Anyagminták
 

Az anyagminták matematikai módszerrel generált, természetes anyagok megjelenését utánozó fraktálok, amelyekkel bármilyen objektumot kitölthetünk. Az anyagminták használata jelentősen növeli a fájlméretet és a dokumentum nyomtatásának idejét, ezért érdemes takarékosan bánnunk ezzel a kitöltővel, különösen a nagyobb objektumok kitöltőjének megválasztásakor.

  Anyagminták
 

Az anyagminták színeinek a kiválasztásakor akármelyik színezési modellt használhatjuk, de a program ezeket a színeket mindig átkonvertálja RGB színekké (ugyanis az anyagminták színeit csak RGB-ben képes tárolni), így eltérések jelentkezhetnek az általunk kiválasztott színek és a nyomtatáskor megjelenő színek között. Ha az anyagmintát képernyőn való megjelenítésre (pl. internetes grafikák készítésére) szánjuk, érdemes a színek kiválasztásakor az RGB színezési modellt választanunk.

  A Corel TEXTURE
 

A Corel TEXTURE a CorelDRAW 8-hoz mellékelt anyagminta-generáló program, amely alkalmas új, a CorelDRAW-ba épített mintáknál érdekesebb anyagminták generálására. Ezeket az anyagmintákat bittérképekbe menthetjük, majd ugyanúgy használhatjuk a CorelDRAW objektumok kitöltésére, mint bármilyen más bittérképet. A bittérképekkel való kitöltésről a Kitöltőminták c. részben, a színes bittérképes kitöltőminták használatánál olvashat.

  A Corel TEXTURE programmal generált anyagminták

Anyagminták használata
 

A különböző természetes anyagokat (pl. fát, vizet, ásványokat, növényeket) utánozó anyagmintákkal igen érdekes, tetszetős grafikai hatást kelthetünk. Ezeknek a mintáknak a megfelelő használatával fel tudjuk dobni a legegyszerűbb dokumentumunkat is. A CorelDRAW több mint 300 előre elkészített anyagmintát tartalmaz, és mi magunk is generálhatunk új mintákat. A program által nyújtott eszközök segítségével a különböző anyagminták millióit tudjuk előállítani.

  Anyagminták alkalmazása
 

Az anyagminták legtöbb paraméterét a Texture Fill (Anyagminta) párbeszédablakban tudjuk megváltoztatni, ezért ha különleges anyagmintával szeretnénk kitölteni egy objektumot, érdemes ezt használni. Jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik az anyagminták párbeszédablaka.

 
A Texture Fill Dialog ikon ... ... és az anyagminták párbeszédablaka
 

Válasszuk ki a mintakönyvtárat a Texture Library (Anyagminta könyvtár) lehulló listából, majd a megfelelő mintát a Texture List (Anyagminták listája) mezőből. Ha rákattintunk egy mintára, annak képe rögtön megjelenik a lista melletti mintamezőben. Ha megtaláltuk a megfelelő mintát, végezzük el a szükséges módosításokat. Ha akarjuk, megváltoztathatjuk a minta színeit, formáját, és még sok más paraméterét. Ha változtattunk a mintán, nyomjuk meg a Preview (Előzetes) gombot a mintamező tartalmának frissítéséhez. (A mintamező a Preview gomb megnyomásáig az eredeti anyagot mutatja.) Ha végeztünk a minta beállításával, zárjuk be az ablakot az OK gombbal. Ekkor a program kitölti a kijelölt objektumot a kiválasztott anyagmintával.

  Anyagminták alkalmazása redőnymenüvel
 

Ha valaki megszokta, hogy az objektumok kitöltésére redőnymenüt használ, az az anyagminták kiválasztását is elvégezheti redőnymenü segítségével. A redőnymenüben nem változtathatjuk meg az anyagminták tulajdonságait, de ha csak az előre elkészített minták közül szeretnénk választani, a redőnymenü nagyon jól használható.

