Objektumok rajzolása és formálása

 

Minden CorelDRAW illusztráció egyszerű alakzatokból – ellipszisekből, téglalapokból, sokszögekből, görbékből és egyenes szakaszokból – állnak. Ezek az alakzatok – melyeket általában objektumoknak nevezünk – különálló egységek, mindegyikük saját tulajdonságokkal (méret, alak, kitöltő, körvonal stb.) rendelkezik. Ebben a fejezetben a CorelDRAW alapobjektumainak a létrehozásáról lesz szó.

 

Ha elképzeltük, hogy mit szeretnénk rajzolni, el kell döntenünk, hogy a rajz milyen alapobjektumokból építhető fel. Például, ha egy házat szeretnénk rajzolni, szükségünk lesz néhány téglalapra, ellipszisre, és háromszögre. Ha ezeknek az objektumoknak az alakja a megrajzolás pillanatában nem felel meg pontosan az elképzeléseinknek, ne ijedjünk meg, mert a CorelDRAW rendelkezik mindazokkal az eszközökkel, amikkel gyökeresen átformálhatjuk az objektumokat.

  Egy ház és az alkotórészei a CorelDRAW-ban
 

A fenti ábra a CD-n is megtalálható (haz.cdr).

 

Ha a rajz alapelemei a helyükre kerültek, elkezdhetjük finomítani azokat, és kialakíthatjuk a végleges formájukat. Az objektumokat egymástól függetlenül formálhatjuk, ha hibát vétünk, visszavonhatjuk az utolsó műveleteket.

 

Mielőtt megismerkednénk azzal, hogy miként kell megrajzolni az egyes objektumokat, egy kis figyelmet kell fordítanunk arra, hogy milyen alkotóelemekből épülnek fel ezek az objektumok.


Az objektumok felépítése
 

Minden objektum csomópontokból és az azokat összekötő szakaszokból (szegmensekből) épül fel. A csomópontok olyan nevezetes pontok az objektum körvonalán, ahol a görbe irányt vált. Minden szegmensnek a végén kell hogy legyen csomópont, ezért a legegyszerűbb CorelDRAW objektum is minimum három elemből áll: egy görbeszakaszból és a két végén található csomópontból.

  Csomópontok és görbeszakaszok egy egyszerű objektumon
 

Bizonyos objektumok alakját csak speciális módon változtathatjuk meg. Például a négyszög segédeszközzel rajzolt téglalap csomópontjait és szegmenseit nem mozgathatjuk el, az objektumok formálására használatos segédeszközzel csak a téglalap sarkainak a lekerekítését tudjuk elvégezni. Az objektumok tetszőleges formálásának még sincs akadálya, hiszen még a speciális objektumok is – amilyen például a téglalap – átalakíthatók csomópontok és görbeszakaszok halmazává, s ezután már ezek is tetszőlegesen alakíthatók.


Egyszerű alakzatok rajzolása

 

A CorelDRAW-ban minden alapvető síkidom rajzolására megtaláljuk a megfelelő segédeszközt. Ezek a segédeszközök nagyon hasonlóan működnek. Egy objektum megrajzolásához ki kell választanunk a megfelelő segédeszközt a rajzoló eszköztárból, majd rá kell kattintanunk a rajzlapra, és az egérgomb nyomva tartása mellett el kell mozgatnunk az egeret. Ilyenkor a program követi az egér mozgását, és megrajzolja az objektum vázlatát, melynek mérete az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható. Ha felengedjük az egérgombot, a program rögzíti az objektumok. Az új objektumok az alap grafikai stílus jellemzőit veszik fel, kitöltőjük és körvonaluk az ebben tárolt értékekhez igazodik.

 

A CorelDRAW a következő rajzoló segédeszközöket tartalmazza:

 

A négyszög segédeszközzel téglalapokat és négyzeteket rajzolhatunk. A téglalapok és négyzetek sarka lekerekíthető.

