Torzítás

 

Az interaktív torzító segédeszközök segítségével egy-két gyors művelettel teljesen megváltoztathatjuk az objektumok formáját. Ebbe a segédeszköz-csoportba három segédeszköz tartozik: a told-és-húzd (Push and pull) segédeszköz, a cipzár (Zipper) segédeszköz, és az örvény (Twister) segédeszköz. Mindhárom eszköz az objektumok formájának interaktív megváltoztatására szolgál, csupán a működésük módja más. A torzító segédeszközök egymás után, kombinálva is használhatjuk, így még érdekesebb hatásokat hozhatunk létre.


Objektumok torzítása a told-és-húzd segédeszközzel
 

A told-és-húzd segédeszközzel eltolhatjuk az objektumok csomópontjait egy megadott középpont felé, vagy eltávolíthatjuk a csomópontokat a középponttól. Mivel az objektumok körvonalai ebben az esetben nem mozognak együtt a csomópontokkal, az objektumok formája igen érdekes változásokon megy át.

  A told-és-húzd segédeszköz hatása
 

Ha egy objektumot a told-és-húzd segédeszköz segítségével szeretnénk eltorzítani, jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk ki a rajzoló eszköztárból a torzító segédeszközt. Ez a tollhegy segédeszköz ikonja fölött látható kiugró menüben található.

  A torzító segédeszköz ikonja
 

A segédeszköz kiválasztásakor megjelennek a kelléktárban a különböző torzító eszközök, köztük a told-és-húzd segédeszköz ikonja is (Push and Pull Distortion). Kattintsunk rá erre az ikonra, majd mozgassuk a kurzort az objektum fölé, arra a helyre, ahová a művelet középpontját szeretnénk helyezni. Nyomjuk le az egérgombot és mozgassuk el az egeret. Ekkor az objektum fölött megjelenik két fogantyú: egy négyzet alakú és egy rombusz alakú. A négyzet alakú fogantyú mozgatásával a torzítás irányát adhatjuk meg, a rombusz alakúval pedig a középpontját. Mozgassuk el a négyzet alakú fogantyút a megfelelő irányba. Ha jobbra mozgatjuk, akkor az objektum csomópontjai eltávolodnak a művelet középpontjától (a rombusz alakú fogantyútól), ha balra, akkor pedig közelednek hozzá.

  A told-és-húzd segédeszköz ikonja a kelléktárban
 

A torzítás mértékét a kelléktár segítségével is megadhatjuk, erre szolgál a Push and Pull Distortion Amplitude (A told-és-húzd torzítás kitérése) mező. Ha pozitív értékeket adunk meg, a csomópontok eltávolodnak a középponttól, negatív értékek esetén pedig közelednek ahhoz.

 

Ha kívánjuk, elmozgathatjuk a művelet középpontját is, vagyis azt a pontot, amihez képest elmozdulnak az objektum csomópontjai. Ehhez jelöljük ki az objektumot a torzító segédeszközzel, győződjünk meg róla, hogy kiválasztottuk a told-és-húzd segédeszköz ikonját a kelléktárban, majd kattintsunk a rombusz alakú fogantyúra, és mozgassuk azt az új helyére.

 

A művelet középpontját nem lehet számértékek megadásával elmozgatni, azonban az objektum középpontjába nagyon könnyen vissza lehet helyezni. Ehhez jelöljük ki az objektumot a told-és-húzd segédeszköz segédeszközzel, majd nyomjuk meg a kelléktárban található Center Distortion (Torzítás középre helyezése) gombot.

  A művelet középpontjának középre helyezésére szolgáló gomb a kelléktárban

Objektumok torzítása a cipzár segédeszközzel
 

A cipzár segédeszköz segítségével egész más torzítás végezhető el, mint a told-és-húzd segédeszközzel. Ez az eszköz az objektumok körvonalát képes több módon cikkcakkossá tenni.

  A cipzár segédeszköz hatása
 

A cipzár segédeszköz használatához jelöljük ki a torzítani kívánt objektumot, majd válasszuk ki a kelléktárból a torzító segédeszközt. Kattintsunk a kelléktárban a cipzár segédeszköz ikonjára (Zipper distortion), majd mozgassuk a kurzort a módosítani kívánt objektum fölé, arra a helyre, ahová a művelet középpontját szeretnénk helyezni. Nyomjuk le az egérgombot, és mozgassuk el az egeret. Ekkor a program eltorzítja az objektum körvonalát. Az egérkurzor mellett három fogantyú és egy nyíl jelenik meg. A nyíl egyik végén található, rombusz alakú fogantyú a művelet középpontját jelzi. A nyíl másik végén látható, négyzet alakú fogantyúval a torzítás irányát és mértékét adhatjuk meg. A harmadik fogantyú a nyílon helyezkedik el, ezzel az objektum oldalán megjelenő cikkcakkok számát szabályozhatjuk. Mozgassuk a négyzet alakú fogantyút a megfelelő helyre, majd engedjük fel az egérgombot.

