Kihúzás

 

A kihúzás grafikai hatással mélységet adhatunk az objektumoknak. A hatás elkészítése során a program új felületekkel látja el az objektumot, ezek a felületek azt a látszatot keltik, hogy az objektum térbeli objektum. Például, ha egy négyzeten alkalmazzuk a kihúzást, az egy kockává, téglatestté alakul, amit tetszőlegesen forgathatunk, és minden irányból megtekinthetünk. A kihúzás grafikai hatást bármilyen vektoros objektumon alkalmazhatjuk.

  A kihúzás hatása egy csillagra
 

A kihúzás elkészítéséhez meg kell adnunk egy pontot, melynek neve homlokpont. A program a homlokpont alapján számolja ki a térbeliség látszatát keltő felületek irányát és méretét. A homlokpont mozgatásával megváltoztatható a kihúzás iránya, és – bizonyos esetekben – a mérete is.

 

Egy kihúzott objektum két részből áll: az eredeti objektumból, melynek neve ellenőrző objektum, valamint a művelet során keletkező felületekből, amik dinamikusan változó objektumcsoportot alkotnak. Ha megváltoztatjuk az ellenőrző objektumot, megváltoznak a kihúzás felületei is.

 

A kihúzást két eszközzel készíthetjük el: az Extrude (Kihúzás) redőnymenüvel, és az interaktív kihúzás segédeszközzel (Interactive Extrude Tool). Az utóbbi csak egyszerűbb kihúzások készítésére alkalmas, de az előbbivel egészen bonyolult kihúzásokat is készíthetünk.

 
Az interaktív kihúzás segédeszköz ikonja … ... és az Extrude redőnymenü

Egy objektum kihúzása
 

A CorelDRAW kétféle kihúzás elkészítését teszi lehetővé. Az egyik a perspektivikus kihúzás, melyben a térbeli objektum élei egy közös pont (a homlokpont) felé tartanak, a perspektíva látszatát keltve ezzel. A másik a párhuzamos kihúzás, melynél a kihúzott objektum élei párhuzamosak, és a homlokpont a kihúzás hosszát határozza meg. Mindkét kihúzás-típusnak két változata van: kihúzhatjuk az objektumot hátrafelé (az eredeti objektum mögé) és előre (az eredeti objektum elé).

  A perspektivikus és a párhuzamos kihúzás
 

Egy objektum kihúzásához jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Extrude (Kihúzás) parancsát. Ekkor megnyílik az Extrude (Kihúzás) redőnymenü, amelyben beállíthatjuk a kihúzás összes paraméterét. Kattintsunk a redőnymenüben a bal oldali fülre, amely a kihúzás típusának és mértékének beállítására szolgáló ablakrészt nyitja meg, majd válasszuk ki a kihúzás típusát a mintamező alatt található lehulló listával. Ezután kattintsunk az Edit (Szerkesztés) gombra, melynek hatására megjelenik az objektumon a homlokpont és a kihúzás típusát és mértékét mutató sematikus ábra. Mozgassuk a homlokpontot a megfelelő helyre. Az objektum kihúzását a sematikus ábrán követhetjük nyomon, amely a homlokpont mozgatásával folyamatosan változik. Ha végeztünk, a kihúzás elkészítéséhez kattintsunk a redőnymenüben az Apply (Alkalmaz) gombra. Ekkor a program elkészíti a kihúzást.

  A kihúzás szerkesztésekor megjelenő sematikus ábra
 

A kihúzást az interaktív kihúzás segédeszközzel is elkészíthetjük. Ehhez jelöljük ki a módosítani kívánt objektumot, majd válasszuk ki az eszköztárból az interaktív kihúzás segédeszköz ikonját. Ez a tollhegy segédeszköz ikonja fölött látható kiugró menüben található. A segédeszköz kiválasztásakor a nyíl alakú kurzor mellett megjelenik egy X. Kattintsunk ezzel a kurzorral az objektum körvonalára, tartsuk lenyomva az egérgombot, és mozgassuk el az egeret. Ekkor megjelenik egy nyíl az objektumon, ami a kihúzás irányát és mértékét mutatja. A nyíl kezdőpontja az objektum középpontjában van, a végpontja pedig a homlokpont helyét mutatja. Mozgassuk a homlokpontot a megfelelő helyre, majd engedjük fel az egérgombot. Ekkor a program elvégzi a kihúzást.

