, a program elvégzi a műveletet, elforgatja a kitöltőmintát. |
  | |
A kör alakú fogantyú nem csak a kitöltőminta forgatására használható, hanem a méretének a megváltoztatására is. Ha úgy mozgatjuk el a fogantyút, hogy közben nem nyomjuk az Alt billentyűt, akkor a művelet során a minta mérete is meg fog változni. Az Alt billentyű lenyomásával a forgatásra korlátozható a művelet. |
|
  | A kitöltőminták megdöntése |
  |
A kitöltőmintákat a forgatáshoz hasonlóan meg is dönthetjük. |
  |
A műveletet elvégezhetjük párbeszédablak segítségével. Jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik a kitöltőminták tulajdonságainak beállítására szolgáló ablak, melyek közül a Skew (Ferdít) számmező szolgál a minták megdöntésére. |
  | |
  |
A döntés mértékét fokokban kell megadnunk. A pozitív értékek hatására a program balra dönti a mintákat, negatív értékek hatására pedig jobbra. A maximális dőlésszög 75 fok lehet. Ennél meredekebb dőlést egyébként sem lenne célszerű megadni, mivel nagyon egybemosódnának a minták. |
  |
A kitöltőmintákat az interaktív kitöltő segédeszközzel is megdönthetjük. Ehhez válasszuk ki a segédeszközt az eszköztárból, majd kattintsunk arra az objektumra, amelynek meg szeretnénk változtatni a kitöltőjét. Ekkor megjelennek az objektum fölött a kitöltőminták módosítására szolgáló fogantyúk, melyek közül az oldalakon található fogantyúk használhatók a minta megdöntésére. Mozgassuk el az egyik fogantyút abba az irányba, amerre meg szeretnénk dönteni a kitöltőmintát. A minta dőlésszöge az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható. |
  | A kitöltőminták eltolása |
  |
Lehetőségünk van arra, hogy a minták sorait, vagy oszlopait eltoljuk egymáshoz képest. Ezt a műveletet csak a Pattern Fill (Kitöltőminta) párbeszédablak segítségével végezhetjük el. A párbeszédablak megnyitásához jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta párbeszédablak) ikont. A sorok illetve oszlopok eltolására a Row or column offset (Sor vagy oszlop eltolása) mező szolgál. Először ki kell választanunk, hogy mit szeretnénk eltolni: a sorokat (Row) vagy az oszlopokat (Column), majd a % of tile size (a csempeméret százaléka) mezőben megadhatjuk az eltolás mértékét. |
  | |
  | A kitöltőminták változtatása az objektummal együtt |
  |
Mivel a kitöltő általában nem függ össze az objektum méretével, az objektum átméretezésekor nem változik a kitöltő. Alapesetben igaz ez a kitöltőmintákra is, de ha akarjuk összekapcsolhatjuk a kitöltőminta és az azzal kitöltött objektum méretét, arányait, irányát. Nagyon hasznos ez a funkció, ha nem szeretnénk, hogy az objektum méretének a megváltoztatásakor megváltozzon a kitöltőminta grafikai hatása. Ha beállítjuk, hogy a kitöltőminta mérete és arányai az objektummal együtt változzanak, a kitöltőminta mindig ugyanúgy fogja kitölteni az objektumot, ezért a méret változtatásakor nem változik meg az objektum kinézete. |
  | |
  |
Ha azt szeretnénk, hogy a kitöltőminta együtt változzon az objektum méretével, jelöljük ki az objektumot, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Pattern Fill Dialog (Kitöltőminta segédeszköz) ikont, majd kattintsunk a megjelenő párbeszédablakban a Transform fill with object (A kitöltő az objektummal változik) választómezőt. |
  |
Az a funkció az interaktív kitöltő segédeszköz használatakor is bekapcsolható. Ehhez kattintsunk a segédeszközzel a kitöltőmintával kitöltött objektumra, majd nyomjuk be a kelléktárban található Transform fill with object gombot. Amíg a gomb be van nyomva, az objektum kitöltőmintája az objektummal együtt változik. |
Az imént felsorolt műveletek természetesen egyszerre is elvégezhetők. Ha kiválasztunk egy üres objektumot, majd kitöltjük azt egy kitöltőmintával, rögtön megváltoztathatjuk a minta méretét, elhelyezkedését és irányát, anélkül, hogy bezárnánk a Pattern Fill (Kitöltőminta) párbeszédablakot, ill. "letennénk" az interaktív kitöltő segédeszközt. |