Az átváltozások beállítása

 

Ha megtanultuk, hogy miként kell elkészíteni a különböző átváltozás-típusokat, elkezdhetünk kísérletezni az átváltozások paramétereinek megváltoztatásával. Például, megváltoztathatjuk az átváltozás lépéseinek a számát, elforgathatjuk a közbülső objektumokat, és átszínezhetjük az egész átváltozást. Lehetőségünk van arra is, hogy "felgyorsítsuk" az átváltozást, megszüntessük annak egyenletességét.

 

Az átváltozás paramétereit a kelléktár és a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével adhatjuk meg.


Az átváltozások kijelölése
 

Ha meg szeretnénk változtatni egy átváltozást, először ki kell jelölnünk azt. Nem mindegy, hogy az átváltozás melyik részét jelöljük ki, mert bizonyos műveletekhez csak a forrásobjektumok egyikét kell kijelölnünk, más műveleteket pedig csak akkor végezhetünk el, ha az egész átváltozást kijelöltük.

 

Az egész átváltozás kijelöléséhez válasszuk a rajzoló eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk az átváltozás egyik közbülső objektumára. Ha egy összetett átváltozás egyik részét szeretnénk kijelölni, nyomjuk le a Ctrl billentyűt, majd kattintsunk a kijelölni kívánt rész közbülső objektumainak egyikére. Egy forrásobjektum kijelöléséhez kattintsunk a nyíl segédeszközzel az objektumra.


Az átváltozás objektumai közötti távolság megváltoztatása
 

Az átváltozás közbülső objektumai közötti távolságot két módon változtathatjuk meg. Az egyik az, ha megnöveljük ill. lecsökkentjük az átváltozás lépéseinek a számát. Mivel ekkor az átváltozás hossza változatlan marad, az adott távolságra eső objektumok száma fog megváltozni, így a közbülső objektumok egymáshoz viszonyított távolsága is megváltozik. Egy átváltozásban maximum 999 közbülső objektum lehet. Természetesen az összetett átváltozások ennél több objektumból is állhatnak.

 

A közbülső objektumok távolságának megváltoztatására a másik módszer az, hogy pontosan meghatározzuk a kívánt távolságot. Mivel a forrásobjektumok távolsága ebben az esetben sem változik meg, a közbülső objektumok távolságának megváltoztatása az objektumok számának megváltozásával jár. Ezt az utóbbi módszert csak akkor alkalmazhatjuk, ha egy útvonalra illesztett átváltozást módosítunk.

 

Ha meg szeretnénk változtatni az átváltozás lépéseinek a számát, jelöljük ki az átváltozást, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a bal oldali fülre, ami megjeleníti az átváltozás lépéseinek a beállítására szolgáló mezőket, majd válasszuk ki a Number of steps (Lépések száma) rádiógombot, és adjuk meg az átváltozás lépéseinek a számát a rádiógombok alatt található számmezőben. A változtatások érvényesítéséhet nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot.

 

Ha az áttűnés közbülső objektumainak a távolságát szeretnénk megadni, jelöljük ki az átváltozást, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a bal oldali fülre, ami megjeleníti az átváltozás lépéseinek a beállítására szolgáló mezőket, majd válasszuk ki a Fixed Spacing (Adott távolság) rádiógombot, és adjuk meg a közbülső objektumok távolságát a rádiógombok alatt található mezőben. A változtatások érvényesítéséhet nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot.

Tipp!

Ne feledjük, hogy az átváltozás közbülső objektumainak a távolságát csak akkor változtathatjuk meg, ha az átváltozás egy útvonalra van illesztve. Egyenes átváltozásoknál csak az átváltozás lépéseinek a számát változtathatjuk meg.

 

Az átváltozás lépéseinek a számát a kelléktárral is megadhatjuk. Ehhez jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd gépeljük be a megfelelő értéket a Number Of Steps Or Offset Between Shapes (Lépések száma, vagy az objektumok távolsága) mezőbe.

