Objektumok elrendezése |
  |
A CorelDRAW számos hatékony eszközt kínál az objektumok elrendezésére. Ezekkel az eszközökkel gyakorlatilag minden, az objektumok elhelyezkedésére vonatkozó művelet elvégezhető, kezdve az egyszerűbbekkel (pl. másolás, csoportosítás), egészen a bonyolultabbakig (pl. a rétegek kezelése). Ha megtanuljuk használni az objektumok elrendezésére szolgáló eszközöket, a munkatempónk megnövekedhet, és a lehetőségeink is megsokszorozódhatnak. |
  |
Amint a CorelDRAW legtöbb eszközénél, az objektumok elrendezésére szolgáló eszközöknél is több módszer van egy-egy művelet elvégzésére. Minden művelet elérhető legalább két módon: menüparanccsal, vagy az eszköztár (kelléktár) megfelelő gombjával. A legtöbb művelet billentyű-kombinációval is elvégezhető, ezek használatával gyorsabban elérhetjük a program funkcióit. |
A műveletek közben érdemes figyelni a kelléktárat. Itt mindig megtaláljuk azokat az eszközöket, amelyek a művelet elvégzéséhez szükségesek. |
Objektumok másolása és törlése |
  |
A CorelDRAW három módszert kínál az objektumok másolására: a Copy (Másolás) parancsot, amellyel a vágólapot igénybe véve másolhatunk objektumokat, a Duplicate (Megkettőzés) parancsot, amellyel egyszerűen megkettőzhetjük az objektumokat, a Clone (Klónozás) parancsot, amellyel olyan másolatokat készíthetünk, amelyek továbbra is szorosan kötődnek az eredeti objektumhoz. Az objektumok törlése az egyik legegyszerűbb művelet a CorelDRAW-ban: csak ki kell jelölnünk a megfelelő objektumot, majd le kell ütnünk a Delete billentyűt. Természetesen a törlés elvégezhető menüparancs segítségével is. |
A vágólap használata |
  |
A vágólap olyan átmeneti tárolóhely, amellyel szövegeket, grafikákat és egyéb objektumokat mozgathatunk, másolhatunk Windows-alapú programok között, vagy akár egy program különböző dokumentumai, ill. a dokumentum különböző részei között. |
  |
Egy objektum vágólapra másolásához jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Edit (Szerkesztés) menü Copy (Másolás) parancsát. Ilyenkor az objektum a helyén marad, a másolata pedig felkerül a vágólapra. Ne feledjük, a parancs kiadásakor a vágólap eredeti tartalma elvész. |
  |
Ha a vágólapra helyezéssel egyidejűleg törölni szeretnénk az objektumot az eredeti helyéről, válasszuk az Edit (Szerkesztés) menü Cut (Kivágás) parancsát. Ekkor az objektum felkerül a vágólapra, az eredeti helyéről pedig eltűnik. Ne feledjük, hogy a vágólap eredeti tartalma ennek a parancsnak a használatakor is megsemmisül. |
  |
A vágólapra helyezett objektumot bárhová beszúrhatjuk. Ehhez válasszuk az Edit (Szerkesztés) menü Paste (Beillesztés) parancsát. A parancs hatására a vágólapon tárolt objektumok megjelennek az aktuális oldalon. Mivel a Paste (Beillesztés) parancs használatakor nem törlődik a vágólap, az ott tárolt objektumokat egymás után több helyre is be lehet szúrni. |
  |
A Cut (Kivágás), Copy (Másolás), és Paste (Beillesztés) parancsoknak megfelelő gombok megtalálhatók a standard eszköztárban. |
  |
Objektumok megkettőzése |
  |
Ha másolatot szeretnénk készíteni egy objektumról, a leggyorsabb mód erre a megkettőzése. Erre a CorelDRAW-ban külön parancsot találunk. A megkettőzés közben – a másolás-beillesztés műveletsorral ellentétben – a program nem használja a vágólapot, így a művelet gyorsabb, és kevesebb erőforrást igényel. A megkettőzés helyét mi magunk definiálhatjuk. Megadhatjuk például, hogy a másolatot az eredeti objektumtól 10-10 milliméter távolságra helyezze el a program. A megkettőzés után a másolat lesz kiválasztva, így ha megismételjük a megkettőzést, az nem az eredeti objektumra fog vonatkozni, hanem a másolatra. Ezzel a módszerrel gyorsan létrehozhatunk olyan objektumcsoportokat, amely egyforma, egymástól egyenlő távolságra fekvő objektumokból áll. |
  | |
  |
Egy objektum megkettőzéséhez jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Edit (Szerkesztés) menü Duplicate (Megkettőzés) parancsát. Ekkor az objektum másolata megjelenik az előre megadott helyen. Ha objektumsorozatot szeretnénk készíteni az imént említett módon, ismét válasszuk ki a Duplicate (Megkettőzés) parancsot az Edit (Szerkesztés) menüből. Ekkor a program elkészíti a "másolat másolatát". A műveletet egymás után többször is megismételhetjük. |
Ne feledjük, ha megszüntetjük az utoljára elkészített másolat kijelölését, vagy másik objektumra kattintunk, a műveletsor megszakad. |
Objektumok klónozása |
  |
A Clone (Klónozás) paranccsal a megkettőzéshez hasonlóan másolhatjuk le az objektumokat. A különbség csupán annyi, hogy a klónozott objektum – a megkettőzéssel létrehozott objektummal ellentétben – nem veszti el a kapcsolatát az eredeti objektummal. Ha klónozunk egy objektumot, majd megváltoztatjuk az eredeti objektumot, megváltozik a klón is. Bármilyen műveletet végzünk az eredeti objektumon, az (a mozgatás kivételével) végrehajtódik a klónon is. Klónt nem klónozhatunk, de egy objektumról több klónt is készíthetünk, így az eredeti objektumon végzett változtatások egyszerre több objektumot is érinthetnek. |