Az ellipszis segédeszköz ellipszisek, körök rajzolására szolgál. A kész ellipszisekből, körökből körszeletet, körívet készíthetünk.

A sokszög segédeszközzel szabályos sokszögeket és csillagokat rajzolhatunk. A sokszögek és a csillagok jellemzői szabadon változtathatók.

A spirál segédeszközzel szimmetrikus és logaritmikus spirálok rajzolhatók. A rajzolás előtt megadhatjuk a spirál íveinek a számát.

A rács segédeszközzel szabályos négyzethálót rajzolhatunk. A háló sorainak és oszlopainak a számát a rajzolás előtt kell megadnunk.


Téglalapok és négyzetek rajzolása
 

A négyszög segédeszköz téglalapok és négyzetek rajzolását teszi lehetővé. A téglalapokat más módszerrel is meg lehet rajzolni (pl. a ceruza segédeszközzel), de ha ezt az eszközt használjuk, akkor olyan téglalapokat kapunk, melyek sarka egyetlen kattintással lekerekíthető.

 
A négyszög segédeszköz ... ... és az ezzel rajzolható alakzatok
 

Téglalap rajzolásához válasszuk a rajzoló eszköztárból (toolbox) a négyszög segédeszközt, majd mozgassuk az egérkurzort (amely a művelet hatására kereszt alakúra változott) a rajzterület fölé, arra a helyre, ahová a téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni. Nyomjuk le és tartsuk nyomva az egérgombot, majd mozgassuk el az egeret. Ekkor a program – az egér mozgását követve – megrajzolja a téglalap vázlatát, melynek méretét az egér mozgatásával szabadon változtathatjuk. Mozgassuk az egeret addig, amíg a téglalap mérete megfelelő nem lesz, majd engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program rögzíti a téglalapot.

 

A téglalap rajzolását a középpontjától (az átlóinak a metszéspontjától) is kezdhetjük. A rajzolás ebben az esetben ugyanúgy történik, mint az előbb, de a négyszög segédeszköz kiválasztása után a téglalap sarka helyett a középpontjának helyét kell megadnunk, majd az egér elmozdításakor le kell nyomnunk a Shift billentyűt. A Shift billentyű lenyomásakor a program nem a sarkától rajzolja a téglalapot, hanem a középpontjától.

 

Ha négyzetet szeretnénk rajzolni, korlátoznunk kell a segédeszköz működését. Ha a fent leírt módon kezdünk rajzolni a négyszög segédeszközzel, az egér mozgatásakor a mozgatás irányától függően változik a téglalap oldalainak a hossza. Ha négyzetet szeretnénk rajzolni, azt kell elérnünk, hogy az egér mozgatásával az oldalak hossza azonos módon változzon, tehát minden oldal hossza megegyezzen. Ehhez nyomjuk a rajzolás megkezdése után nyomjuk le a Ctrl billentyűt. A Ctrl billentyű hatására a program négyzetet rajzol.

 

Lehetőségünk van a két művelet kombinálására is. Ha négyzetet szeretnénk rajzolni a középpontjánál kezdve, nyomjuk le egyszerre (a rajzolás megkezdése után) a Ctrl és a Shift billentyűket.

Tipp!

Ügyeljünk arra, hogy a módosító hatású billentyűt az objektum rögzítéséig (az egérgomb felengedéséig) nyomva kell tartanunk. Ha a billentyűt az egérgomb felengedése előtt engedjük el, a segédeszköz visszavált az eredeti működési módra, így nem azt kapjuk, amit rajzolni szerettünk volna.

Tipp!

Ha duplán kattintunk a rajzoló eszköztárban a négyszög segédeszköz ikonjára, akkor a program elkészíti a nyomtatható lap keretét. Ez a keret a többi objektum mögé kerül, és ugyanúgy módosítható, mint bármely más objektum.


Ellipszisek és körök rajzolása
 

Ellipsziseket és köröket a rajzoló eszköztárban található ellipszis segédeszközzel rajzolhatunk. Ezek az ellipszisek később körszeletekké ill. körívekké alakíthatók.