  A lépések számának meghatározására szolgáló mező a kelléktárban

Az átváltozás objektumainak elforgatása
 

A Blend (Átváltozás) redőnymenü és a kelléktár segítségével elforgathatjuk az átváltozás közbülső objektumait. A forgatást végezhetjük az objektumok saját középpontja körül, vagy az átváltozás felezőpontja körül.

  Átváltozás forgatás nélkül, az objektumok középpontja körüli forgatással, és az átváltozás felezőpontja körüli forgatással
 

Ha a forgatás mértékét a kelléktárral szeretnénk megadni, jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd adjuk meg a forgatás szögét a kelléktárban megjelenő Blend Direction (Átváltozás iránya) mezőben. Megadható értékek: –360 fok és 360 fok között. Ha azt szeretnénk, hogy a program az átváltozás középpontja körül forgassa el az objektumot, nyomjuk be a Loop Blend gombot.

 

A közbülső objektumok forgatását a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével is beállíthatjuk. Válasszuk ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a bal oldali fülre, ami megjeleníti az átváltozás lépéseinek a beállítására szolgáló mezőket, majd adjuk meg az elforgatás szögét a Rotate (Forgatás) mezőben. Ha azt szeretnénk, hogy a program az átváltozás középpontja körül forgassa el a közbülső objektumokat, kattintsunk a Loop (Hurok) választómezőbe. A változtatások érvényesítéséhet nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot.

Fontos!

Az útvonalra illesztett átváltozások közbülső objektumait nem forgathatjuk el az imént ismertetett módon.


Az átváltozás objektumainak átszínezése
 

Az átváltozások során a forrásobjektumoknak nem csak az alakja tűnik át egymásba, hanem a színe is. Ez a színátmenet alapesetben egy egyenes, közvetlen átmenet, tehát az egyik szín közvetlenül átalakul a másik színné. Lehetőségünk van azonban arra, hogy az átváltozás közbülső objektumait más séma szerint színezzük ki. Ha kívánjuk a színátmenet során megjelennek a közbülső objektumokon azok a színek is, amik a színkörön a két objektum színe között helyezkednek el. Ezzel a módszerrel szivárványszínű átváltozások készíthetők.

 

Az átváltozás színezését a kelléktár és a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével változtathatjuk meg. Ha a kelléktárat kívánjuk használni, jelöljük ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel. Ekkor megjelennek a kelléktáron az átváltozás beállításához szükséges mezők, köztük a színezés beállítására szolgáló gombok. Ha a két forrásobjektum között közvetlen színezést szeretnénk megvalósítani, kattintsunk a Direct Blend (Közvetlen átváltozás) gombra. Ha szivárványszínű színezést szeretnénk készíteni, válasszuk a Clockwise Blend, vagy a Counterclockwise Blend gombot. Az előbbi esetén a program az óramutató járásával megegyező irányban járja körbe a színkört, és így színezi ki a közbülső objektumokat, az utóbbi gomb megnyomásakor pedig az ellenkező irányban.

  Közvetlen és szivárványszínű színátmenetek
 

Az átváltozás színeit a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével is beállíthatjuk. Válasszuk ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a harmadik fülre, amely megnyitja a színátmenetek beállításához szükséges mezőket. A redőnymenü közepén látható színkör az átváltozás színeit mutatja. Közvetlen színátmenetet a színkör mellett található Direct Path gombbal készíthetünk. A szivárványszínű színátmenetek elkészítéséhez kattintsunk a Clockwise Path vagy a Counterclockwise Path gombra. Ha végeztünk a paraméterek beállításával, a változtatásokat az Apply (Alkalmaz) gombbal érvényesíthetjük.

  Az átváltozás színeinek a beállítására szolgáló redőnymenü

Az átváltozás felgyorsítása
 

Egy szokványos átváltozásban az közbülső objektumok egyenlő távolságra vannak egymástól, és a színük is egyenlő mértékben változik, ahogy az egyik forrásobjektum felől a másik felé haladunk. Ezt az egyenletes átmenetet azonban könnyen megváltoztathatjuk: felgyorsíthatjuk az objektumok átalakulását, illetve a színek átváltozását.