 

Ha a kihúzást az interaktív kihúzás segédeszközzel készítjük el, akkor csak az objektum kihúzása után adhatjuk meg annak típusát. Ehhez kattintsunk a kelléktárban található Extrusion Type (Kihúzás típusa) gombra, majd válasszuk ki a megfelelő kihúzás-típust a megjelenő menüből. Előfordulhat, hogy a kihúzás típus után módosítanunk kell a kihúzást, mivel az egyes kihúzás-típusoknál más-más helyre kell rakni a homlokpontot a megfelelő hatás eléréséhez.


A homlokpont rögzítése
 

A homlokpont a kihúzás különleges eleme. Ehhez a ponthoz tartanak a perspektivikus kihúzás élei, és ez a pont határozza meg a párhuzamos kihúzások irányát és hosszát. A homlokpontot a program az objektumhoz vagy a laphoz rögzíti, attól függően, hogy mit állítunk be. Ha a homlokpont az objektumhoz van rögzítve, akkor az objektum mozgatásakor elmozdul a homlokpont is, így az objektum képe nem változik meg. Ha a homlokpontot a laphoz rögzítjük, akkor annak helye az objektum mozgatásakor nem változik meg, ezért a mozgatás hatására átalakul a kihúzás. Ez az utóbbi módszer különösen jól használható perspektivikus ábrák készítésére. Ha elkészítünk egy perspektivikus kihúzást, utána az objektumot akárhová áthelyezhetjük a lapon, az tartani fogja az eredeti perspektívát.

 

A homlokpont rögzítésének beállításához jelöljük ki a kihúzott objektumot, majd válasszuk ki az Effects (Hatások) menüből az Extrude (Kihúzás) parancsot. Kattintsunk a megnyíló Extrude (Kihúzás) redőnymenüben a bal oldali fülre, majd válasszuk ki a homlokpont rögzítésének típusát az alsó lehulló listából:

 

VP Locked To Object (A homlokpont az objektumhoz van rögzítve)

VP Locked To Page (A homlokpont a laphoz van rögzítve)

 

A lehulló lista másik két opciójával lemásolhatjuk egy másik objektum homlokpontját, és megoszthatjuk egy objektum homlokpontját több kihúzott objektum között.


A homlokpont másolása és megosztása
 

Ha több objektum kihúzását készítjük el, gyakran előfordul, hogy azok homlokpontját egymásra kell illeszteni. Ez elvégezhető hagyományos módszerekkel, a rács és a segédvonalak használatával, ám ezek a módszerek kissé hosszadalmasak. A CorelDRAW lehetővé teszi, hogy két vagy több objektum homlokpontjait néhány gyors művelettel egymásra illesszük. Ennek a műveletnek a hatására a homlokpontok nem egyesülnek, tehát bármikor áthelyezhetjük azokat.

 

Ha több objektum kihúzását készítjük el, gyakran előfordul, hogy azok homlokpontját egymásra kell illeszteni. Ez elvégezhető hagyományos módszerekkel, a rács és a segédvonalak használatával, ám ezek a módszerek kissé hosszadalmasak. A CorelDRAW lehetővé teszi, hogy két vagy több objektum homlokpontjait néhány gyors művelettel egymásra illesszük. Ennek a műveletnek a hatására a homlokpontok nem egyesülnek, tehát bármikor áthelyezhetjük azokat.

 

Ha kívánjuk, akár össze is köthetjük az objektumok homlokpontját. Ha így teszünk, több objektum fog egy homlokponton osztozni, így a homlokpont elmozgatásával egyszerre több objektumot is megváltoztathatunk. Ez a funkció különösen hasznos perspektivikus ábrák készítésénél.

 

A homlokpontok megosztásához jelöljük ki az egyik kihúzott objektumot, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Extrude (Kihúzás) parancsát. Kattintsunk a megnyíló Extrude (Kihúzás) redőnymenüben a bal oldali fülre, majd válasszuk ki a redőnymenü alsó lehulló listájából a Shared Vanishing Point (Megosztott homlokpont) opciót. Ekkor a kurzor mellett megjelenik egy kérdőjel. Ezzel azt jelzi a program, hogy meg kell adnunk azt a kihúzott objektumot, amelynek homlokpontjához hozzá kívánjuk kötni az aktuális objektum homlokpontját. Kattintsunk rá erre az objektumra, majd nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot.


