Az átváltozások szerkesztése |
  |
Az eddig említett paraméterek beállításán kívül még sokféle szerkesztési műveletet végezhetünk el az átváltozásokkal: |
||||||||||||||
  |
|
A kezdő és a befejező objektum azonosítása |
  |
Gyakran előfordul, hogy meg kell találnunk egy átváltozás kezdő és befejező objektumát. Már a legegyszerűbb művelethez, az átváltozás átszínezéséhez is ki kell jelölnünk az átváltozás forrásobjektumainak egyikét. Ez sokszor igen nehéz feladat, mert az átváltozás közbülső objektumai lefedhetik a forrásobjektumokat. Ilyenkor más megoldáshoz kell folyamodnunk. A Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével könnyen kijelölhetjük egy átváltozás kezdő és befejező objektumát. |
  |
A kezdő objektum kijelöléséhez jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsát. Ekkor megnyílik a Blend (Átváltozás) redőnymenü. Kattintsunk a redőnymenü alján található Start (Kezdet) gombra, majd válasszuk ki a megjelenő menüből a Show Start (Kezdő objektum megmutatása) parancsot. Ekkor a program kijelöli az átváltozás kezdő objektumát. |
  |
Az átváltozás befejező objektumát ugyanígy tudjuk kijelölni. Kattintsunk a nyíl segédeszközzel az Átváltozásra, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt, majd kattintsunk az End (Befejezés) gombra, és válasszuk ki a megjelenő menüből a Show End (Befejező objektum megmutatása). |
  |
Az átváltozás kezdetének és végének megváltoztatása |
  |
Előfordulhat, hogy másik kezdő vagy befejező objektumot szeretnénk választani egy átváltozáshoz. Nem kell ezért az egész átváltozást újra elkészítenünk, hiszen a Blend (Átváltozás) redőnymenü segítségével könnyen kijelölhetünk új forrásobjektumokat anélkül, hogy az átváltozás beállításai elvesznének. |
  |
Egy átváltozás kezdőobjektumának megváltoztatásához jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsát. Ekkor megnyílik a Blend (Átváltozás) redőnymenü. Kattintsunk a Start (Kezdő objektum) gombra, és válasszuk ki a megjelenő menüből a New Start (Új kezdő objektum) parancsot. A parancs kiválasztásakor a kurzor átalakul, ugyanaz az ábra jelenik meg a helyén, ami a Start gombon látható. Kattintsunk az átváltozás új kezdő objektumára, majd a művelet végrehajtásához nyomjuk meg a redőnymenü alján található Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program elvégzi a műveletet, létrehozza az átváltozást az eredeti végpont és az új kezdő objektum között. |
  |
Az átváltozások forrásobjektumait aszerint különböztetjük meg, hogy melyik van felül. A kezdő objektum az alsó, a befejező objektum pedig a felső forrásobjektum. Ha a felső forrásobjektumot az alsó alá helyezzük, akkor az átváltozás iránya megfordul, és ettől kezdve a régi kezdőobjektum lesz a befejező objektum, a régi befejező objektum pedig a kezdő objektum. |
Az imént leírtakból következik, hogy az átváltozás új kezdő objektumának nem választhatunk ki bármilyen objektumot, csak azokat, amik az átváltozás befejező objektuma alatt helyezkednek el. Az objektumok sorrendjéről az Objektumok sorrendje c. részben olvashat. |
|
  |
Az átváltozás befejező objektumának megváltoztatása alig tér el a kezdőobjektumok megváltoztatásának módjától. Jelöljük ki a módosítani kívánt redőnymenüt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsát. Ekkor megnyílik a Blend (Átváltozás) redőnymenü. Kattintsunk a redőnymenü alján található End gombra, válasszuk a megjelenő menüből a New End (Új befejező objektum) parancsot, majd kattintsunk az új befejező objektumra, és nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program átalakítja az átváltozást. |
Az átváltozás új befejező objektumának csak olyan objektumot választhatunk, ami az átváltozás kezdő objektuma fölött helyezkedik el. |
Átváltozások széttörése |
  |
Amint említettük, az átváltozás közbülső objektumait nem változtathatjuk meg, mert azokat a program automatikusan generálja a forrásobjektumok alapján. Van azonban egy módszer, amivel egy átváltozás egyes közbülső objektumait közönséges forrásobjektumokká alakíthatjuk, szerkeszthetővé téve azokat. Ezt a műveletet az átváltozás széttörésének nevezzük. A széttörés során egy összetett átváltozás keletkezik, amelynek egyik forrásobjektuma az eredeti átváltozás egyik közbülső objektuma volt. |
  |
Egy átváltozás széttöréséhez jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsuk a redőnymenüben a jobb oldali fülre, majd nyomjuk meg a megjelenő Split (Feloszt) parancsot. Ekkor a kurzor egy hullámos, lefelé mutató nyíllá változik, amivel rá kell kattintanunk annak a közbülső objektum vezérlő csomópontjára, amit forrásobjektummá szeretnénk alakítani (a vezérlő csomópont az objektumokon megjelenő egyetlen csomópont). |
