Objektumok rajzolása és formálása |
  |
Minden CorelDRAW illusztráció egyszerű alakzatokból ellipszisekből, téglalapokból, sokszögekből, görbékből és egyenes szakaszokból állnak. Ezek az alakzatok – melyeket általában objektumoknak nevezünk – különálló egységek, mindegyikük saját tulajdonságokkal (méret, alak, kitöltő, körvonal stb.) rendelkezik. Ebben a fejezetben a CorelDRAW alapobjektumainak a létrehozásáról lesz szó. |
  |
Ha elképzeltük, hogy mit szeretnénk rajzolni, el kell döntenünk, hogy a rajz milyen alapobjektumokból építhető fel. Például, ha egy házat szeretnénk rajzolni, szükségünk lesz néhány téglalapra, ellipszisre, és háromszögre. Ha ezeknek az objektumoknak az alakja a megrajzolás pillanatában nem felel meg pontosan az elképzeléseinknek, ne ijedjünk meg, mert a CorelDRAW rendelkezik mindazokkal az eszközökkel, amikkel gyökeresen átformálhatjuk az objektumokat. |
  | |
  |
A fenti ábra a CD-n is megtalálható (haz.cdr). |
  |
Ha a rajz alapelemei a helyükre kerültek, elkezdhetjük finomítani azokat, és kialakíthatjuk a végleges formájukat. Az objektumokat egymástól függetlenül formálhatjuk, ha hibát vétünk, visszavonhatjuk az utolsó műveleteket. |
  |
Mielőtt megismerkednénk azzal, hogy miként kell megrajzolni az egyes objektumokat, egy kis figyelmet kell fordítanunk arra, hogy milyen alkotóelemekből épülnek fel ezek az objektumok. |
Az objektumok felépítése |
  |
Minden objektum csomópontokból és az azokat összekötő szakaszokból (szegmensekből) épül fel. A csomópontok olyan nevezetes pontok az objektum körvonalán, ahol a görbe irányt vált. Minden szegmensnek a végén kell hogy legyen csomópont, ezért a legegyszerűbb CorelDRAW objektum is minimum három elemből áll: egy görbeszakaszból és a két végén található csomópontból. |
  | |
  |
Bizonyos objektumok alakját csak speciális módon változtathatjuk meg. Például a négyszög segédeszközzel rajzolt téglalap csomópontjait és szegmenseit nem mozgathatjuk el, az objektumok formálására használatos segédeszközzel csak a téglalap sarkainak a lekerekítését tudjuk elvégezni. Az objektumok tetszőleges formálásának még sincs akadálya, hiszen még a speciális objektumok is – amilyen például a téglalap – átalakíthatók csomópontok és görbeszakaszok halmazává, s ezután már ezek is tetszőlegesen alakíthatók. |
Egyszerű alakzatok rajzolása |
  |
A CorelDRAW-ban minden alapvető síkidom rajzolására megtaláljuk a megfelelő segédeszközt. Ezek a segédeszközök nagyon hasonlóan működnek. Egy objektum megrajzolásához ki kell választanunk a megfelelő segédeszközt a rajzoló eszköztárból, majd rá kell kattintanunk a rajzlapra, és az egérgomb nyomva tartása mellett el kell mozgatnunk az egeret. Ilyenkor a program követi az egér mozgását, és megrajzolja az objektum vázlatát, melynek mérete az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható. Ha felengedjük az egérgombot, a program rögzíti az objektumok. Az új objektumok az alap grafikai stílus jellemzőit veszik fel, kitöltőjük és körvonaluk az ebben tárolt értékekhez igazodik. |
||||||||||
  |
A CorelDRAW a következő rajzoló segédeszközöket tartalmazza: |
||||||||||
  |
|
Téglalapok és négyzetek rajzolása |
  |
A négyszög segédeszköz téglalapok és négyzetek rajzolását teszi lehetővé. A téglalapokat más módszerrel is meg lehet rajzolni (pl. a ceruza segédeszközzel), de ha ezt az eszközt használjuk, akkor olyan téglalapokat kapunk, melyek sarka egyetlen kattintással lekerekíthető. |
||
  |
|
||
  |
Téglalap rajzolásához válasszuk a rajzoló eszköztárból (toolbox) a négyszög segédeszközt, majd mozgassuk az egérkurzort (amely a művelet hatására kereszt alakúra változott) a rajzterület fölé, arra a helyre, ahová a téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni. Nyomjuk le és tartsuk nyomva az egérgombot, majd mozgassuk el az egeret. Ekkor a program – az egér mozgását követve – megrajzolja a téglalap vázlatát, melynek méretét az egér mozgatásával szabadon változtathatjuk. Mozgassuk az egeret addig, amíg a téglalap mérete megfelelő nem lesz, majd engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program rögzíti a téglalapot. |
