Az átváltozások beállítása |
  |
Ha megtanultuk, hogy miként kell elkészíteni a különböző átváltozás-típusokat, elkezdhetünk kísérletezni az átváltozások paramétereinek megváltoztatásával. Például, megváltoztathatjuk az átváltozás lépéseinek a számát, elforgathatjuk a közbülső objektumokat, és átszínezhetjük az egész átváltozást. Lehetőségünk van arra is, hogy "felgyorsítsuk" az átváltozást, megszüntessük annak egyenletességét. |
  |
Az átváltozás paramétereit a kelléktár és a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével adhatjuk meg. |
Az átváltozások kijelölése |
  |
Ha meg szeretnénk változtatni egy átváltozást, először ki kell jelölnünk azt. Nem mindegy, hogy az átváltozás melyik részét jelöljük ki, mert bizonyos műveletekhez csak a forrásobjektumok egyikét kell kijelölnünk, más műveleteket pedig csak akkor végezhetünk el, ha az egész átváltozást kijelöltük. |
  |
Az egész átváltozás kijelöléséhez válasszuk a rajzoló eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk az átváltozás egyik közbülső objektumára. Ha egy összetett átváltozás egyik részét szeretnénk kijelölni, nyomjuk le a Ctrl billentyűt, majd kattintsunk a kijelölni kívánt rész közbülső objektumainak egyikére. Egy forrásobjektum kijelöléséhez kattintsunk a nyíl segédeszközzel az objektumra. |
Az átváltozás objektumai közötti távolság megváltoztatása |
  |
Az átváltozás közbülső objektumai közötti távolságot két módon változtathatjuk meg. Az egyik az, ha megnöveljük ill. lecsökkentjük az átváltozás lépéseinek a számát. Mivel ekkor az átváltozás hossza változatlan marad, az adott távolságra eső objektumok száma fog megváltozni, így a közbülső objektumok egymáshoz viszonyított távolsága is megváltozik. Egy átváltozásban maximum 999 közbülső objektum lehet. Természetesen az összetett átváltozások ennél több objektumból is állhatnak. |
  |
A közbülső objektumok távolságának megváltoztatására a másik módszer az, hogy pontosan meghatározzuk a kívánt távolságot. Mivel a forrásobjektumok távolsága ebben az esetben sem változik meg, a közbülső objektumok távolságának megváltoztatása az objektumok számának megváltozásával jár. Ezt az utóbbi módszert csak akkor alkalmazhatjuk, ha egy útvonalra illesztett átváltozást módosítunk. |
  |
Ha meg szeretnénk változtatni az átváltozás lépéseinek a számát, jelöljük ki az átváltozást, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a bal oldali fülre, ami megjeleníti az átváltozás lépéseinek a beállítására szolgáló mezőket, majd válasszuk ki a Number of steps (Lépések száma) rádiógombot, és adjuk meg az átváltozás lépéseinek a számát a rádiógombok alatt található számmezőben. A változtatások érvényesítéséhet nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  |
Ha az áttűnés közbülső objektumainak a távolságát szeretnénk megadni, jelöljük ki az átváltozást, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a bal oldali fülre, ami megjeleníti az átváltozás lépéseinek a beállítására szolgáló mezőket, majd válasszuk ki a Fixed Spacing (Adott távolság) rádiógombot, és adjuk meg a közbülső objektumok távolságát a rádiógombok alatt található mezőben. A változtatások érvényesítéséhet nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
Ne feledjük, hogy az átváltozás közbülső objektumainak a távolságát csak akkor változtathatjuk meg, ha az átváltozás egy útvonalra van illesztve. Egyenes átváltozásoknál csak az átváltozás lépéseinek a számát változtathatjuk meg. |
|
  |
Az átváltozás lépéseinek a számát a kelléktárral is megadhatjuk. Ehhez jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd gépeljük be a megfelelő értéket a Number Of Steps Or Offset Between Shapes (Lépések száma, vagy az objektumok távolsága) mezőbe. |
