Speciális hatások létrehozása |
  |
A CorelDRAW nagy előnye a piacon elterjedt vektorgrafikus rajzolóprogramokkal szemben, hogy számtalan kiváló speciális grafikai hatást lehet vele létrehozni. Egy objektum képét teljesen meg lehet változtatni azzal, hogy alkalmazunk rajta egy, vagy több grafikai hatást. A program további előnye, hogy ezeket a fantasztikus hatásokat egyáltalán nem nehéz létrehozni. A legtöbbet egyszerű műveletekkel elkészíthetjük, majd a kelléktár segítségével tovább finomíthatjuk. |
  |
A grafikai hatások a legtöbb, a CorelDRAW-ban létrehozott objektumra alkalmazhatók. Szükség esetén minden hatás átmásolható az egyik objektumról a másikra, így egy kész hatást könnyen alkalmazhatunk több objektumon is. A grafikai hatásokkal rendelkező objektumokat klónozhatjuk is. Ilyenkor a klónok felveszik az eredeti objektum tulajdonságait, és ha megváltoztatjuk az eredeti objektumot, ezek az objektumok is megváltoznak. |
  |
Összefoglalva tehát: a speciális hatásokkal professzionális külsőt kölcsönözhetünk a dokumentumainknak, és használatukhoz nem kell profinak lenni. |
Átváltozás |
  |
Az átváltozás egy különleges grafikai hatás, melyet két vagy több objektum felhasználásával lehet létrehozni. A művelet során a két objektumot összekötő objektumsorozatot készítünk, melyeknél az ún. közbülső objektumok lépésről-lépésre alakulnak át az egyik objektumból a másikba. Az átalakulás során megváltozik az objektumok formája, színe és körvonala, így ha elindulunk az egyik forrásobjektumtól, és objektumról-objektumra lépünk, a közbülső objektumok egyre jobban hasonlítanak a másik forrásobjektumra. Például, ha egy piros kört és egy kék négyzetet kötünk össze az átváltozással, a közbülső objektumok a kör közelében jobban hasonlítanak a körre, és a színük is közelebb áll a piroshoz, de ahogy haladunk a négyzet felé, az objektumok egyre jobban hasonlítanak a négyzetre, a színük pedig fokozatosan kékre változik. |
  | |
  |
Az átváltozásnak természetesen számos paraméterét beállíthatjuk. A legfontosabb, hogy megadhatjuk az átváltozás lépéseinek a számát, tehát azt, hogy hány közbülső objektum helyezkedjen el a forrásobjektumok között. Nem csak egy egyenes mentén mehet végbe az átváltozás, hanem megadhatunk bármilyen útvonalat, az átváltozás közbülső objektumait bármilyen görbére ráilleszthetjük. |
  |
Az átváltozást szoktuk használni a CorelDRAW-ban az élek "elkenésére", lágy színátmenetek és légecsetet utánozó grafikai hatások előállítására. |
  |
Egyszerű átváltozás készítése |
  |
A CorelDRAW-ban háromféle átváltozás készíthető. Az első, és a legegyszerűbb az, amikor az átváltozás objektumai a két forrásobjektumot összekötő egyenes mentén helyezkednek el, és egyszerű közbenső lépéseket alkotnak a két objektum között. Ezt az átváltozás-típust meg lehet kicsit bonyolítani azzal, hogy a közbülső objektumokat az átváltozás közben még meg is forgatjuk. |
  | |
  |
A második átváltozás-típusnál a közbülső objektumok nem egy egyenes mentén helyezkednek el, hanem az általunk megadott útvonalat követik. Ez az útvonal tulajdonképpen a forrásobjektumokat összekötő görbe, amelyre a közbülső objektumok illeszkednek. |
  | |
  |
A harmadik átváltozás-típus az ún. összetett átváltozás. Ebben nem csak két forrásobjektum vesz részt, hanem három, vagy több. Az összetett átváltozás során végbemegy az átváltozás az egyik forrásobjektumból a másikba, majd folytatódik a harmadikba. Olyan összetett átváltozások is készíthetők, ahol egy központi objektumból több objektumba indul átváltozás. |
  |
Az objektumok közvetlen átváltozása |
  |
A közvetlen átváltozásokat két eszközzel készíthetjük el: az interaktív átváltozás segédeszközzel, és a Blend (Átváltozás) redőnymenüvel. Az interaktív átváltozás segédeszköz használata igen egyszerű: csak rá kell kattintanunk az egyik forrásobjektumra, és át kell húznunk a kurzort a másik forrásobjektumra. Az interaktív átváltozás segédeszközzel készített átváltozásokat a kelléktár segítségével finomíthatjuk tovább. Ha az átváltozást a Blend (Átváltozás) redőnymenüvel készítjük el, a paramétereket még az átváltozás véglegesítése előtt beállíthatjuk, és ha elég gyakorlottak vagyunk, akkor nagyon hamar elkészíthetjük a kívánt átváltozást. |