||
  |
A téglalap rajzolását a középpontjától (az átlóinak a metszéspontjától) is kezdhetjük. A rajzolás ebben az esetben ugyanúgy történik, mint az előbb, de a négyszög segédeszköz kiválasztása után a téglalap sarka helyett a középpontjának helyét kell megadnunk, majd az egér elmozdításakor le kell nyomnunk a Shift billentyűt. A Shift billentyű lenyomásakor a program nem a sarkától rajzolja a téglalapot, hanem a középpontjától. |
||
  |
Ha négyzetet szeretnénk rajzolni, korlátoznunk kell a segédeszköz működését. Ha a fent leírt módon kezdünk rajzolni a négyszög segédeszközzel, az egér mozgatásakor a mozgatás irányától függően változik a téglalap oldalainak a hossza. Ha négyzetet szeretnénk rajzolni, azt kell elérnünk, hogy az egér mozgatásával az oldalak hossza azonos módon változzon, tehát minden oldal hossza megegyezzen. Ehhez nyomjuk a rajzolás megkezdése után nyomjuk le a Ctrl billentyűt. A Ctrl billentyű hatására a program négyzetet rajzol. |
||
  |
Lehetőségünk van a két művelet kombinálására is. Ha négyzetet szeretnénk rajzolni a középpontjánál kezdve, nyomjuk le egyszerre (a rajzolás megkezdése után) a Ctrl és a Shift billentyűket. |
||
Ügyeljünk arra, hogy a módosító hatású billentyűt az objektum rögzítéséig (az egérgomb felengedéséig) nyomva kell tartanunk. Ha a billentyűt az egérgomb felengedése előtt engedjük el, a segédeszköz visszavált az eredeti működési módra, így nem azt kapjuk, amit rajzolni szerettünk volna. |
|||
Ha duplán kattintunk a rajzoló eszköztárban a négyszög segédeszköz ikonjára, akkor a program elkészíti a nyomtatható lap keretét. Ez a keret a többi objektum mögé kerül, és ugyanúgy módosítható, mint bármely más objektum. |
Ellipszisek és körök rajzolása |
  |
Ellipsziseket és köröket a rajzoló eszköztárban található ellipszis segédeszközzel rajzolhatunk. Ezek az ellipszisek később körszeletekké ill. körívekké alakíthatók. |
||
  |
|
||
  |
Ellipszis rajzolásához kattintsunk a rajzoló eszköztárban az ellipszis segédeszköz ikonjára, majd mozgassuk a kurzort a rajzterület fölé. Kattintsunk arra a helyre, ahová az ellipszist magába foglaló téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni, tartsuk nyomva az egérgombot és mozgassuk el az egeret. A program követi az egér mozgását, és megrajzolja az ellipszis vázlatát. Ennek mérete az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható. Ha az ellipszis megfelelő méretű, engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program rögzíti az ellipszist. |
||
  |
Az ellipszis rajzolását is kezdhetjük a középpontjánál. Ez ugyanúgy történik, mint a téglalap esetében: a rajzolás megkezdése után nyomjuk le a Shift billentyűt. Ha kört szeretnénk rajzolni, a Ctrl billentyűt kell nyomva tartanunk a rajzolás közben. |
Sokszögek és csillagok rajzolása |
  |
Sokszögek és csillagok rajzolására a sokszög segédeszköz használható. Ezeket az objektumokat természetesen más eszközökkel is megrajzolhatjuk (pl. a ceruza segédeszközzel), de ha a sokszög segédeszközt használjuk, olyan sokszögeket kapunk, melyek formája (pl. a csillag csúcsainak a mérete) dinamikusan változtatható. A sokszög ill. csillag csúcsainak a számát, valamint az alakzat típusát megadhatjuk a rajzolás megkezdése előtt, de ezek a paraméterek később is megváltoztathatók. |
||
  |
|
||
  |