  |
Az átváltozás objektumainak elforgatása |
  |
A Blend (Átváltozás) redőnymenü és a kelléktár segítségével elforgathatjuk az átváltozás közbülső objektumait. A forgatást végezhetjük az objektumok saját középpontja körül, vagy az átváltozás felezőpontja körül. |
  | |
  |
Ha a forgatás mértékét a kelléktárral szeretnénk megadni, jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd adjuk meg a forgatás szögét a kelléktárban megjelenő Blend Direction (Átváltozás iránya) mezőben. Megadható értékek: –360 fok és 360 fok között. Ha azt szeretnénk, hogy a program az átváltozás középpontja körül forgassa el az objektumot, nyomjuk be a Loop Blend gombot. |
  |
A közbülső objektumok forgatását a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével is beállíthatjuk. Válasszuk ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a bal oldali fülre, ami megjeleníti az átváltozás lépéseinek a beállítására szolgáló mezőket, majd adjuk meg az elforgatás szögét a Rotate (Forgatás) mezőben. Ha azt szeretnénk, hogy a program az átváltozás középpontja körül forgassa el a közbülső objektumokat, kattintsunk a Loop (Hurok) választómezőbe. A változtatások érvényesítéséhet nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
Az útvonalra illesztett átváltozások közbülső objektumait nem forgathatjuk el az imént ismertetett módon. |
Az átváltozás objektumainak átszínezése |
  |
Az átváltozások során a forrásobjektumoknak nem csak az alakja tűnik át egymásba, hanem a színe is. Ez a színátmenet alapesetben egy egyenes, közvetlen átmenet, tehát az egyik szín közvetlenül átalakul a másik színné. Lehetőségünk van azonban arra, hogy az átváltozás közbülső objektumait más séma szerint színezzük ki. Ha kívánjuk a színátmenet során megjelennek a közbülső objektumokon azok a színek is, amik a színkörön a két objektum színe között helyezkednek el. Ezzel a módszerrel szivárványszínű átváltozások készíthetők. |
  |
Az átváltozás színezését a kelléktár és a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével változtathatjuk meg. Ha a kelléktárat kívánjuk használni, jelöljük ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel. Ekkor megjelennek a kelléktáron az átváltozás beállításához szükséges mezők, köztük a színezés beállítására szolgáló gombok. Ha a két forrásobjektum között közvetlen színezést szeretnénk megvalósítani, kattintsunk a Direct Blend (Közvetlen átváltozás) gombra. Ha szivárványszínű színezést szeretnénk készíteni, válasszuk a Clockwise Blend, vagy a Counterclockwise Blend gombot. Az előbbi esetén a program az óramutató járásával megegyező irányban járja körbe a színkört, és így színezi ki a közbülső objektumokat, az utóbbi gomb megnyomásakor pedig az ellenkező irányban. |
  | |
  |
Az átváltozás színeit a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével is beállíthatjuk. Válasszuk ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a harmadik fülre, amely megnyitja a színátmenetek beállításához szükséges mezőket. A redőnymenü közepén látható színkör az átváltozás színeit mutatja. Közvetlen színátmenetet a színkör mellett található Direct Path gombbal készíthetünk. A szivárványszínű színátmenetek elkészítéséhez kattintsunk a Clockwise Path vagy a Counterclockwise Path gombra. Ha végeztünk a paraméterek beállításával, a változtatásokat az Apply (Alkalmaz) gombbal érvényesíthetjük. |
  |
Az átváltozás felgyorsítása |
  |