 
Az ellipszis segédeszköz ... ... és az ezzel rajzolható alakzatok
 

Ellipszis rajzolásához kattintsunk a rajzoló eszköztárban az ellipszis segédeszköz ikonjára, majd mozgassuk a kurzort a rajzterület fölé. Kattintsunk arra a helyre, ahová az ellipszist magába foglaló téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni, tartsuk nyomva az egérgombot és mozgassuk el az egeret. A program követi az egér mozgását, és megrajzolja az ellipszis vázlatát. Ennek mérete az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható. Ha az ellipszis megfelelő méretű, engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program rögzíti az ellipszist.

 

Az ellipszis rajzolását is kezdhetjük a középpontjánál. Ez ugyanúgy történik, mint a téglalap esetében: a rajzolás megkezdése után nyomjuk le a Shift billentyűt. Ha kört szeretnénk rajzolni, a Ctrl billentyűt kell nyomva tartanunk a rajzolás közben.


Sokszögek és csillagok rajzolása
 

Sokszögek és csillagok rajzolására a sokszög segédeszköz használható. Ezeket az objektumokat természetesen más eszközökkel is megrajzolhatjuk (pl. a ceruza segédeszközzel), de ha a sokszög segédeszközt használjuk, olyan sokszögeket kapunk, melyek formája (pl. a csillag csúcsainak a mérete) dinamikusan változtatható. A sokszög ill. csillag csúcsainak a számát, valamint az alakzat típusát megadhatjuk a rajzolás megkezdése előtt, de ezek a paraméterek később is megváltoztathatók.

 
A sokszög segédeszköz ... ... és az ezzel rajzolható alakzatok
 

Sokszög rajzolásához válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a sokszög segédeszköz ikonját. Ez az ellipszis segédeszköz ikonja alatti kiugró menüben található (ha nem látszik az ikon, nyissuk meg a kiugró menüt és válasszuk ki onnan). Mozgassuk a kurzort a rajzterület fölé és kattintsunk arra a helyre, ahová a sokszöget magába foglaló téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni. Tartsuk nyomva az egérgombot, és mozgassuk el az egeret. Ekkor a program az egér mozgását követve megrajzolja a sokszög vázlatát. A sokszög mérete ekkor még szabadon változtatható. Ha megfelelő a sokszög mérete, engedjük fel az egérgombot.

 

Szabályos sokszög rajzolásához nyomjuk le a rajzolás megkezdése után Ctrl billentyűt.

 

A sokszög csúcsainak a számát közvetlenül a sokszög megrajzolása után, a kelléktár segítségével tudjuk megváltoztatni. Ha megrajzoltuk a sokszöget, a kelléktáron megjelennek a módosításához szükséges mezők. A sokszög csúcsainak a számát a Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) mezőben adhatjuk meg. Ha megváltoztatjuk az itt szereplő értéket, a program azonnal megváltoztatja a sokszög csúcsainak a számát.

  Ez a mező szolgál a sokszög csúcsainak a megadására
 

A sokszög segédeszközzel csillagokat is rajzolhatunk. Ehhez válasszuk ki az eszköztárból a sokszög segédeszközt (ha egy sokszög van éppen kijelölve, akkor a kijelölés megszüntetéséhez nyomjuk meg az Esc billentyűt), majd kattintsunk a kelléktárban a Polygon/Star (Sokszög/Csillag) ikonra. Ezzel az ikonnal lehet átkapcsolni a segédeszközt csillag rajzolására. Ezután rajzoljuk meg a csillagot a szokott módon. A Ctrl billentyű lenyomásával szabályos, egyenlő oldalú csillagot rajzolhatunk.

  A sokszög/csillag váltásra szolgáló ikon a kelléktárban
 

Ha megrajzoltunk egy csillagot, a csúcsainak a számát ugyanúgy változtathatjuk, mint a sokszögekét. A csúcsok számának megváltoztatására a kelléktárban található Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) mező szolgál.

