A rajz elemeinek elrendezése a rétegek segítségével |
  |
A rétegek használata jelentősen leegyszerűsíti a rajz elemeinek az elrendezését. A rétegek felfoghatók fóliákként, amikre objektumokat „ragaszthatunk". Ha megcserélünk két fóliát (réteget), megcserélődnek a rajtuk található objektumok is. A rétegek cseréje nem érinti az azonos rétegeken található objektumok sorrendjét, de a különböző rétegeken elhelyezkedő objektumok sorrendje felcserélődik. |
  | |
  |
A rétegek használatának további előnye, hogy könnyedén rögzíthetjük (zárolhatjuk) a rajtuk elhelyezkedő objektumokat, és egyetlen rövid művelettel elrejthetjük azokat a képernyőn vagy a nyomtatáskor megjelenő oldalakról. |
A rács és a segédvonalak is rétegeken helyezkednek el. Szükség esetén ezeket a rétegeket is nyomtathatóvá tehetjük. A rács rétegére nem rajzolhatunk. |
|
A rétegek kezelésére elrejtésükre, megjelenítésükre, valamint a sorrendjük megváltoztatására az objektumkezelő dokkoló ablaka szolgál. |
Új réteg létrehozása |
  |
Ha több réteggel szeretnénk dolgozni, meg kell ismernünk rétegek létrehozásának módját. Az új, üres CorelDRAW dokumentumokban alapesetben négy réteg található: Master Grid (Mester rács), Master Guides (Mester segédvonalak), Master Desktop (Mester munkaasztal), és még egy, melynek neve Layer1. A mesterrétegek azok a rétegek, melyek tartalma minden oldalon megjelenik. Ezeket a rétegeket csak egyszer kell beállítani, ezek a beállítások minden oldalra érvényesek lesznek. |
  |
Új réteg létrehozásához nyissuk meg az objektumkezelő dokkoló ablakát, majd kattintsunk az ablak tetején található New Layer (Új réteg) gombra. |
  | |
A New Layer (Új réteg) parancs megtalálható abban az úszómenüben is, amik akkor jelenik meg, amikor jobb egérgombbal kattintunk a dokkoló ablakba. |
A rétegek átnevezése |
  |
A rétegek a beépített mesterrétegek kivételével tetszőlegesen átnevezhetők. Ez különösen akkor hasznos, ha a munkánk során figyelemmel szoktuk kísérni az állapotjelző sor tartalmát, ugyanis itt az objektumok neve mellett megjelenik annak a rétegnek a neve, amin az objektum elhelyezkedik. |
  |
Szöveg |
Az aktív réteg kiválasztása |
  |
Ha rajzolni szeretnénk egy rétegre, előbb ki kell jelölnünk, aktívvá kell tennünk azt. Amikor létrehozunk (megrajzolunk, importálunk vagy beillesztünk) egy objektumot, az az aktív rétegre kerül. Az aktív réteg nevét az objektumkezelő piros színnel mutatja. |
  |
Egy réteg kijelöléséhez egyszerűen kattintsunk annak nevére az objektumkezelőben. |
  |
A rétegek sorrendjének megváltoztatása |
  |
A rétegek sorrendjét az objektumkezelő szemléletesen mutatja. Amelyik réteg az objektumkezelő listájában lejjebb található, az az oldalon is lejjebb helyezkedik el. A listában legfelül látható réteg a legfelső az oldalon is. |
  |
A rétegek sorrendjének megváltoztatása komoly hatással van a rajtuk elhelyezett objektumok sorrendjére. Mivel az objektumok a rétegekhez vannak rögzítve, a rétegek sorrendjének megváltoztatásakor megváltozik az objektumok sorrendje is. A rétegek felcserélésekor az azonos rétegen található objektumok sorrendje változatlan marad. |
  |
Egy réteg áthelyezéséhez kattintsunk annak nevére az objektumkezelőben, és húzzuk azt az új helyére. A réteg mozgatása közben a kurzor vízszintes nyíl alakúra változik, ez mutatja a réteg új helyét. |
A rétegek törlése |
  |
Ha nincs szükségünk egy rétegre, kitörölhetjük azt az objektumkezelő segítségével. Egy réteg törlésekor törlődnek az azon tárolt objektumok is, ezért a műveletet végezzük kellő körültekintéssel. A zárolt rétegeket, és a három beépített mesterréteget nem törölhetjük. |
  |
Egy réteg törléséhez nyissuk meg a jobb egérgombbal a törölni kívánt réteg nevére, és válasszuk a megjelenő úszómenüből a Delete (Törlés) parancsot. |