  A cipzár segédeszköz ikonja a kelléktárban
 

Az objektum torzításának mértékét nem csak az egérrel szabályozhatjuk, hanem a kelléktár segítségével is. A cikkcakkok szélességét a Zipper Distortion Amplitude (A cipzár torzítás kitérése) mezőben adhatjuk meg, a cikkcakkok számát pedig a Zipper Distortion Frequency (A cipzár torzítás sűrűsége) mezővel.

  A cipzár torzítás paraméterei a kelléktárban
 

A művelet középpontját nem módosíthatjuk számértékek megadásával, ezt csak az egérrel végezhetjük el. A középpont elmozgatásához jelöljük ki az objektumot a torzító segédeszközzel, győződjünk meg arról, hogy kiválasztottuk a kelléktárban a cipzár segédeszköz ikonját, majd kattintsunk az objektumon megjelenő rombusz alakú fogantyúba, és mozgassuk el azt az új helyére.

Tipp!

A művelet középpontját gyorsan áthelyezhetjük az objektum középpontjába kelléktárban található Center Distortion (Torzítás középre helyezése) gombbal.

 

A cipzár torzítás még bonyolultabbá tehető a kelléktárban található módosító gombok segítségével. Ezekkel a gombokkal a következő műveleteket végezhetjük el:

 
Véletlenszerű torzítás

Ezzel a gombbal a szabályos, egyenlő szélességű cikkcakkokat szabálytalan, össze-vissza ugráló cikkcakkokká alakíthatjuk.

Simított torzítás

Ezzel a gombbal lekerekíthetjük a cikkcakkok csúcsait, amik eredetileg hegyesek.

Helyi torzítás

Ezzel a gombbal erőteljesebbé tehetjük az objektum egy részének a torzítását.


Objektumok torzítása az örvény segédeszközzel
 

Az örvény segédeszköz segítségével örvényszerű hatásokat alkalmazhatunk bármilyen vektoros objektumon. Az "örvénylés" mértékét és irányát egérrel és a kelléktárral szabályozhatjuk.

  Az örvény segédeszköz hatása
 

Ha el szeretnénk torzítani egy objektumot az örvény segédeszközzel, jelöljük ki azt, majd válasszuk ki az eszköztárból a torzító segédeszközt. Kattintsunk a kelléktárban az örvény segédeszköz ikonjára (Twister Tool), majd mozgassuk a kurzort a rajz fölé, arra a helyre, ahová az örvény középpontját szeretnénk helyezni. Nyomjuk le az egérgombot, majd lassan mozgassuk el az egeret előbb jobbra, majd amikor megjelent a rajzon a nyíl, akkor felfelé, illetve egy kör kerületét követve, az óramutató járásával ellenkező irányba. Ekkor a program elcsavarja a kijelölt objektumot a középpont körül. Ha tovább mozgatjuk a kurzort a képzeletbeli kör kerületén, a program egyre tovább csavarja az objektumot. A művelet az egérgomb felengedéséig folytatható.

  Az örvény segédeszköz ikonja
 

A forgatás irányát és szögét a kelléktár segítségével pontosan beállíthatjuk. A forgásirány kiválasztására a Clockwise Rotation (Az óramutató járásával megegyező irányú forgás) és a Counterclockwise Rotation (Az óramutató járásával megegyező irányú forgás) gombok szolgálnak. A forgatás szögét a Complete Rotations (Teljes fordulatok) és az Additional Degrees (További forgás) mezők értékeinek a kombinálásával adhatjuk meg. A Complete Rotations mezőben azt kell megadnunk, hogy hány teljes fordulatot tegyen meg az objektum a forgatás középpontja körül, az Additional Degrees mezőben pedig azt, hogy a teljes (360 fokos) fordulatokon kívül mennyit forduljon el.

 

A forgatás középpontját csak az egér segítségével állíthatjuk be. Ehhez jelöljük ki az objektumot a torzító segédeszközzel, győződjünk meg arról, hogy kiválasztottuk a kelléktárban az örvény segédeszköz ikonját, majd kattintsunk az objektumon megjelenő rombusz alakú fogantyúba, és mozgassuk el azt az új helyére.

Tipp!

A művelet középpontját gyorsan áthelyezhetjük az objektum középpontjába kelléktárban található Center Distortion (Torzítás középre helyezése) gombbal.



HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further