Kontúr |
  |
A kontúr a CorelDRAW különleges grafikai hatása, amellyel az objektumokat koncentrikusan elhelyezkedő körvonalakkal láthatjuk el. Alapesetben egy objektumnak csupán egy körvonala lehet, de a kontúr grafikai hatást alkalmazva egész körvonalsorozatot helyezhetünk el rajta. A kontúr tulajdonképpen az átváltozás egyik különleges formája, mert a program úgy állítja elő a grafikai hatást, hogy az eredeti objektum méretének megnövelésével vagy lecsökkentésével új objektumokat hoz létre, és ezek között valósítja meg az átváltozást. Hogy az átváltozásnál, a kontúrnál is megadhatjuk a közbülső objektumok színét és körvonalát (pontosabban az egyik színt és körvonalat a program a kontúrozott objektumról veszi, a másikat pedig szabadon variálhatjuk). |
  |
Egy objektum kontúrozását háromféleképpen végezhetjük el: a középpontja felé, valamint a körvonalától befelé és kifelé haladva. Az első esetben csak azt adhatjuk meg, hogy milyen távol legyenek egymástól a kontúr objektumok körvonalai. A másik két esetben megadhatjuk lépésközt (vagyis a közbülső objektumok körvonala közötti távolságot) és a lépések számát is. |
  |
Egy objektum kontúrozása a középpontja felé |
  |
A középpont felé tartó kontúr a kontúrozás első változata. Ennél a program a kontúr objektumokat addig kicsinyíti, amíg el nem éri az objektum középpontját. A kontúr objektumok közötti távolságot mi határozhatjuk meg, a kontúrlépések száma a lépésköztől és az objektum méretétől függ (ha a kontúr objektumok körvonalai közelebb vannak egymáshoz, tehát kevesebbet változik a méretük egy lépésben, akkor több lépés kell az objektum középpontjának eléréséhez). |
  |
A középpont felé tartó kontúr elkészítéséhez jelöljük ki a nyíl segédeszközzel azt az objektumot, amin a kontúr grafikai hatást alkalmazni kívánjuk, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Contour (Kontúr) parancsát. Ekkor megnyílik a Contour (Kontúr) redőnymenü, amiben beállíthatjuk a művelet összes paraméterét. Jelöljük ki a To center (Középpont felé) rádiógombot, adjuk meg a lépésközt (azt az értéket, amivel a kontúr objektumok egy lépésben csökkennek) az Offset (Eltolás) mezőben, majd nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program kiszámítja, hogy a megadott lépésközzel hány objektum kell az objektum középpontjának eléréséig, majd elhelyezi a kijelölt objektumon a kontúr objektumokat. |
  | |
  |
Egy kontúrozott objektumot utólag is átalakíthatunk úgy, hogy a kontúrobjektumok a középpont felé tartsanak. Ehhez jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd nyomjuk meg a kelléktárban a To center (Középpont felé) gombot. A kelléktárral megváltoztathatjuk a lépésközt is, erre a Contour Offset (Kontúr lépésköze) mező szolgál. |
  |
Egy objektum kontúrozása befelé |
  |
A befelé kontúrozás a kontúr grafikai hatás második változata. Ennél a változatnál nem csak a lépésközt kell megadnunk, hanem a lépések számát is, hiszen itt nem az objektum középpontjáig tart a kontúr, hanem annyi lépésig, ahányat megadunk. Természetesen a befelé tartó kontúrozás is csak az objektum középpontjáig tarthat, így a program kénytelen maximálni a befelé tartó kontúr lépéseinek a számát. |
  |
A befelé tartó kontúr elkészítéséhez jelöljük ki a megfelelő objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Contour (Kontúr) parancsát. Ekkor megnyílik a Contour (Kontúr) redőnymenü. Kattintsunk az Inside (Befelé) rádiógombra, majd adjuk meg az Offset (Eltolás) mezőben a lépésközt, a Steps (Lépések) mezőben pedig a lépések számát. A kontúr elkészítéséhez nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  | |