  |
Egyenes átváltozás létrehozásához készítsük el a két forrásobjektumot, majd válasszuk ki a rajzoló eszköztárból az interaktív átváltozás segédeszközt, amely a tollhegy segédeszköz fölött található kiugró menüben van. Kattintsunk az egyik forrásobjektumra, tartsuk nyomva az egérgombot, és mozgassuk a kurzort a másik forrásobjektum fölé. Ekkor a program a két objektumot összeköti egy egyenessel, jelezve, hogy ezek között az objektumok között fogjuk létrehozni az átváltozást. Amikor felengedjük az egérgombot, a program elkészíti a közbülső objektumokat, és létrehozza a két objektum közötti átváltozást. |
  | |
  |
Ha az átváltozást redőnymenü segítségével szeretnénk létrehozni, készítsük el a forrásobjektumokat, majd jelöljük ki azokat a nyíl segédeszközzel (kattintsunk az egyik objektumra, majd nyomjuk le a Shift billentyűt és kattintsunk a másik objektumra). Ezután válasszuk az Effects (Hatások) menüből a Blend (Átváltozás) parancsot, melynek hatására megnyílik a Blend (Átváltozás) redőnymenü. Adjuk meg a megfelelő paramétereket, majd az átváltozás elkészítéséhez kattintsunk az Apply (Alkalmaz) gombra. |
  |
Átváltozás egy útvonal mentén |
  |
Olyan átváltozást is készíthetünk, ahol a közbülső objektumok egy általunk megadott görbe mentén helyezkednek el. Ehhez három objektumra van szükségünk: a két forrásobjektumra, és a görbére. Az átváltozásnak nem feltétlenül kell végigkövetnie a görbe teljes ívét, létrehozható annak egy részletén is (ebben az esetben az átváltozás útja rövidebb a görbe teljes hosszánál). |
  |
Az átváltozást létrehozhatjuk az interaktív átváltozás segédeszközzel. Először rajzoljuk meg az átváltozás forrásobjektumait és a görbét, ami az átváltozás útvonalául fog szolgálni. Ezután válasszuk ki a rajzoló eszköztárból az interaktív átváltozás segédeszközt, majd kattintsunk az egyik forrásobjektumra. Tartsuk lenyomva az egérgombot, és mozgassuk a kurzort a másik forrásobjektum fölé. Amikor felengedjük az egérgombot, a program létrehozza a két objektum közötti közvetlen átváltozást. Kattintsunk az átváltozásra a jobb egérgombbal, tartsuk lenyomva az egérgombot és mozgassuk a kurzort az átváltozás útvonalának szánt görbére. Ekkor a kurzor célkereszt alakúra változik. Ha a célkereszt alakú kurzort látjuk a képernyőn, engedjük fel az egérgombot. Ekkor megjelenik egy úszómenü, melyből válasszuk a Fit Blend To Path (Átváltozás ráillesztése a görbére) parancsot. A parancs hatására a program a görbe végpontjaira helyezi a forrásobjektumokat, a közbülső objektumokat pedig a görbe ívére illeszti. |
  |
Ha az átváltozást redőnymenü segítségével szeretnénk létrehozni, jelöljük ki a forrásobjektumokat, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. A közvetlen átváltozás elkészítéséhez nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ezután kijelölhetjük az átváltozás új útvonalát. Ehhez kattintsunk a Path (Útvonal) gombra, válasszuk a megjelenő menüből a New Path (Új útvonal) gombot, majd kattintsunk arra az objektumra, amit az átváltozás útvonalául szántunk. Ekkor a program kijelöli ezt az objektumot, de a műveletet csak akkor végzi el, ha megnyomjuk az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  | |
  |
Nem csak úgy készíthetünk ilyen átváltozásokat, hogy előre elkészítjük az útvonalul szolgáló görbét. Ha az átváltozást az interaktív átváltozás segédeszközzel hozzuk létre, a forrásobjektumok kijelölése közben megrajzolhatjuk az átváltozás útvonalát is. |
  |