Sokszög rajzolásához válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a sokszög segédeszköz ikonját. Ez az ellipszis segédeszköz ikonja alatti kiugró menüben található (ha nem látszik az ikon, nyissuk meg a kiugró menüt és válasszuk ki onnan). Mozgassuk a kurzort a rajzterület fölé és kattintsunk arra a helyre, ahová a sokszöget magába foglaló téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni. Tartsuk nyomva az egérgombot, és mozgassuk el az egeret. Ekkor a program az egér mozgását követve megrajzolja a sokszög vázlatát. A sokszög mérete ekkor még szabadon változtatható. Ha megfelelő a sokszög mérete, engedjük fel az egérgombot. |
||
  |
Szabályos sokszög rajzolásához nyomjuk le a rajzolás megkezdése után Ctrl billentyűt. |
||
  |
A sokszög csúcsainak a számát közvetlenül a sokszög megrajzolása után, a kelléktár segítségével tudjuk megváltoztatni. Ha megrajzoltuk a sokszöget, a kelléktáron megjelennek a módosításához szükséges mezők. A sokszög csúcsainak a számát a Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) mezőben adhatjuk meg. Ha megváltoztatjuk az itt szereplő értéket, a program azonnal megváltoztatja a sokszög csúcsainak a számát. |
||
  | |||
  |
A sokszög segédeszközzel csillagokat is rajzolhatunk. Ehhez válasszuk ki az eszköztárból a sokszög segédeszközt (ha egy sokszög van éppen kijelölve, akkor a kijelölés megszüntetéséhez nyomjuk meg az Esc billentyűt), majd kattintsunk a kelléktárban a Polygon/Star (Sokszög/Csillag) ikonra. Ezzel az ikonnal lehet átkapcsolni a segédeszközt csillag rajzolására. Ezután rajzoljuk meg a csillagot a szokott módon. A Ctrl billentyű lenyomásával szabályos, egyenlő oldalú csillagot rajzolhatunk. |
||
  | |||
  |
Ha megrajzoltunk egy csillagot, a csúcsainak a számát ugyanúgy változtathatjuk, mint a sokszögekét. A csúcsok számának megváltoztatására a kelléktárban található Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) mező szolgál. |
||
  |
A sokszög segédeszköz csillag alakú sokszögek rajzolására is használható. Ez a sokszög olyan csillag, melynek oldalai nem metszik egymást. Ha ilyen sokszöget szeretnénk rajzolni, akkor válasszuk ki az eszköztárból a sokszög segédeszközt, győződjünk meg róla, hogy a Polygon/Star ikon nincs benyomva (különben a program csillagot rajzol), majd mozgassuk el jobbra a kelléktárban található Sharpness of Polygon (Sokszög hegyessége) csúszka fogantyúját. Ezzel a csúszkával adhatjuk meg, hogy mennyire legyenek hegyesek a csillag csúcsai. Ha végeztünk a paraméterek beállításával, rajzoljuk meg a sokszöget a szokott módon. Szabályos, egyenlő oldalú sokszög készítéséhez nyomjuk le a rajzolás közben a Ctrl billentyűt. |
||
  | |||
  |
A csillag alakú sokszögek csúcsainak a számát szintén megváltoztathatjuk a Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) mezővel. |
Sokszögek és csillagok tulajdonságainak megváltoztatása |
  |
A sokszög segédeszközzel tehát alapvetően kétféle alakzatot rajzolhatunk: sokszögeket és csillagokat. Ezek az alakzatok dinamikusan formálhatók, a program lehetőséget ad arra, hogy a tulajdonságaikat (pl. a csúcsok számát) az objektumok megrajzolása után változtassuk meg. Emellett az objektumok típusa is megváltoztatható, tehát egy sokszöget csillaggá alakíthatunk, és fordítva. |
  |
A sokszögeknek van egy speciális változata, a csillag alakú sokszög (ez természetesen nem matematikai fogalom, hanem a CorelDRAW-ban használatos, önkényesen létrehozott kifejezés). Ezek a sokszögek úgy készülnek, hogy az eredeti, szabályos sokszögek oldalain elhelyezünk egy-egy csomópontot, majd elmozgatjuk azokat. |
  | |
  |
Ha egy csillagot sokszöggé vagy egy sokszöget csillaggá szeretnénk alakítani, először ki kell jelölnünk azt. Ehhez válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk az objektum körvonalára. A sikeres kijelölés hatására az objektum körül négyzet alakú fogantyúk jelennek meg. Ha kijelöltük az objektumot, az átalakításához kattintsunk a kelléktárban a Polygon/Star (Sokszög/csillag) ikonra. Az objektum visszaalakítása ugyanígy történik. |