||||||||||
  | |||||||||||
  |
Ha egy klónnak megváltoztatjuk valamelyik tulajdonságát, az a tulajdonság elszakad az eredeti objektumtól. Az eredeti objektumot (és a többi klónt) nem érinti a változtatás, ám ha ezután az eredeti objektumot módosítjuk, a klónnak ez a tulajdonsága már nem fog megváltozni (de a többi tulajdonsága még mindig együtt változik az eredeti objektummal). Például, ha egy objektum klónját átszínezzük, attól kezdve az eredeti objektum színváltozásai nem érintik a klónozással elkészített objektumot, de a méret megváltozása igen. |
||||||||||
  |
A klónok és az eredeti objektum közötti kapcsolat helyreállítható. Ehhez kattintsunk rá a megfelelő klónra a jobb egérgombbal, majd válaszuk a megjelenő úszómenüből a Revert to Master (Visszatérés az eredetihez) parancsot. Ekkor megjelenik egy párbeszédablak, amelyben kiválaszthatjuk, hogy a kijelölt klón melyik tulajdonságait szeretnénk ismét az eredeti objektumhoz kötni. |
||||||||||
  |
A következő tulajdonságok közül választhatunk |
||||||||||
  |
|
||||||||||
  |
Ha az objektumnak bizonyos tulajdonságai a parancs kiválasztása előtt is az eredeti objektumhoz kötődtek, ezeket a tulajdonságokat nem választhatjuk ki a párbeszédablakban. |
||||||||||
  | |||||||||||
  |
Ha gyakran végezzük az objektumok klónozását, néha meg kell tudnunk állapítani, hogy egy klónnak melyik volt az eredeti objektuma, illetve azt, hogy egy objektumnak milyen klónjai vannak. Ha egy klón eredeti objektumát szeretnénk megkeresni, kattintsunk a jobb egérgombbal a megfelelő klónra, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Select Master (Eredeti kiválasztása) parancsot. Ha egy objektum klónjait szeretnénk megkeresni, kattintsunk az objektumra a jobb egérgombbal, majd válasszuk a megjelenő úszómenüből a Select Clones (Klónok kiválasztása) parancsot. Ekkor a program kiválasztja az adott objektum összes klónját. |
A megkettőzött ill. klónozott objektumok helye |
  |
A CorelDRAW az objektumok megkettőzésekor, ill. klónozásakor a másolatokat elmozgatja az eredeti objektumtól a megadott távolságra. Az eltolás távolságának megváltoztatásához válasszuk a Tools (Eszközök) menüből az Options (Opciók) parancsot, majd a megnyíló ablakban kattintsunk a Workspace/Edit (Munkaterület/Szerkesztés) opcióra. Ekkor az ablak jobb oldalán megjelennek a szerkesztési műveletek beállítására szolgáló mezők, melyek közül a Duplicate Placement (Megkettőzés helye) mező szolgál a megkettőzött, ill. klónozott objektumok helyének meghatározására. |
  | |
  |
A megkettőzött, ill. klónozott objektumok akkora távolságra kerülnek az eredeti objektumtól a művelet során, amekkora távolságot a Horizontal (Vízszintes) ill. Vertical (Függőleges) mezőkben megadunk. Pozitív értékek hatására az objektumok jobbra, ill. felfelé, negatív értékek hatására pedig balra, ill. lefelé mozdulnak el. Ha ezt az értéket csak erre a dokumentumra szeretnénk beállítani (tehát nem szeretnénk a program alapértékeit megváltoztatni), kattintsunk a Save with document only (Csak a dokumentummal mentve) választómezőbe. |
Ha a Duplicate Placement (Megkettőzés helye) mezőben mindkét érték helyére 0-t írunk, a megkettőzéskor, ill. klónozáskor keletkező másolatok pontosan az eredeti objektum fölé kerülnek. |
|
  |
A megkettőzés helye a kelléktár segítségével is megváltoztatható. Ehhez válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk a dokumentumban egy üres helyre (ahol egyetlen objektum sincs). Ekkor a kelléktárban megjelennek a dokumentum beállítására szolgáló mezők, melyek közül a Duplicate Distance (Megkettőzés távolsága) mezőkkel lehet megadni, hogy milyen távol kerüljenek a másolatok az eredeti objektumtól. A felső mezővel a vízszintes, az alsó mezővel pedig a függőleges távolságot lehet módosítani. |
  |
Objektumok törlése |
  |
Ha kitörlünk egy objektumot, az eltűnik a rajzablakból, és csupán az Undo (Visszaállít) paranccsal helyezhető vissza oda. A törlés tehát végleges, ezért ügyeljünk arra, hogy melyik objektumokat töröljük ki. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy valóban törölni szeretnénk-e az adott objektumot, használjuk inkább az Edit (Szerkesztés) menü Cut (Kivágás) parancsát. Ezzel a vágólapra helyezhetjük az objektumot, így az – noha eltűnik a rajzterületről – nem vész el, amíg felül nem írjuk a vágólap tartalmát. |
  |
Egy objektum törléséhez jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Edit (Szerkesztés) menü Delete (Törlés) parancsát, vagy kattintsunk a jobb egérgombbal az objektumra, és válasszuk ki ugyanezt a parancsot a megjelenő úszómenüből |
A törlés gyorsabban is elvégezhető: az objektum kijelölése után üssük le a Delete billentyűt. |