 

Ha az anyagmintát redőnymenüből szeretnénk kiválasztani, jelöljük ki azt az objektumot, amit anyagmintával szeretnénk kitölteni, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Special Fill Roll-Up (Speciális kitöltő redőnymenü) ikont. Ekkor megjelenik a Special Fill redőnymenü.

 
A Special Fill ikon ... ... és a redőnymenü
 

Az anyagminta kiválasztásához nyomjuk meg a redőnymenü középső részén látható gombok közül a jobb oldalit. Ennek hatására megjelennek az anyagminta kiválasztásához szükséges mezők az ablak alsó részén. Válasszuk ki a megfelelő anyagminta könyvtárat a lehulló listából, majd kattintsunk a mintamezőre. Ekkor megnyílik egy kiugró menü, amelyből kiválaszthatjuk a megfelelő mintát. Ha végeztünk, a minta alkalmazásához nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Módosítani szeretnénk a kiválasztott anyagmintát, nyomjuk meg az Edit (Szerkesztés) gombot, amellyel megnyitható a Texture Fill (Anyagminta) párbeszédablak.

  Anyagminták alkalmazása dokkoló ablakkal
 

Ha dokkoló ablakot használunk az anyagminták kiválasztására, az előbbiekhez nagyon hasonlóan kell eljárnunk. A dokkoló ablakban szintén nem módosíthatjuk az anyagmintákat, de szükség esetén innen is gyorsan megnyithatjuk a Texture Fill (Anyagminta) párbeszédablakot.

 

Ha az anyagmintát dokkoló ablakból szeretnénk kiválasztani, jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, amit anyagmintával kívánunk kitölteni, majd kattintsunk rá a jobb egérgombbal, és válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot. Ekkor megjelenik az Object Properties (Objektum tulajdonságai) dokkoló ablak, amellyel az objektum számos tulajdonságát, köztük a kitöltőjét is megváltoztathatjuk.

  Az Object Properties dokkoló ablak
 

Az anyagminta kiválasztásához kattintsunk a Fill (Kitöltő) fülre. Ekkor az ablakban megjelennek a kitöltő kiválasztására szolgáló mezők. Nyomjuk meg az ablak tetején található gombok közül a kék, anyagmintát ábrázoló gombot. Ez nyitja meg a dokkoló ablak azon részét, amelyben kiválaszthatjuk az anyagmintát. Először válasszuk ki a felső lehulló listából az anyagminta könyvtárat, majd kattintsunk a mintamezőre, és keressük ki a megfelelő anyagmintát a megjelenő kiugró menüből. Ha tudjuk az anyagminta nevét, akkor kiválaszthatjuk azt az alsó lehulló listából is. A kiválasztott anyagmintát a mintamező mutatja. Az anyagminta alkalmazásához nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot.

  Anyagminták alkalmazása az interaktív kitöltő segédeszközzel
 

Az anyagminták kiválasztására és módosítására használhatjuk az interaktív kitöltő segédeszközt is. A segédeszköz használatának előnye az, hogy nem kell megnyitnunk egyetlen párbeszédablakot sem, az anyagminta tulajdonságait az egérrel és a kelléktár segítségével adhatjuk meg.

 

Ha az anyagmintát az interaktív kitöltő segédeszközzel szeretnénk kiválasztani, kattintsunk a segédeszköz ikonjára az eszköztárban, majd arra az objektumra, amit anyagmintával kívánunk kitölteni. Ekkor megjelennek a kelléktárban az objektumok kitöltésére szolgáló mezők. Válasszuk ki a Fill Type (Kitöltő típusa) listából a Texture Fill (Anyagminta) opciót, majd Texture Library (Anyagminta könyvtár) listából a megfelelő anyagminta könyvtárat, végül kattintsunk a First Fill Picker mezőre, és keressük ki a megjelenő kiugró menüből a megfelelő anyagmintát.

  Az anyagminták kiválasztására és beállítására szolgáló mezők a kelléktárban
 

Ha az anyagminta típusa és színe megfelelő, de másik mintázatot szeretnénk készíteni, kattintsunk az eszköztárban a Regenerate Texture (Anyagminta újragenerálása) parancsra. Ekkor a program új mintát készít az eredeti minta paraméterei alapján.