  Az átváltozás felgyorsítása
 

Az átváltozás felgyorsítását elvégezhetjük a Blend (Átváltozás) redőnymenü, és a kelléktár segítségével, valamint interaktív módon, közvetlenül a rajzablakban.

 

Ha az átváltozás felgyorsítását a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével szeretnénk elvégezni, válasszuk ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben második fülre, melynek hatására megjelennek az átváltozás felgyorsítására szolgáló mezők. A felső csúszkával az objektumok átváltozását tudjuk felgyorsítani, az alsó csúszkával pedig a színekét és a körvonalakét. Mozgassuk el a csúszkákat a megfelelő irányba, majd a változtatások érvényesítéséhez nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot.

 

Ha ki van választva a Link accelerations (Gyorsítások összekapcsolása) választómező, az objektumok és a színek átváltozásának csúszkáját csak együtt tudjuk mozgatni. Ha külön szeretnénk változtatni az objektumok átváltozásának és a színek átváltozásának a csúszkáját, szüntessük meg a választómező kijelölését.

 

Az átváltozás felgyorsítását elvégezhetjük a kelléktár segítségével is. Amikor kijelölünk egy átváltozást, a kelléktárban megjelennek az átváltozás paramétereinek a beállítására szolgáló mezők, melyek közül a Blend Object Acceleration (Objektumok átváltozásának felgyorsítása) mezővel tudjuk az objektumok átváltozását felgyorsítani, a Blend Color Acceleration (Színek átváltozásának felgyorsítása) mezővel pedig a színekét.

 

Az objektumok és a színek átváltozásának felgyorsítását a legrugalmasabban a rajzablakban, az interaktív áttűnés segédeszközzel tudjuk beállítani. Ha kiválasztjuk a segédeszközt a rajzoló eszköztárból, és rákattintunk vele egy átváltozásra, az átváltozáson megjelennek a módosítására szolgáló fogantyúk. Az átváltozás felgyorsítására a középpontja környékén található háromszög alakú fogantyúk szolgálnak. Az alsó fogantyúval a színek átváltozása gyorsítható fel, a felsővel pedig az objektumok átváltozása. Ne feledjük, hogy ha be van kapcsolva a Link Blend Accelerations (Gyorsítások összekapcsolása) funkció, a két fogantyú csak együtt mozgatható. Ha a fogantyúkat külön-külön szeretnénk mozgatni, kattintsunk a kelléktárban a Link Blend Accelerations (Gyorsítások összekapcsolása) gombra.


Az átváltozás menetének a meghatározása
 

Amikor elkészítünk egy átváltozást a program úgy olvasztja az objektumokat egymásba, hogy egyezteti a két forrásobjektum kezdő csomópontjának helyét, és ezek figyelembe vételével készíti el a közbülső objektumokat. Ez nem mindig azt az eredményt adja, amit szeretnénk, ezért szükség esetén megadhatjuk, hogy a két forrásobjektum mely csomópontjai tartoznak össze. Ha megváltoztatjuk az összetartozó csomópontokat, megváltozik az átváltozás is.

  Az összetartozó csomópontok kiválasztása
 

Az összetartozó csomópontok kiválasztásához jelöljük ki az áttűnést a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menüből a Blend (Átváltozás) parancsot. Ekkor megjelenik a Blend (Átváltozás) redőnymenü, amelyben kattintsunk a jobb oldali fülre, majd nyomjuk meg a Map Nodes (Csomópontok egyeztetése) gombot. Ezután kattintsunk rá előbb az egyik forrásobjektum kezdő csomópontjára, majd a másik forrásobjektumon arra a csomópontra, amit hozzá szeretnénk rendelni az előbb kijelölt csomóponthoz. A változtatások érvényesítéséhez nyomjuk meg a redőnymenüben található Apply (Alkalmaz) gombot.



HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further