A kihúzás másolása és klónozása
 

Ha elkészítettünk egy kihúzást átmásolhatjuk azt más objektumokra, így nem kell újra, meg újra elvégezni ugyanazt a műveletsort. Egy kihúzás másolásához jelöljük ki azt az objektumot, amire át szeretnénk másolni a kihúzást, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Copy (Másolás) almenüjének Extrude From (Kihúzást innen) parancsát. Ekkor a kurzor vízszintes nyíllá változik, amivel rá kell kattintanunk arra az objektumra, amelynek le szeretnénk másolni a kihúzását.

 

Nem csak lemásolhatjuk, hanem át is klónozhatjuk a kihúzásokat az egyik objektumról a másikra. A klónozás előnye, hogy az így készített kihúzások hűen követik az eredeti objektum változásait, tehát az eredeti objektum kihúzásának megváltozásával átalakul az összes klónozott kihúzás is. Egy objektum kihúzásának klónozásához jelöljük ki azt az objektumot, amire át szeretnénk klónozni a kihúzást, válasszuk az Effects (Hatások) menü Clone (Klónozás) almenüjének Extrude Form (Kihúzást innen) parancsát, majd kattintsunk arra az objektumra, aminek át szeretnénk másolni a kihúzását.

Fontos!

Ne feledjük, hogy a kihúzás másolásához, klónozásához magára a kihúzásra kell kattintanunk, nem pedig az ellenőrző objektumra!


Sarkított kihúzások készítése
 

Az Extrude (Kihúzás) redőnymenü lehetővé teszi, hogy sarkított kihúzásokat készítsünk, vagyis lecsapjuk az objektum sarkait. Szabadon variálhatjuk a lecsapott sarkok magasságát, szélességét és szögét, sőt még a színét is.

  Lecsapott sarkú kihúzott objektumok
 

Sarkított kihúzás készítéséhez jelöljünk ki egy kihúzott objektumot, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Extrude (Kihúzás) parancsát. Ekkor megjelenik az Extrude (Kihúzás) redőnymenü. Kattintsunk a jobb oldali fülre, melynek hatására megjelennek a redőnymenüben a sarkítás beállítására szolgáló mezők. A sarkítás bekapcsolásához kattintsunk a Use Bevel (Sarkítás) választómezőbe. Ekkor "feléled" a többi mező, melyekkel a sarkítás mélységét, és szögét szabályozhatjuk. Adjuk meg a megfelelő értékeket a Bevel depth (Sarkítás mélysége) és Bevel angle (Sarkítás) szöge mezőkben, majd nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program elvégzi a műveletet, lecsapja a kihúzott objektum sarkait.

Tipp!

Érdekes objektumokat készíthetünk, ha elrejtjük a kihúzást, és csak a sarkított részt hagyjuk meg az objektumból. Ehhez kattintsunk a Show Bevel Only (Csak a sarkított rész mutatása) gombra, majd nyomjuk meg ismét az Apply (Alkalmaz) gombot.

 

Sarkított kihúzásokat a kelléktár is készíthetünk. Jelöljük ki a módosítani kívánt kihúzott objektumot a nyíl segédeszközzel. Ekkor a kelléktárban megjelennek a kihúzás módosítására szolgáló mezők. Kattintsunk a Bevels gombra, majd a Use Bevels (Sarkítás) ikonra (az utóbbi csak akkor jelenik meg a kelléktárban, ha megnyomtuk a Bevels gombot). Ekkor felélednek a Bevel Depth (Sarkítás mélysége) és a Bevel Angle (Sarkítás szöge) mezők, amelyekben megadhatjuk a sarkítás mélységét és szögét.

  A sarkítás beállítására szolgáló mezők a kelléktárban
 

Ha 800x600-as felbontásban használjuk a CorelDRAW 8-at, a Bevel Depth (Sarkítás mélysége) és a Bevel Angle (Sarkítás szöge) mezők nem férnek el a rögzített kelléktárban. Ilyenkor kattintsunk a kelléktár bal oldalán található kettős vonalra, tartsuk lenyomva az egérgombot, és mozgassuk el az egeret. Ekkor elmozdul a kelléktár, és láthatóvá válnak rajta az említett mezők.