Az anyagminták testre szabása
 

Az anyagminták a program kínálta eszközökkel szabadon változtathatók. A variációk száma óriási, a különböző minta-típusok paramétereit felsorolni is sok volna, ezért csak a legfontosabbakról ejtünk szót. A paraméterek egyébként mintánként változnak, ezért a minta kiválasztása után érdemes megnézni a párbeszédablak alján megjelenő mezőket. Ha valamelyik minta megtetszik, elmenthetjük azt, így később is bármikor felhasználhatjuk.

 

Az anyagminta képét a mintamező mutatja. Ha megváltoztatjuk egy anyagminta paramétereit, nyomjuk meg a Preview (Előzetes) gombot, hogy a mintamezőben megjelenjen az új minta.

 

A Preview (Előzetes) gomb nem csak az általunk elvégzett módosítások megjelenítésére használható, hanem új minták generálására is. A program képes a paraméterek véletlenszerű változtatására, és az így generált minták megjelenítésére. A CorelDRAW a Preview gomb megnyomásakor csak azokat a paramétereket változtatja meg, amelyek nincsenek rögzítve (vagyis amelyek mellett a lakat nyitva van). Ha azt szeretnénk, hogy a program ne változtassa meg a paraméter értékét, ügyeljünk arra, hogy a hozzá tartozó lakat zárva legyen (ha nyitva van, kattintsunk a paraméterhez tartozó, nyitott lakatot ábrázoló gombra).

 

A Preview (Előzetes) gomb megnyomásakor a program csak akkor változtatja meg automatikusan a minta paramétereit, ha mi magunk nem változtattunk semmit. Ellenkező esetben csupán megjeleníti a változtatásokat a mintamezőben.

  A paraméterek rögzítésére szolgáló lakatok a Texture Fill ablakban
  Az anyagminták tulajdonságainak megváltoztatása
 

Ha meg kívánjuk változtatni egy anyagminta tulajdonságait, jelöljük ki a mintával kitöltött objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) gombot. Ekkor megjelenik az anyagminták párbeszédablaka, és benne a kiválasztott anyagminta, melynek paraméterei az ablak alsó részében található mezőkben vannak feltüntetve. Ha mi magunk szeretnénk megváltoztatni egy paramétert, kattintsunk a megfelelő számmezőbe, és írjuk át az ott található értéket. Ha a paraméter megváltoztatását a programra szeretnénk bízni, győződjünk meg róla, hogy a hozzá tartozó számmező melletti lakat nyitva van (vagyis a lakatot ábrázoló gomb le van nyomva). Ha végeztünk a paraméterek megváltoztatásával (vagy azt szeretnénk, hogy a program maga változtassa meg a paramétereket), nyomjuk meg a Preview (Előzetes) gombot. Ekkor a mintamezőben megjelenik az új anyagminta.

 

A következő anyagminta paramétereket minden mintánál megtaláljuk:

 

Texture # (Mintázat száma): Minden mintázathoz tartozik egy "rendszám". Ezzel a számmal mindig azonosíthatjuk a mintázatot, és a szám beírásával bármikor előhozhatjuk azt (de nem ugyanazt az anyagmintát, hiszen az anyagminta kinézete más paraméterektől, például a színtől, fényességtől is függ, nem csak a mintázattól).

Shade (Árnyalat): Ilyen mezőből gyakran többet is találunk. Ezek a mezők adják meg az anyagmintázat színét. A felirat melletti gomb az aktuális színt mutatja. Új szín kiválasztásához kattintsunk a gombra, majd a megnyíló paletta megfelelő színére. Ha nem találunk megfelelő színt a palettában, válasszuk a színek alatt található Other (Egyéb) gombot. Ez megnyitja a színek kiválasztására szolgáló párbeszédablakot.