 

A sokszög segédeszköz csillag alakú sokszögek rajzolására is használható. Ez a sokszög olyan csillag, melynek oldalai nem metszik egymást. Ha ilyen sokszöget szeretnénk rajzolni, akkor válasszuk ki az eszköztárból a sokszög segédeszközt, győződjünk meg róla, hogy a Polygon/Star ikon nincs benyomva (különben a program csillagot rajzol), majd mozgassuk el jobbra a kelléktárban található Sharpness of Polygon (Sokszög hegyessége) csúszka fogantyúját. Ezzel a csúszkával adhatjuk meg, hogy mennyire legyenek hegyesek a csillag csúcsai. Ha végeztünk a paraméterek beállításával, rajzoljuk meg a sokszöget a szokott módon. Szabályos, egyenlő oldalú sokszög készítéséhez nyomjuk le a rajzolás közben a Ctrl billentyűt.

  A csillag alakú sokszög csúcsainak a beállítására szolgáló csúszka
 

A csillag alakú sokszögek csúcsainak a számát szintén megváltoztathatjuk a Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) mezővel.


Sokszögek és csillagok tulajdonságainak megváltoztatása
 

A sokszög segédeszközzel tehát alapvetően kétféle alakzatot rajzolhatunk: sokszögeket és csillagokat. Ezek az alakzatok dinamikusan formálhatók, a program lehetőséget ad arra, hogy a tulajdonságaikat (pl. a csúcsok számát) az objektumok megrajzolása után változtassuk meg. Emellett az objektumok típusa is megváltoztatható, tehát egy sokszöget csillaggá alakíthatunk, és fordítva.

 

A sokszögeknek van egy speciális változata, a csillag alakú sokszög (ez természetesen nem matematikai fogalom, hanem a CorelDRAW-ban használatos, önkényesen létrehozott kifejezés). Ezek a sokszögek úgy készülnek, hogy az eredeti, szabályos sokszögek oldalain elhelyezünk egy-egy csomópontot, majd elmozgatjuk azokat.

  Egy szabályos sokszög és egy csillag alakú sokszög csomópontjai
 

Ha egy csillagot sokszöggé vagy egy sokszöget csillaggá szeretnénk alakítani, először ki kell jelölnünk azt. Ehhez válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk az objektum körvonalára. A sikeres kijelölés hatására az objektum körül négyzet alakú fogantyúk jelennek meg. Ha kijelöltük az objektumot, az átalakításához kattintsunk a kelléktárban a Polygon/Star (Sokszög/csillag) ikonra. Az objektum visszaalakítása ugyanígy történik.

  Polygon/Star (Sokszög/csillag) ikon
 

A sokszög ill. a csillag csúcsainak a számát szintén a kelléktár segítségével módosíthatjuk. Jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel az imént ismertetett módon, majd kattintsunk az eszköztárban a található Number of Points on Polygon (A sokszög csúcsainak a száma) számmezőbe, és adjuk meg az új értéket. A módosítások érvényesítéséhez üssük le az Enter billentyűt. (Ha a csúcsok számát a nyilak segítségével változtatjuk, a program azonnal végrehajtja a módosítást, de ha a számértékkel adjuk meg, akkor csak az Enter billentyű leütésére végzi el a műveletet.) A sokszögeknek ill. a csillagoknak 3-500 csúcsa lehet.

 

A csillagok csúcsainak a hegyességét könnyen megváltoztathatjuk. Ehhez jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd mozgassuk el a kelléktárban található Sharpness of Polygon (Sokszög hegyessége) csúszka fogantyúját. A kisebb értékek esetén a csúcsok tompábbak lesznek, nagyobb értékek esetén pedig hegyesebbek.