Készítsük el az objektumokat, majd válasszuk ki a rajzoló eszköztárból az interaktív átváltozás segédeszközt. Nyomjuk le az Alt billentyűt, majd kattintsunk az egyik forrásobjektumra. Tartsuk nyomva az egérgombot és az Alt billentyűt is, majd mozgassuk el az egeret. Ekkor a program – az egér mozgását követve – elkezdi megrajzolni az átváltozás útvonalát. Készítsük el a megfelelő útvonalat, annak szem előtt tartásával, hogy az útvonalnak a másik forrásobjektum fölött kell véget érnie. Amikor a kurzorral a másik forrásobjektum fölé érünk, a program létrehozza az átváltozást az általunk megrajzolt útvonal mentén. Ekkor felengedhetjük az egérgombot és az Alt billentyűt. |
Összetett átváltozás |
  |
A CorelDRAW lehetővé teszi, hogy a meglévő átváltozásokat újabb részekkel egészítsük ki. Az ilyen átváltozásokat összetett átváltozásoknak nevezzük. Az összetett átváltozások elkészítéséhez két dologra van szükségünk: egy kész átváltozásra, és még egy objektumra, amit kombinálhatunk a kész átváltozással. Ha ezek elkészültek, el kell döntenünk, hogy miként szeretnénk csatlakoztatni a különálló objektumot a kész átváltozáshoz, melyik régi forrásobjektummal készítjük el az új átváltozást. Ne feledjük, az átváltozások közbülső objektumait nem használhatjuk fel újabb átváltozások forrásobjektumaként. |
Érdemes kísérletezni a különféle összetett átváltozásokkal. Mivel egy objektumot több átváltozás forrásobjektumaként is felhasználhatunk, olyan átváltozás-kombinációt készítünk, amilyet akarunk. |
|
  | |
  |
Az összetett átváltozást elkészíthetjük az interaktív átváltozás segédeszközzel. Ha már elkészítettünk egy átváltozást, és kész az új átváltozás létrehozásához szükséges objektum is, válasszuk a kelléktárból az interaktív átváltozás segédeszközt, majd kattintsunk a különálló objektumra. Tartsuk nyomva az egérgombot, és mozgassuk a kurzort a kész átváltozás egyik forrásobjektuma fölé, amit az új átváltozásnál is fel szeretnénk használni. Ha felengedjük az egérgombot, a program elkészíti az összetett átváltozást. |
  |
Az összetett átváltozás elkészítésére használhatjuk a Blend (Átváltozás) redőnymenüt is. Jelöljük ki a nyíl segédeszközzel a különálló objektumot, majd a kész átváltozásból azt a forrásobjektumot, amit az új átváltozásnál is fel szeretnénk használni. Ezután nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával, majd az összetett átváltozás elkészítéséhez nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
Átváltozások másolása és klónozása |
  |
He elkészítettünk egy átváltozást, könnyen átmásolhatjuk azt más forrásobjektumokra is. Ilyen módon egy pillanat alatt reprodukálhatunk egy bonyolultabb átváltozást is. |
  |
Nem csak másolhatjuk, hanem klónozhatjuk is az átváltozásokat. Ha egy átváltozást átklónozunk két másik forrásobjektumra, attól kezdve a klónozott átváltozás mindenben követi az eredeti átváltozás módosításait. Például, ha megváltoztatjuk az eredeti átváltozás lépéseinek a számát, megváltozik a klónozott átváltozások lépésszáma is. |
  |
A másoláskor és a klónozáskor csak az átváltozás paramétereit másolja át a program az új forrásobjektumokra, az eredeti forrásobjektumok tulajdonságait nem, ezért a másolással ill. klónozással készített átváltozások színét és körvonalát az eredeti átváltozástól függetlenül változtathatjuk. |
  |
Egy átváltozás lemásolásához készítsük el az új forrásobjektumokat (ne feledjük, az átváltozás elkészítéséhez két objektumra van szükségünk), majd jelöljük ki azokat a nyíl segédeszközzel, és válasszuk az Effects (Hatások) menü Copy (Másolás) almenüjének Blend From (Átváltozást innen…) parancsát. Ekkor a kurzor vízszintes nyíl alakúra változik. Az átváltozás 0másolásához kattintsunk arra az átváltozásra, amit át szeretnénk másolni az új forrásobjektumokra. |
  |
Egy átváltozás klónozásához készítsük el az új forrásobjektumokat, majd jelöljük ki azokat. Ezután válasszuk az Effects (Hatások) menü Clone (Klónozás) almenüjének Blend From (Átváltozást innen…) parancsát, majd kattintsunk arra az átváltozásra, amit át szeretnénk klónozni az új forrásobjektumokra. |