  | |
  |
A sokszög ill. a csillag csúcsainak a számát szintén a kelléktár segítségével módosíthatjuk. Jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel az imént ismertetett módon, majd kattintsunk az eszköztárban a található Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) számmezőbe, és adjuk meg az új értéket. A módosítások érvényesítéséhez üssük le az Enter billentyűt. (Ha a csúcsok számát a nyilak segítségével változtatjuk, a program azonnal végrehajtja a módosítást, de ha a számértékkel adjuk meg, akkor csak az Enter billentyű leütésére végzi el a műveletet.) A sokszögeknek ill. a csillagoknak 3-500 csúcsa lehet. |
  |
A csillagok csúcsainak a hegyességét könnyen megváltoztathatjuk. Ehhez jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd mozgassuk el a kelléktárban található Sharpness of Polygon (Sokszög hegyessége) csúszka fogantyúját. A kisebb értékek esetén a csúcsok tompábbak lesznek, nagyobb értékek esetén pedig hegyesebbek. |
  |
A sokszögek és csillagok tulajdonságait párbeszédablak segítségével is megváltoztathatjuk. A megfelelő ablak megnyitásához kattintsunk a sokszög segédeszköz kiválasztása után a jobb egérgombbal a módosítani kívánt objektumra, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot. |
  |
Spirálvonalak rajzolása |
  |
Spirálvonalak rajzolására a CorelDRAW-ban a spirál segédeszköz használható. A spirál segédeszközzel készített objektumok ugyanúgy szerkeszthetők, mint bármely más görbe. Ez egy nagyon praktikus segédeszköz, mert hasonló spirálvonalakat más segédeszközökkel majdnem lehetetlen megrajzolni. |
  | |
  |
A spirál segédeszközzel kétféle spirálvonalat készíthetünk: szimmetrikus és logaritmikus spirált. A szimmetrikus spirálnál a spirál ívei közötti távolság megegyezik, míg a logaritmikus spirálnál az ívek közötti távolság a spirál középpontjától kifelé haladva nő. |
  | |
  |
Szimmetrikus spirál rajzolásához válasszuk ki az eszköztárból a spirál segédeszközt. Ennek ikonja az ellipszis segédeszköz ikonja alatt található kiugró menüben van, ugyanabban, amelyikben a sokszög segédeszközé. Ha kiválasztottuk a segédeszközt, adjuk meg a spirál íveinek a számát a kelléktárban található Spiral Revolutions (Spirál ívei) mezőben. Ezután mozgassuk a kurzort a rajzterület fölé, és kattintsunk arra a helyre, ahová a spirált magába foglaló téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni. Tartsuk nyomva az egérgombot és mozgassuk el az egeret. A program – az egér mozgását követve – megrajzolja a spirál vázlatát, melynek mérete az egér mozgatásával szabadon változtatható. Ha a spirál mérete megfelelő, engedjük fel az egérgombot. |
  | |
  |
Logaritmikus spirál rajzolásához válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a spirál segédeszközt, majd kattintsunk a kelléktárban a Logarithmic Spiral (Logaritmikus spirál) ikonra. Adjuk meg a spirál íveinek a számát a Spiral Revolutions (Spirál ívei) mezőben, majd azt hogy milyen mértékben növekedjen az ívek távolsága a spirál közepétől kifelé haladva. Az utóbbi paraméter beállítására a kelléktárban található Spiral Expansion Factor (Spirál növekedési tényező) mező szolgál. Ha minden paramétert megadtunk, rajzoljuk meg a spirált a szokott módon. |
  |
A spirál rajzolása közben is használhatjuk a Ctrl és a Shift módosító billentyűket. A Ctrl billentyűvel szabályos (azonos átmérőjű) spirál rajzolható, a Shift billentyűvel pedig a középpontjától kezdhetjük a spirál rajzolását. |
A spirálok típusa és az ívek száma utólag nem változtatható meg. |
Rács rajzolása |
  |