Brightness (Fényesség): Ez a mező az anyagminta színeinek a fényességét módosítja. Pozitív értékek hatására az anyagminta a Shade (Árnyalat) mezőkben megadott színeknél világosabb lesz, negatív értékek hatására pedig sötétebb.

Density (Sűrűség): A minta összetettségét, bonyolultságát szabályozza. Ha túl sok alakzat van a mintában, csökkentsük az értékét, ha több alakzatot szeretnénk, akkor növeljük.

Ligth (Fény): Azoknál az anyagmintáknál jelenik meg, amelyek térbeli objektumokat (pl. buborékokat, sarat) utánoznak. Ezzel a mezővel adhatjuk meg az objektumot érő fény erejét. Ilyen mezőből gyakran kettő is van, az egyikkel az északi irányból érkező fény erejét adhatjuk meg (Northern light), a másikkal pedig a keleti irányból érkező fényét (Eastern light). Ha azt szeretnénk, hogy a fény déli, ill. nyugati irányból érje az objektumot, adjunk meg negatív értékeket.

  Az anyagminták felbontásának megváltoztatása
 

Az anyagminták tulajdonképpen bittérképek, így nagyon fontos, hogy mekkora a méretük (hány képpontból állnak), és ehhez a mérethez milyen felbontás tartozik. Nagyobb objektumokhoz természetesen nagyobb méretű (több képpontból álló) és – a kimeneti eszköztől függően – nagyobb felbontású anyagmintát kell használnunk, hogy megfelelő minőségű képet kapjunk. Az anyagminta felbontásának megváltoztatásához jelöljük ki az ezzel kitöltött objektumot, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont, majd nyomjuk meg a megjelenő ablakban az Options (Opciók) gombot. Ekkor megjelenik a Texture Options párbeszédablak, amelyben beállíthatjuk a minta felbontását és méretét.

  A Texture Options párbeszédablak
 

Először az anyagminta méretét kell beállítanunk, attól függően, hogy mekkora az objektum, amit ki szeretnénk tölteni vele. Az anyagminta méretének növelésével természetesen nő az azt hordozó bittérkép mérete is, ami a fájlméret ugrásszerű növekedésével járhat. A legnagyobb anyagminta 12 MB méretű! Az anyagminta méretét a Maximum tile width (Csempe maximális szélessége) mezőben választhatjuk ki.

 

Ezután megadhatjuk az anyagminta felbontását. A felbontást a kimeneti eszköz felbontásához kell illesztenünk. Internetes grafikáknál 72 dpi felbontást kell alkalmaznunk, ha a grafikát tintasugaras nyomtatón kívánjuk kinyomtatni, akkor 100-150 dpi felbontást kell beállítanunk, ha pedig nyomdai sokszorosításra szánjuk (és a kimeneti eszköz egy levilágító berendezés lesz), akkor 300 dpi-t. A felbontás beállítására a Bitmap resolution mező szolgál.

  Különböző minőségű anyagminták
  Az anyagminták méretének megváltoztatása
Fontos!

Vegyük észre, hogy ez a méret nem ugyanaz, mint amit az anyagminta felbontásánál megadtunk, noha bizonyos mértékig összefügg azzal. A felbontás beállításánál azt adhatjuk meg, hogy az anyagminta mekkora (hány pixel széles) bittérképre kerüljön fel, ennél a résznél pedig azt tárgyaljuk, hogy ennek a bittérképnek mekkorák legyenek a fizikai méretei (tehát hány milliméter széles/magas legyen).

 

Ha a méret megváltoztatására párbeszédablakot kívánunk használni, jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, amit módosítani szeretnénk, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont, majd kattintsunk a megjelenő ablakban a Tiling (Csempézés) gombra. Ekkor megnyílik a csempék szélességének, elhelyezkedésének és egyéb paramétereinek beállítására szolgáló ablak, melyben a Size (Méret) mező szolgál a minták méretének megváltoztatására.