Egy szokványos átváltozásban az közbülső objektumok egyenlő távolságra vannak egymástól, és a színük is egyenlő mértékben változik, ahogy az egyik forrásobjektum felől a másik felé haladunk. Ezt az egyenletes átmenetet azonban könnyen megváltoztathatjuk: felgyorsíthatjuk az objektumok átalakulását, illetve a színek átváltozását. |
  | |
  |
Az átváltozás felgyorsítását elvégezhetjük a Blend (Átváltozás) redőnymenü, és a kelléktár segítségével, valamint interaktív módon, közvetlenül a rajzablakban. |
  |
Ha az átváltozás felgyorsítását a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével szeretnénk elvégezni, válasszuk ki a módosítani kívánt átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben második fülre, melynek hatására megjelennek az átváltozás felgyorsítására szolgáló mezők. A felső csúszkával az objektumok átváltozását tudjuk felgyorsítani, az alsó csúszkával pedig a színekét és a körvonalakét. Mozgassuk el a csúszkákat a megfelelő irányba, majd a változtatások érvényesítéséhez nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  |
Ha ki van választva a Link accelerations (Gyorsítások összekapcsolása) választómező, az objektumok és a színek átváltozásának csúszkáját csak együtt tudjuk mozgatni. Ha külön szeretnénk változtatni az objektumok átváltozásának és a színek átváltozásának a csúszkáját, szüntessük meg a választómező kijelölését. |
  |
Az átváltozás felgyorsítását elvégezhetjük a kelléktár segítségével is. Amikor kijelölünk egy átváltozást, a kelléktárban megjelennek az átváltozás paramétereinek a beállítására szolgáló mezők, melyek közül a Blend Object Acceleration (Objektumok átváltozásának felgyorsítása) mezővel tudjuk az objektumok átváltozását felgyorsítani, a Blend Color Acceleration (Színek átváltozásának felgyorsítása) mezővel pedig a színekét. |
  |
Az objektumok és a színek átváltozásának felgyorsítását a legrugalmasabban a rajzablakban, az interaktív áttűnés segédeszközzel tudjuk beállítani. Ha kiválasztjuk a segédeszközt a rajzoló eszköztárból, és rákattintunk vele egy átváltozásra, az átváltozáson megjelennek a módosítására szolgáló fogantyúk. Az átváltozás felgyorsítására a középpontja környékén található háromszög alakú fogantyúk szolgálnak. Az alsó fogantyúval a színek átváltozása gyorsítható fel, a felsővel pedig az objektumok átváltozása. Ne feledjük, hogy ha be van kapcsolva a Link Blend Accelerations (Gyorsítások összekapcsolása) funkció, a két fogantyú csak együtt mozgatható. Ha a fogantyúkat külön-külön szeretnénk mozgatni, kattintsunk a kelléktárban a Link Blend Accelerations (Gyorsítások összekapcsolása) gombra. |
Az átváltozás menetének a meghatározása |
  |
Amikor elkészítünk egy átváltozást a program úgy olvasztja az objektumokat egymásba, hogy egyezteti a két forrásobjektum kezdő csomópontjának helyét, és ezek figyelembe vételével készíti el a közbülső objektumokat. Ez nem mindig azt az eredményt adja, amit szeretnénk, ezért szükség esetén megadhatjuk, hogy a két forrásobjektum mely csomópontjai tartoznak össze. Ha megváltoztatjuk az összetartozó csomópontokat, megváltozik az átváltozás is. |
  | |
  |
Az összetartozó csomópontok kiválasztásához jelöljük ki az áttűnést a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menüből a Blend (Átváltozás) parancsot. Ekkor megjelenik a Blend (Átváltozás) redőnymenü, amelyben kattintsunk a jobb oldali fülre, majd nyomjuk meg a Map Nodes (Csomópontok egyeztetése) gombot. Ezután kattintsunk rá előbb az egyik forrásobjektum kezdő csomópontjára, majd a másik forrásobjektumon arra a csomópontra, amit hozzá szeretnénk rendelni az előbb kijelölt csomóponthoz. A változtatások érvényesítéséhez nyomjuk meg a redőnymenüben található Apply (Alkalmaz) gombot. |