  |
Ha egy kontúrozott objektumot utólag szeretnénk befelé tartó kontúrral ellátni, a leggyorsabban a kelléktár segítségével változtathatjuk meg a típusát. Jelöljük ki az objektumot, majd kattintsunk a kelléktárban az Inside (Befelé) gombra. Ezután ne felejtsük el leellenőrizni a kontúr lépésközét (Contour Offset) és lépésszámát (Contour steps). |
  |
Egy objektum kontúrozása kifelé |
  |
Az objektumok kontúrozásának harmadik változata a kifelé tartó kontúr. Ennél a kontúrtípusnál a kontúr objektumok mérete nem csökken, hanem növekszik, így az objektumok egyre nagyobbak az eredeti objektumnál. A kifelé tartó kontúr lépéseinek a maximális száma 999. |
  |
A kifelé tartó kontúr elkészítéséhez jelöljük ki azt az objektumot, amit kontúrral kívánunk ellátni, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Contour (Kontúr) parancsát. Ekkor megjelenik a Contour (Kontúr) redőnymenü. Válasszuk ki az Outside (Kifelé) rádiógombot, majd adjuk meg a kontúr lépésközét az Offset (Eltolás) mezőben és a lépéseinek a számát a Steps (Lépések) mezőben. Ha végeztünk, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  | |
  |
Egy kontúrozott objektumot könnyen átalakíthatunk erre a kontúrtípusra. Jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd nyomjuk meg a kelléktárban található Outside (Kifelé) gombot. Ezután ellenőrizzük a kontúr lépéseinek a számát (Contour steps) és a lépésközt (Contour Offset). |
  |
A színátmenetek beállítása |
  |
A kontúr grafikai hatás nagyon hasonló az átváltozáshoz: szabadon variálhatjuk a benne szereplő objektumok színét és körvonalát, és a kontúrozás ezen színek ill. körvonalak között megy végbe. A kontúr egyik színét és körvonalát mindig az eredeti objektum színe ill. körvonala adja, ezért mielőtt elkészítenénk a kontúrt, érdemes az objektumot megfelelően megformázni. A kontúrozás másik színét ill. körvonalát a Contour (Kontúr) redőnymenü, vagy a kelléktár segítségével állíthatjuk be. |
||||||
  |
A kontúr színeinek beállításához jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot, majd válasszuk az Effects (Hatások) menüből a Contour (Kontúr) parancsot. Ekkor megnyílik a Contour (Kontúr) redőnymenü, amelyben kattintsunk a jobb oldali fülre. Ez a kontúr színezésére szolgáló ablakrészt nyitja meg. |
||||||
  | |||||||
  |
A körvonal színének kiválasztásához kattintsunk a tollhegy ikon melletti színes gombra. Ekkor megjelenik a jól ismert paletta. Ha a palettán nincs megfelelő szín, kattintsunk az alatta látható Other (Egyéb) gombra, és keverjük ki a kívánt színt. A kontúr objektumok színét a kanna ikon mellett látható színes gombbal tudjuk kiválasztani, ugyanezzel a módszerrel. |
||||||
  |
Ha kiválasztottuk a megfelelő színeket, megadhatjuk, hogy miként olvadjanak egymásba a kontúr színei. Alapesetben a program egy közvetlen, egyenletes átmenetet képez a színek között, de – az átváltozáshoz hasonlóan – itt is készíthetünk szivárványszínű átmenetet. A következő ikonokkal választhatjuk ki az átmenet típusát: |
||||||
  |
|
||||||
  |
Ha végeztünk a színek kiválasztásával és a színezés módjának a beállításával, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program elkészíti a színátmenetet az eredeti objektum színei és az imént kiválasztott színek között. |
||||||
  |