  A minták méretének megváltoztatására szolgáló ablak
 

A minták méretét hüvelykben kell megadnunk. A legkisebb méret 0,1 hüvelyk, a legnagyobb pedig 15 hüvelyk lehet. Ügyeljünk arra, hogy az anyagminták minősége a nagyítás során romlik. A csempék vízszintes és függőleges méretét egymástól függetlenül változtathatjuk. A vízszintes méretet a Width (Szélesség), a függőleges méretet pedig a Height (Magasság) mezőben adhatjuk meg.

 

A minták méretének megváltoztatásának gyorsabb, kevésbé pontos módja az interaktív kitöltő segédeszköz használata. Ehhez válasszuk ki az eszköztárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk arra az objektumra, amit módosítani kívánunk. Ekkor az objektumon megjelennek a minták megváltoztatására szolgáló fogantyúk. Ezekkel a fogantyúkkal elmozgathatjuk, elforgathatjuk, megdönthetjük és átméretezhetjük a mintákat. A minták méretének megváltoztatásához nyomjuk le a Ctrl billentyűt, és mozgassuk el az oldalakon található fogantyúk egyikét vízszintes vagy függőleges irányba (attól függően, hogy melyik fogantyút fogtuk meg). Ügyeljünk arra, hogy az oldalakon található fogantyúk a minták megdöntésére is használhatók. Ha eltérünk a függőleges vagy a vízszintes iránytól, a program nem csak a minta méretét változtatja meg, de meg is dönti azt.

  Az anyagminták elhelyezkedésének megváltoztatása
 

Nem csak azt módosíthatjuk, hogy mekkorák legyenek a minták, hanem azt is, hogy hol helyezkedjenek el azok az objektum széléhez képest. Alapesetben a bal alsó minta pontosan illeszkedik az objektumot magába foglaló képzeletbeli téglalap bal alsó sarkához (mintha egy fal csempézését a bal alsó sarkában kezdenénk el). Az első csempét azonban máshová is áthelyezhetjük, elmozgatva ezzel az egész csempesort. A minták helyének a beállítását elvégezhetjük párbeszédablak, és az egér segítségével.

 

Ha a minták elhelyezkedését párbeszédablak segítségével szeretnénk megváltoztatni, jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont, majd kattintsunk a Tiling (Csempézés) gombra. Ekkor megnyílik a csempék tulajdonságainak beállítására szolgáló ablak, amelyben az Origin mező szolgál a minták áthelyezésére.

  A minták kezdőpontjának beállítására szolgáló mezők
 

A minták eredeti kezdőpontja egybeesik az objektumot magába foglaló képzeletbeli téglalap bal alsó sarkával. Ha áthelyezzük a mintákat, ehhez a ponthoz kell viszonyítanunk a mozgatás mértékét. Az értékeket az Origin számmezőkben, hüvelykben kell megadnunk. Az X érték változtatásakor a program vízszintesen mozgatja el a mintákat, az Y érték változtatásakor pedig függőlegesen.

 

A minták elmozgatását az interaktív kitöltő segédeszközzel is elvégezhetjük. Ez gyorsabb, de pontatlanabb módja a minták mozgatásának. Válasszuk ki a kelléktárból az interaktív kitöltő segédeszközt, majd kattintsunk arra az objektumra, amelynek a kitöltőjét meg szeretnénk változtatni. Ekkor megjelennek az objektumon a minta módosítására szolgáló fogantyúk, melyek közül a minta közepén elhelyezkedő fogantyú szolgál annak elmozdítására. A minta mozgatásához kattintsunk a középső fogantyúra, majd húzzuk a kívánt helyre. A program a fogantyú elengedésekor elvégzi a műveletet, új helyére mozgatja a kezdőmintát, s vele együtt az összes többi csempét is.

  Az anyagminták elforgatása
 

A CorelDRAW nem csak vízszintesen képes elhelyezni az anyagmintákat, hanem el is tudja forgatni azokat. A hatás ahhoz hasonló, mintha ferdén raknánk a csempéket a falra. A kitöltőminták forgatása egyszerű művelet, a csempék eltolásához hasonlóan, párbeszédablak segítségével, vagy az interaktív kitöltő segédeszközzel végezhető el.