 

A sokszögek és csillagok tulajdonságait párbeszédablak segítségével is megváltoztathatjuk. A megfelelő ablak megnyitásához kattintsunk a sokszög segédeszköz kiválasztása után a jobb egérgombbal a módosítani kívánt objektumra, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Properties (Tulajdonságok) parancsot.

  A sokszögek és a csillagok tulajdonságainak megváltoztatására szolgáló párbeszédablak

Spirálvonalak rajzolása
 

Spirálvonalak rajzolására a CorelDRAW-ban a spirál segédeszköz használható. A spirál segédeszközzel készített objektumok ugyanúgy szerkeszthetők, mint bármely más görbe. Ez egy nagyon praktikus segédeszköz, mert hasonló spirálvonalakat más segédeszközökkel majdnem lehetetlen megrajzolni.

  A spirál segédeszköz ikonja
 

A spirál segédeszközzel kétféle spirálvonalat készíthetünk: szimmetrikus és logaritmikus spirált. A szimmetrikus spirálnál a spirál ívei közötti távolság megegyezik, míg a logaritmikus spirálnál az ívek közötti távolság a spirál középpontjától kifelé haladva nő.

  Szimmetrikus és logaritmikus spirál
 

Szimmetrikus spirál rajzolásához válasszuk ki az eszköztárból a spirál segédeszközt. Ennek ikonja az ellipszis segédeszköz ikonja alatt található kiugró menüben van, ugyanabban, amelyikben a sokszög segédeszközé. Ha kiválasztottuk a segédeszközt, adjuk meg a spirál íveinek a számát a kelléktárban található Spiral Revolutions (Spirál ívei) mezőben. Ezután mozgassuk a kurzort a rajzterület fölé, és kattintsunk arra a helyre, ahová a spirált magába foglaló téglalap bal felső sarkát szeretnénk helyezni. Tartsuk nyomva az egérgombot és mozgassuk el az egeret. A program – az egér mozgását követve – megrajzolja a spirál vázlatát, melynek mérete az egér mozgatásával szabadon változtatható. Ha a spirál mérete megfelelő, engedjük fel az egérgombot.

  Ebben a mezőben lehet beállítani a spirál íveinek a számát
 

Logaritmikus spirál rajzolásához válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a spirál segédeszközt, majd kattintsunk a kelléktárban a Logarithmic Spiral (Logaritmikus spirál) ikonra. Adjuk meg a spirál íveinek a számát a Spiral Revolutions (Spirál ívei) mezőben, majd azt hogy milyen mértékben növekedjen az ívek távolsága a spirál közepétől kifelé haladva. Az utóbbi paraméter beállítására a kelléktárban található Spiral Expansion Factor (Spirál növekedési tényező) mező szolgál. Ha minden paramétert megadtunk, rajzoljuk meg a spirált a szokott módon.

 

A spirál rajzolása közben is használhatjuk a Ctrl és a Shift módosító billentyűket. A Ctrl billentyűvel szabályos (azonos átmérőjű) spirál rajzolható, a Shift billentyűvel pedig a középpontjától kezdhetjük a spirál rajzolását.

Tipp!

A spirálok típusa és az ívek száma utólag nem változtatható meg.


Rács rajzolása
 

Rács rajzolására a rács segédeszközt használhatjuk. A rács segédeszközzel készített rács tulajdonképpen sorokba, oszlopokba rendezett téglalapok csoportja, tehát a négyszög segédeszközzel is el lehetne készíteni, de a rács segédeszköz használatával pillanatok alatt létrehozhatunk akár egy 50x50-es rácsot is. A rács segédeszköz ikonja az ellipszis segédeszköz ikonja alatti kiugró menüben található, a sokszög és a spirál segédeszköz ikonja mellett.