  |
Az átváltozás széttörése után az egyszerű átváltozás összetett átváltozássá alakul, az átalakított közbülső objektum pedig forrásobjektummá. |
Széttört átváltozások egybeolvasztása |
  |
Szükség esetén könnyen egyszerű átváltozássá alakíthatjuk a több darabból álló, összetett átváltozásokat. Az összetett átváltozások egybeolvasztása során – az átváltozás kezdő és befejező objektuma kivételével – eltűnnek a forrásobjektumok, így az a művelet végére csupán két forrásobjektumból és az azokat összekötő közbülső objektumokból álló átváltozássá alakul. |
  |
Egy összetett átváltozás egybeolvasztásához válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd nyomjuk le a Ctrl billentyűt és kattintsunk az átváltozás egyik részére. Ezután nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával, és kattintsunk benne a jobb oldali fülre. Nyomjuk meg a Fuse Start (Kezdőobjektum beolvasztása) vagy a Fuse End (Befejező objektum beolvasztása) gombot, attól függően, hogy melyik működik. Ekkor a program törli a feleslegessé vált forrásobjektumot, és elkészíti az egyszerű átváltozást. |
Átváltozások irányának megváltoztatása |
  |
Az átváltozások a kezdő objektumtól a befejező objektum felé haladnak (a kezdő objektum az alsó, a befejező objektum a felső objektum). A két objektum sorrendjének a felcserélésével megváltoztatható az átváltozás iránya. Ehhez jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Arrange (Elrendezés) menü Order (Sorrend) almenüjéből a Reverse Order (Fordított sorrend) parancsot. Ekkor a két forrásobjektum sorrendje felcserélődik, az átváltozás iránya megfordul. |
Útvonalon elhelyezett átváltozások szerkesztése |
  |
Ha egy útvonalon elhelyezett átváltozást kívánunk szerkeszteni, hasznos lehet, ha tudjuk, hogy melyik objektumot használtuk az átváltozás útvonalaként. Ennek megállapítása igen egyszerű feladat, mert a CorelDRAW képes megmutatni nekünk bármelyik átváltozás útvonalát (feltéve, hogy rendelkezik ilyennel). Az útvonalként használt objektum megkereséséhez jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Ezután nyomjuk meg a redőnymenü alján található Path (Útvonal) gombot és válasszuk a megnyíló menüből a Show Path (Útvonal megmutatása) parancsot. A parancs hatására a program kiválasztja az útvonalat. |
  |
Miután kijelöltük az átváltozás útvonalául szolgáló objektumot, a megszokott módon szerkeszthetjük azt: a nyíl segédeszköz segítségével átméretezhetjük, elforgathatjuk, megdönthetjük, a forma segédeszközzel pedig átalakíthatjuk a formáját. Az útvonalra illesztett átváltozások hűen követik az útvonal minden változását. |
  |
Előfordulhat, hogy egy átváltozást át szeretnénk helyezni egy másik útvonalra. Ehhez jelöljük ki az átváltozást a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozások) parancsát, melynek hatására megnyílik a Blend (Átváltozás) redőnymenü. Nyomjuk meg a redőnymenü alján található Path (Útvonal) gombot, majd válasszuk ki a megnyíló menüből a New Path (Új útvonal) parancsot. Ekkor a kurzor egy lefelé mutató, hullámos nyíllá változik. Kattintsunk arra az objektumra, amit az átváltozás új útvonalaként kívánunk felhasználni, majd nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
Átváltozások eltávolítása az útvonalról |
  |
Ha el szeretnénk távolítani egy átváltozást az útvonaláról, akkor jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a Blend (Átváltozás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Blend (Átváltozás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenü alján található Path (Útvonal) gombra, és válasszuk a megjelenő menüből a Detach From Path (Leválasztás az útvonalról) parancsot. Ekkor a program az átváltozást egyszerű, egyenes átváltozássá alakítja. |
Átváltozások szétszedése és törlése |
  |
Az átváltozásokat négy különböző objektumra szedhetjük szét: a kezdő objektumra, a befejező objektumra, a közbülső objektumok csoportjára, és az átváltozás útvonalául szolgáló objektumra (ha volt ilyen). Ha darabokra szedünk egy átváltozást, az attól kezdve nem alakítható át a szokott módon, viszont minden objektuma külön-külön szerkeszthető lesz, beleértve a közbülső objektumokat is. |
  |
Az átváltozás szétszedéséhez jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Arrange (Elrendezés) menü Separate (Elkülönítés) parancsát. Ekkor az átváltozás szétesik az imént említett alkotóelemeire. |
  |
Ha törölni kívánunk egy átváltozást, jelöljük ki azt, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Clear Blend (Átváltozás törlése) parancsát. A parancs hatására a program törli az átváltozás közbülső lépéseit, de megtartja a forrásobjektumot, és az átváltozás útvonalául szolgál objektumot (ha volt ilyen). |