 

Ha az anyagmintát párbeszédablak segítségével szeretnénk elforgatni, jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, amelynek a mintázatát módosítani szeretnénk, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont, majd kattintsunk a Tiling (Csempézés) gombra. Ekkor megnyílik a csempék beállítására szolgáló párbeszédablak, amelyben a Rotate (Forgatás) számmező szolgál az anyagminta elforgatására. Negatív értékek hatására a program az óramutató járásával megegyező irányba forgatja az anyagmintát, pozitív értékek megadásakor pedig az ellenkező irányba.

  Az anyagminta forgatására szolgáló mező
 

Az anyagmintát gyorsan elforgathatjuk az interaktív kitöltő segédeszközzel. Ehhez válasszuk ki a segédeszközt az eszköztárból, majd kattintsunk arra az objektumra, amelynek meg kívánjuk változtatni a kitöltőjét. Ekkor megjelennek az objektumon az anyagminta megváltoztatására szolgáló fogantyúk. A minta forgatására a jobb felső sarokban található, kör alakú fogantyú szolgál. A forgatáshoz nyomjuk le az Alt billentyűt, majd mozgassuk el a kör alakú fogantyút. Az egérgomb felengedéséig a minta iránya tetszőlegesen változtatható. Ha felengedjük az egérgombot, a program elvégzi a műveletet, elforgatja az anyagmintát.

  Az anyagminta változtatására szolgáló fogantyúk
Tipp!

A kör alakú fogantyú nem csak az anyagminta forgatására használható, hanem a méretének a megváltoztatására is. Ha úgy mozgatjuk el a fogantyút, hogy közben nem nyomjuk az Alt billentyűt, akkor a művelet során a minta mérete is meg fog változni. Az Alt billentyű lenyomásával a forgatásra korlátozható a művelet.

  Az anyagminták megdöntése
 

Az anyagmintákat a forgatáshoz hasonlóan meg is dönthetjük.

 

A műveletet elvégezhetjük párbeszédablak segítségével. Jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont, majd kattintsunk a Tiling (Csempézés) gombra. Ekkor megjelenik a csempék tulajdonságainak beállítására szolgáló ablak, melyek közül a Skew (Ferdít) számmező szolgál a minták megdöntésére.

  Az anyagminták megdöntésére szolgáló mező
 

A döntés mértékét fokokban kell megadnunk. A pozitív értékek hatására a program balra dönti a mintákat, negatív értékek hatására pedig jobbra. A maximális dőlésszög 75 fok lehet. Ennél meredekebb dőlést egyébként sem lenne célszerű megadni, mivel nagyon egybemosódnának a minták.

 

Az anyagmintákat az interaktív kitöltő segédeszközzel is megdönthetjük. Ehhez válasszuk ki a segédeszközt az eszköztárból, majd kattintsunk arra az objektumra, amelynek meg szeretnénk változtatni a kitöltőjét. Ekkor megjelennek az objektum fölött az anyagminták módosítására szolgáló fogantyúk, melyek közül az oldalakon található fogantyúk használhatók a minta megdöntésére. Mozgassuk el az egyik fogantyút abba az irányba, amerre meg szeretnénk dönteni a kitöltőmintát. A minta dőlésszöge az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható.

  Az anyagminta eltolása
 

Lehetőségünk van arra, hogy a minták sorait, vagy oszlopait eltoljuk egymáshoz képest. Ezt a műveletet csak a Tiling Options párbeszédablak segítségével végezhetjük el. A párbeszédablak megnyitásához jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont, majd kattintsunk a Tiling (Csempézés) gombra.. A sorok illetve oszlopok eltolására a Row or column offset (Sor vagy oszlop eltolása) mező szolgál. Először ki kell választanunk, hogy mit szeretnénk eltolni: a sorokat (Row) vagy az oszlopokat (Column), majd a % of tile size (a csempeméret százaléka) mezőben megadhatjuk az eltolás mértékét.