Kihúzott objektumok színezése
 

A kihúzások kiszínezésével még látványosabbá tehetjük a térbeli objektum hatását. A kihúzásokat háromféleképpen színezhetjük ki:

 

Használhatjuk az objektum eredeti kitöltőjét. Ekkor a kihúzással keletkező felületek ugyanazt a színt, színátmenetet, anyagmintázatot vagy kitöltőmintát veszik fel, amivel az objektum rendelkezik.

Készíthetünk a felületeknek saját kitöltőt. A kihúzott felületek saját kitöltője csak egyszínű kitöltő lehet, színátmenetet, mintázatokat nem használhatunk. Ezt az opciót akkor szoktuk használni, ha azt szeretnénk, hogy a kihúzott felületek színe eltérjen az eredeti objektum színétől.

Színátmenetek képezhetünk a kihúzott felületek végei között. Ez a hatás hasonlít az egyenes színátmenetekre.

  A kihúzás színezése (az objektum saját színével, egyéb színnel, színátmenettel)
  Az objektum színének alkalmazása a kihúzott felületeken
 

Ha a kihúzott felületeken ugyanazt a színt (kitöltőmintát, színátmenetet, anyagmintázatot) szeretnénk alkalmazni, amit az objektum kiszínezésére használtunk, jelöljük ki a kihúzott objektumot, majd válasszuk ki az Effects (Hatások) menüből az Extrude (Kihúzás) parancsot. Kattintsunk a megnyíló Extrude (Kihúzás) redőnymenüben a színkört ábrázoló fülre, melynek hatására megjelennek a redőnymenüben a színezés beállítására szolgáló mezők. Jelöljük ki a Use object fill (Objektum kitöltőjének a használata) rádiógombot, majd nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program átmásolja az objektum kitöltőjét a kihúzással keletkezett felületekre.

 

Ha azt szeretnénk, hogy a lecsapott éleknek is az objektum kitöltőjével megegyező kitöltője legyen, kattintsunk az ablak alján található Use Extrude Fill for Bevel (A kihúzás kitöltőjének felhasználása a lecsapott éleknél) választómezőbe, majd nyomjuk meg ismét az Apply (Alkalmaz) gombot.

  A kihúzott felületek színezése egységes színnel
 

Ha a kihúzott felületeket egységes színnel szeretnénk ellátni, jelöljük ki a kihúzott objektumot, majd nyissuk meg az Extrude (Kihúzás) redőnymenüt. Kattintsunk a színkör fülre, és válasszuk ki a Solid fill (Egyszerű kitöltő) rádiógombot. Ekkor a redőnymenüben megjelenik egy színgomb, amellyel kiválaszthatjuk a kihúzott felületek megfelelő színét.

  A kihúzott felületek színezése színátmenettel
 

Ha a kihúzott felületeket színátmenettel szeretnénk ellátni, jelöljük ki a kihúzott objektumot, majd nyissuk meg az Extrude (Kihúzás) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Extrude (Kihúzás) parancsával. Kattintsunk a redőnymenüben a színkört ábrázoló fülre, és válasszuk ki a Shade (Árnyalt) rádiógombot. Ekkor megjelenik két színgomb, amelyekkel kiválaszthatjuk, hogy melyik két szín között szeretnénk átmenetet képezni a kihúzott felületeken.

 

Ha azt szeretnénk, hogy a lecsapott éleken is megjelenjen az imént beállított színátmenet, kattintsunk a redőnymenü alján látható Use Extrude Fill for Bevel (A kihúzás kitöltőjének felhasználása a lecsapott éleknél) választómezőbe, majd nyomjuk meg ismét az Apply (Alkalmaz) gombot.