Ha a kontúr színeinek a beállítására a kelléktárat kívánjuk használni, jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot. Ekkor megjelennek a kelléktárban a kontúr beállítására szolgáló mezők. A kontúr objektumok körvonalát az Outline Color (Körvonalszín) mezővel tudjuk beállítani, a kitöltőjét pedig a Fill Color (Kitöltő szín) gombbal. A kelléktárban megtalálhatók a színátmenet módjának beállítására szolgáló gombok is: Linear Contour Colors (Közvetlen színátmenet), Clockwise Contour Colors (Szivárványszínű színátmenet az óramutató járásával megegyező irányban), Counterclockwise Contour Colors (Szivárványszínű színátmenet az óramutató járásával megegyező irányban). |
||||||
  |
Kontúrozott objektumok szerkesztése |
  |
Amikor kontúrral látunk el egy objektumot, a program az objektumok egész sorozatát kapcsolja ahhoz. Ezek a kontúr objektumok hűen követik az eredeti objektum minden változását: ha megváltoztatjuk a forrásobjektumot, megváltozik a kontúrja is. |
  |
A kontúr objektumok külön nem szerkeszthetők, hiszen azokat a program automatikusan generálja a megadott paraméterek alapján. Szükség esetén azonban elkülöníthetjük a kontúr objektumokat az eredeti objektumtól. Ekkor a kontúr elveszti szokásos tulajdonságait, és többé nem szerkeszthető az eredeti módon, viszont a kontúr objektumok szerkeszthető objektumcsoporttá alakulnak. |
  |
Egy objektum kontúrjának leválasztásához jelöljük ki az objektumot, majd válasszuk az Arrange (Elrendezés) menüből a Separate (Elkülönítés) parancsot. Ekkor a program darabjaira szedi a kontúrt: elkülöníti az eredeti objektumot, és külön objektumcsoportba fogja a kontúr objektumokat. Az objektumcsoport feloldásához jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Arrange (Elrendezés) menüből az Ungroup (Csoportosítás feloldása) parancsot. Ekkor a kontúr objektumok csoportja különálló objektumokra bomlik. |
Kontúrok másolása és klónozása |
  |
Ha elkészítettünk egy bonyolultabb kontúrt, átmásolhatjuk azt más objektumokra, így nem kell újra meg újra elkészítetnünk. Természetesen a lemásolt kontúrok a művelet befejezése után ugyanúgy szerkeszthetők, mint az eredeti kontúr, tehát ha kívánjuk, tovább finomíthatjuk azokat. |
  |
Nem csak másolhatjuk, hanem klónozhatjuk is a kontúrokat, megtartva a kapcsolatot az eredeti objektum kontúrjával. A klónozott kontúrok követik az eredeti kontúr változásait, így csak egyetlen objektum kontúrját kell megváltoztatnunk, és a többi, erről készített klón is megváltozik. A klónozott kontúrokat szintén szerkeszthetjük az eredetitől függetlenül, de ilyenkor megszakad a kapcsolatuk az eredeti objektummal. |
  |
Egy kontúr másolásához jelöljük ki azt az objektumot, amire át szeretnénk másolni a kontúrt, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Copy (Másolás) almenüjének Contour From (Kontúrt innen) parancsát. Ekkor a kurzor egy vízszintes nyíllá változik, amivel rá kell kattintanunk arra az objektumra, aminek le szeretnénk másolni a kontúrját. Ha ez megtörtént, a program azonnal elvégzi a műveletet, és elkészíti a kijelölt objektum kontúrját. |
  |
Egy kontúr klónozásához jelöljük ki azt az objektumot, amire át szeretnénk klónozni egy másik objektum kontúrját, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Clone (Klónozás) almenüjének Contour From (Kontúrt innen) parancsát. Ekkor a kurzor helyén egy vízszintes nyíl jelenik meg, amivel rá kell kattintanunk arra az objektumra, amiről át kívánjuk klónozni a kontúrt a kijelölt objektumra. Ha ez megtörtént, a program elvégzi a műveletet, elkészíti a kijelölt objektum kontúrját. |