  Az anyagminta sorainak eltolása
  Az anyagminták változtatása az objektummal együtt
 

Mivel a kitöltő általában nem függ össze az objektum méretével, az objektum átméretezésekor nem változik a kitöltő mérete. Ez az anyagmintákra nem igaz, ha nem állítunk át semmit, az anyagminták együtt változnak az objektummal. Szükség esetén azonban megszakíthatjuk ezt a kapcsolatot, rögzíthetjük az anyagminta méreteit, arányait, irányát.

  Az anyagminta együtt változik az objektummal
 

Ha azt szeretnénk, hogy az anyagminta ne változzon együtt az objektummal, jelöljük ki az objektumot, válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta segédeszköz) ikont, nyomjuk meg a Tiling (Csempézés) gombot, majd kattintsunk a megjelenő párbeszédablakban a Transform fill with object (A kitöltő az objektummal változik) választómezőt. Ha a választómező ki van jelölve, az anyagminta együtt változik az objektummal, a kijelölés megszüntetése után azonban változatlan marad az objektum megváltoztatásakor is.

Tipp!

Az imént felsorolt műveletek természetesen egyszerre is elvégezhetők. Ha kiválasztunk egy üres objektumot, majd kitöltjük azt egy kitöltőmintával, rögtön megváltoztathatjuk a minta méretét, elhelyezkedését és irányát, anélkül, hogy bezárnánk a Pattern Fill (Kitöltőminta) párbeszédablakot, ill. "letennénk" az interaktív kitöltő segédeszközt.

  Egyedi anyagminták mentése
 

Ha elkészítettünk egy egyedi anyagmintát, elmenthetjük azt, hogy a későbbiekben bármikor felhasználhassuk, és ne kelljen újra a paraméterek beállításával foglalkoznunk. Az anyagminta mentéséhez jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, ami a menteni kívánt anyagmintával rendelkezik, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Texture Fill Dialog (Anyagminta párbeszédablak) ikont. Ekkor megjelenik az anyagminták párbeszédablaka. Ha szükséges, megváltoztathatjuk a minta jellemzőit, majd, ha az anyagminta megfelelő, kattintsunk rá a Texure Library (Anyagminta könyvtár) lehulló lista mellett található + gombra. Ekkor megjelenik a Save Texture As (Anyagminta mentése másként) ablak, amelyben megadhatjuk, hogy melyik anyagminta könyvtárba, és milyen néven szeretnénk elmenteni a mintát.

  Az anyagminták mentésére szolgáló párbeszédablak
 

Válasszuk ki a Library name (Könyvtár neve) mezőből annak a könyvárnak a nevét, amelyben el kívánjuk helyezni az anyagmintánkat. Saját könyvtárat is létrehozhatunk, ehhez csupán be kell gépelnünk az új könyvtár nevét a Library name (Könyvtár neve) mezőbe. Ha kiválasztottuk az anyagminta könyvtárat, gépeljük a minta nevét a Texture name (Anyagminta neve) mezőbe, majd nyomjuk meg az OK gombot. Ekkor a program elmenti az anyagmintát, és annak paramétereit a megadott néven, a kiválasztott anyagminta könyvtárba.

  Anyagminták törlése
 

Ha nincs többé szükségünk egy anyagmintára, kitörölhetjük az a listából. Ehhez nyissuk meg a Texture Fill (Anyagminta) párbeszédablakot, jelöljük ki a törölni kívánt anyagmintát a Texture List (Anyagminták listája) mezőben, majd kattintsunk a Texture Library (Anyagminta könyvtár) mező mellett található - gombra. A program ekkor felteszi a kérdést: valóban törölni akarjuk-e a kiválasztott anyagmintát? A minta törléséhet nyomjuk meg az OK gombot.

Tipp!

Egy anyagminta könyvtár törléséhez töröljük ki belőle az összes mintát. Az utolsó minta törlésekor a program automatikusan kitörli az anyagminta könyvtárat is.



HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further