  A kihúzott felületek színezése a kelléktár segítségével
 

A kihúzott felületek kitöltőjét a kelléktár segítségével is beállíthatjuk. Ehhez jelöljük ki a nyíl segédeszközzel a kihúzott objektumot. Ekkor a kelléktárban megjelennek a kihúzás szerkesztésére szolgáló mezők. Kattintsunk a Color (Szín) gombra, hogy láthatóvá váljanak a színezési mód kiválasztására szolgáló ikonok, majd kattintsunk a megfelelő ikonra:

 
Az objektum kitöltőjének a használata

Ha ezt az ikont választjuk, a program az objektum kitöltőjével színezi ki a kihúzott felületeket.

Egyszerű szín használata

Ha ezt az ikont választjuk, egységes színnel tölthetjük ki a kihúzott felületeket. A színt a kelléktárban megjelenő színgomb segítségével választhatjuk ki.

Árnyékolás

Ha ezt az ikont választjuk, a program színátmenettel tölti ki a kihúzott felületeket. A színátmenet színeit a kelléktárban megjelenő színgombokkal állíthatjuk be.


A kihúzott objektumok fényezése
 

Ha fényforrásokat helyezünk el a kihúzott objektum körül, a fény-árnyék hatások révén még élethűbbnek látszik az objektum. A CorelDRAW három fényforrás elhelyezését teszi lehetővé. A fények helyét és intenzitását szabadon variálhatjuk, így tulajdonképpen tetszés szerinti megvilágítást alkalmazhatunk.

  A fények hatása a kihúzott objektumra
  A fényforrások elhelyezése
 

Ha fényforrást helyezünk egy kihúzott objektum mellé, azzal megváltoztatjuk annak kitöltőjét. A program a megvilágítást úgy szimulálja, hogy a megfelelő helyeken besötétíti, ill. kivilágosítja az objektum kitöltőjét. Az íves, kerek részeken színátmenetet alkalmaz, ezért az ilyen felületekkel még finomabb fény-árnyék hatásokat készíthetünk.

 

A fényforrások elhelyezéséhez jelöljük ki a kihúzott objektumot, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Extrude (Kihúzás) parancsát. Ekkor megnyílik az Extrude (Kihúzás) párbeszédablak, amelyben a villanykörtét ábrázoló fülre kattintva állíthatjuk be a fényeket.

  A fények beállítására szolgáló redőnymenü-részlet
 

A redőnymenüben látható, izzókat ábrázoló ikonokkal ("villanykapcsolókkal") egymástól függetlenül kapcsolhatjuk be és ki a fényforrásokat. Egy fényforrás bekapcsolásához kattintsunk az egyik ikonra. Ekkor a mintamezőben megjelenik egy gömb, fölötte pedig a fényforrás helyét szimbolizáló fekete korong. A fényforrás a korong elmozgatásával tudjuk áthelyezni. A fény változását mintamezőben látható gömbön követhetjük nyomon.

 

Ha elhelyeztük a megfelelő fényforrásokat, megadhatjuk azok intenzitását is. Ehhez kattintsunk a megfelelő fényforrás jelére a mintamezőben, majd mozgassuk el az Intensity (Intenzitás) csúszkát. Az árnyékolást még élethűbbé tehetjük a Use full color range (Teljes színtartomány használata) választómező kijelölésével. Ha nem jelöljük ki a választómezőt, akkor a program csak enyhén változtatja meg a kihúzott objektum színeit, de ha kijelöljük, akkor a teljes fekete-fehér árnyalattartományt felhasználja a fények és az árnyékok kihangsúlyozására.

 

Ha végeztünk a fények beállításával, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program megváltoztatja az objektum kitöltőjét, elkészíti az általunk beállított megvilágítást.

  A fényforrások törlése
 

Ha meg szeretnénk szüntetni egy kihúzott objektum fényezését, jelöljük ki azt, majd nyissuk meg az Extrude (Kihúzás) redőnymenüt. Kattintsunk a villanykörtét ábrázoló fülre, kapcsoljuk ki az összes fényforrást és nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program törli az összes fényforrást, megszünteti a megvilágítást.


A kihúzott objektumok szerkesztése
 

A színezésen és a megvilágításon kívül még számos módon megváltoztathatjuk egy kihúzott objektum megjelenését. Például, elforgathatjuk a kihúzott objektumot, így más szögből is megtekinthetjük azt, vagy megváltoztathatjuk az ellenőrző objektum alakját, átformálva ezzel az egész kihúzást.