 
A rács segédeszköz ... ... és az ezzel rajzolható objektumok
 

Rács rajzolásához válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a rács segédeszközt. Ekkor a kelléktárban megjelennek a rács méreteinek beállítására szolgáló mezők. Adjuk meg a rács méreteit, majd kattintsunk a rajzterületen arra a helyre, ahová a rácsot magába foglaló téglalap bal felső sarkát el szeretnénk helyezni. Tartsuk nyomva az egérgombot és mozgassuk el az egeret. Ekkor a program az egér mozgását követve megrajzolja a rács vázlatát, melynek mérete ekkor még szabadon változtatható. Ha a rács mérete megfelelő, engedjük fel az egérgombot.

 

Ha azt szeretnénk, hogy a rács négyzetekből álljon, nyomjuk le a rajzolása közben a Ctrl billentyűt.

Tipp!

A rács mérete (oszlopainak és sorainak a száma) utólag nem változtatható meg.


Objektum rajzolása a középpontjától kezdve
 

A CorelDRAW-ban minden egyszerűbb alakzatot (téglalapot, ellipszist stb.) azonos módon tudunk megrajzolni: kiválasztjuk a megfelelő segédeszközt az eszköztárból, rákattintunk a rajzterületre, elmozgatjuk az egeret, majd amikor az alakzat mérete megfelelő, felengedjük az egérgombot. Tulajdonképpen minden esetben visszavezethetjük a rajzolást a téglalap rajzolására, hiszen mindig annak a képzeletbeli téglalapnak a méreteit kell meghatároznunk, amit a készítendő objektum éppen kitölt. A téglalap rajzolását azonban nem csak a sarkánál kezdhetjük el, hanem a középpontjánál is. Ez különösen hasznos akkor, ha a ismert az objektum középpontjának a helye.

 

Ha egy objektum rajzolását a középpontjánál szeretnénk elkezdeni, kattintsunk a megfelelő rajzoló segédeszközzel a rajzterületre (oda, ahová az objektum középpontját szeretnénk helyezni), majd nyomjuk le a Shift billentyűt, és tartsuk nyomva egészen addig, amíg fel nem engedjük az egérgombot, tehát be nem fejezzük az objektum rajzolását.


A rajzeszközök alaptulajdonságainak megváltoztatása
 

Amikor kiválasztunk egy rajzeszközt, a program ellenőrzi annak alapbeállításait, és ezek alapján készíti el az új objektumot. Nagyon fontos tehát, hogy milyen tulajdonságokat adunk meg a rajzeszközök alaptulajdonságaiként, hiszen ezektől függ, hogy miként kell használnunk az eszközöket, és mi lesz a végeredmény.

 

Ha nincs egyetlen objektum sem kijelölve, akkor a kelléktáron elvégzett eszközbeállításokat a CorelDRAW a kiválasztott rajzoló segédeszköz alapbeállításaként értékeli. Például, ha kiválasztjuk a sokszög segédeszközt, majd beállítjuk a sokszög csúcsainak a számát, akkor a program ettől kezdve ezt használja alapértékként.

 

A rajzoló segédeszközök alaptulajdonságainak beállításakor ügyeljünk arra, hogy ne legyen egyetlen objektum sem kijelölve, ellenkező esetben ugyanis a beállítások nem alapbeállítások lesznek, hanem az objektum tulajdonságait fogják megváltoztatni. Például, ha kijelölünk egy sokszöget, majd megváltoztatjuk a kelléktáron a csúcsok számát, nem az alapérték fog változni, hanem a kijelölt sokszög csúcsainak a száma. Az objektumok kijelölésének a megszüntetéséhez üssük le az Esc billentyűt.

 

Az Options (Opciók) párbeszédablak segítségével a rajzoló segédeszközök tulajdonságait egy helyen, és egyszerre tudjuk beállítani. Az Options (Opciók) párbeszédablak megfelelő részének megnyitásához válasszuk a Tools (Eszközök) menü Options (Opciók) parancsát, majd kattintsunk duplán az ablak bal oldalán található listában a Toolbox opcióra. A Toolbox pont alatt megtalálható a rajzoló eszköztárban található összes segédeszköz neve. A megfelelő segédeszköz tulajdonságainak megváltoztatásához kattintsunk annak nevére.



HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further