Rács rajzolására a rács segédeszközt használhatjuk. A rács segédeszközzel készített rács tulajdonképpen sorokba, oszlopokba rendezett téglalapok csoportja, tehát a négyszög segédeszközzel is el lehetne készíteni, de a rács segédeszköz használatával pillanatok alatt létrehozhatunk akár egy 50x50-es rácsot is. A rács segédeszköz ikonja az ellipszis segédeszköz ikonja alatti kiugró menüben található, a sokszög és a spirál segédeszköz ikonja mellett. |
||
  |
|
||
  |
Rács rajzolásához válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a rács segédeszközt. Ekkor a kelléktárban megjelennek a rács méreteinek beállítására szolgáló mezők. Adjuk meg a rács méreteit, majd kattintsunk a rajzterületen arra a helyre, ahová a rácsot magába foglaló téglalap bal felső sarkát el szeretnénk helyezni. Tartsuk nyomva az egérgombot és mozgassuk el az egeret. Ekkor a program az egér mozgását követve megrajzolja a rács vázlatát, melynek mérete ekkor még szabadon változtatható. Ha a rács mérete megfelelő, engedjük fel az egérgombot. |
||
  |
Ha azt szeretnénk, hogy a rács négyzetekből álljon, nyomjuk le a rajzolása közben a Ctrl billentyűt. |
||
A rács mérete (oszlopainak és sorainak a száma) utólag nem változtatható meg. |
Objektum rajzolása a középpontjától kezdve |
  |
A CorelDRAW-ban minden egyszerűbb alakzatot (téglalapot, ellipszist stb.) azonos módon tudunk megrajzolni: kiválasztjuk a megfelelő segédeszközt az eszköztárból, rákattintunk a rajzterületre, elmozgatjuk az egeret, majd amikor az alakzat mérete megfelelő, felengedjük az egérgombot. Tulajdonképpen minden esetben visszavezethetjük a rajzolást a téglalap rajzolására, hiszen mindig annak a képzeletbeli téglalapnak a méreteit kell meghatároznunk, amit a készítendő objektum éppen kitölt. A téglalap rajzolását azonban nem csak a sarkánál kezdhetjük el, hanem a középpontjánál is. Ez különösen hasznos akkor, ha a ismert az objektum középpontjának a helye. |
  |
Ha egy objektum rajzolását a középpontjánál szeretnénk elkezdeni, kattintsunk a megfelelő rajzoló segédeszközzel a rajzterületre (oda, ahová az objektum középpontját szeretnénk helyezni), majd nyomjuk le a Shift billentyűt, és tartsuk nyomva egészen addig, amíg fel nem engedjük az egérgombot, tehát be nem fejezzük az objektum rajzolását. |
A rajzeszközök alaptulajdonságainak megváltoztatása |
  |
Amikor kiválasztunk egy rajzeszközt, a program ellenőrzi annak alapbeállításait, és ezek alapján készíti el az új objektumot. Nagyon fontos tehát, hogy milyen tulajdonságokat adunk meg a rajzeszközök alaptulajdonságaiként, hiszen ezektől függ, hogy miként kell használnunk az eszközöket, és mi lesz a végeredmény. |
  |
Ha nincs egyetlen objektum sem kijelölve, akkor a kelléktáron elvégzett eszközbeállításokat a CorelDRAW a kiválasztott rajzoló segédeszköz alapbeállításaként értékeli. Például, ha kiválasztjuk a sokszög segédeszközt, majd beállítjuk a sokszög csúcsainak a számát, akkor a program ettől kezdve ezt használja alapértékként. |
  |
A rajzoló segédeszközök alaptulajdonságainak beállításakor ügyeljünk arra, hogy ne legyen egyetlen objektum sem kijelölve, ellenkező esetben ugyanis a beállítások nem alapbeállítások lesznek, hanem az objektum tulajdonságait fogják megváltoztatni. Például, ha kijelölünk egy sokszöget, majd megváltoztatjuk a kelléktáron a csúcsok számát, nem az alapérték fog változni, hanem a kijelölt sokszög csúcsainak a száma. Az objektumok kijelölésének a megszüntetéséhez üssük le az Esc billentyűt. |
  |
Az Options (Opciók) párbeszédablak segítségével a rajzoló segédeszközök tulajdonságait egy helyen, és egyszerre tudjuk beállítani. Az Options (Opciók) párbeszédablak megfelelő részének megnyitásához válasszuk a Tools (Eszközök) menü Options (Opciók) parancsát, majd kattintsunk duplán az ablak bal oldalán található listában a Toolbox opcióra. A Toolbox pont alatt megtalálható a rajzoló eszköztárban található összes segédeszköz neve. A megfelelő segédeszköz tulajdonságainak megváltoztatásához kattintsunk annak nevére. |