  A kihúzás kiválasztása
 

Ha meg szeretnénk változtatni egy kihúzást, először ki kell jelölnünk azt. Egy kihúzás két részből épül fel: az ellenőrző objektumból (ami a művelet forrásobjektuma), valamint a kihúzott felületekből, amik dinamikusan változó objektumcsoportot alkotnak. Mindig azt a grafikai elemet kell kijelölnünk, amivel műveletet szeretnénk végezni. Például, ha az ellenőrző objektum formáját szeretnénk megváltoztatni, akkor azt kell kijelölnünk, és nem a kihúzott felületeket.

 

Ha olyan műveletet szeretnénk végezni, ami az egész kihúzásra érvényes (pl. meg szeretnénk változtatni a mélységét), akkor a kihúzott felületet kell kijelölnünk. Ehhez válasszuk ki a nyíl segédeszközt az eszköztárból, majd kattintsunk a kihúzott felület egyik objektumára.

Ha az ellenőrző objektumot szeretnénk megváltoztatni, ezt kell kijelölnünk. Ehhez válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd kattintsunk az ellenőrző objektumra.

Kijelölhetjük a kihúzott objektum egy-egy részletét is. Ehhez válasszuk ki az eszköztárból a nyíl segédeszközt, majd nyomjuk le a Ctrl billentyűt, és kattintsunk a kiválasztani kívánt objektum-elemre. Ezzel a módszerrel kijelölhetjük a lecsapott éleket is.

  A kihúzás beállítása a kelléktárral
 

A kelléktár segítségével beállíthatjuk a kihúzott objektumok számos tulajdonságát, közük a kihúzás típusát, mélységét, valamint a homlokpont helyét. A megfelelő mezők megjelenítéséhez jelöljük ki a kihúzott objektumot a nyíl segédeszközzel.

  A kihúzott objektumok tulajdonságainak beállítására szolgáló mezők a kelléktárban
 

A kihúzás típusát az Extrude Type (Kihúzás típusa) gomb segítségével adhatjuk meg. A gomb egy lehulló listát nyit meg, amiben sematikus ábrák mutatják az egyes kihúzás típusokat.

A kihúzás mélységét a Depth (Mélység) mezőbe gépelhetjük be. Minél nagyobb értéket adunk meg, annál mélyebb lesz a kihúzott objektum. A számmezőben 1-nél kisebb értéket nem adhatunk meg.

A homlokpont helyét a Vanishing Point Coordinate (Homlokpont koordinátái) mezőkkel adhatjuk meg, a vonalzó 0,0 pontjához viszonyítva.

  A kihúzás forgatása
 

A kihúzott objektumokat tetszés szerint forgathatjuk, és bármilyen irányból megtekinthetjük. A forgatás mértékét egérrel állíthatjuk be, de megadhatjuk számértékekkel is.

  Elforgatott kihúzott objektum
Fontos!

Az elforgatást nem alkalmazhatjuk párhuzamos kihúzásokra!

 

Egy kihúzott objektum elforgatásához jelöljük ki azt a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Extrude (Kihúzás) parancsát. Ekkor megnyílik az Extrude (Kihúzás) redőnymenü. Kattintsunk az elforgatást szimbolizáló fülre, melynek hatására egy Corel embléma jelenik meg a redőnymenüben, amivel elvégezhető az objektum elforgatása. Mozgassuk a kurzort az embléma fölé, nyomjuk le az egérgombot, és mozgassuk el az egeret. Ekkor a program az egér mozgását követve elforgatja az emblémát. Mozgassuk tovább az egeret, egészen addig, amíg a kép iránya megfelelő nem lesz, majd engedjük fel az egeret, végül nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a CorelDRAW elforgatja a kijelölt objektumot, mégpedig pontosan olyan szögben, ahogy a Corel emblémát forgattuk.

  A kihúzás forgatására szolgáló redőnymenü
 

A forgatás szögét megadhatjuk precíz értékekkel is. Ehhez nyissuk meg az Extrude (Kihúzás) redőnymenüt, kattintsunk a forgatást szimbolizáló fülre, majd nyomjuk meg a Corel embléma jobb alsó sarkában található gombot. Ekkor az embléma eltűnik, és a forgatás mértékének beállítására szolgáló számmezők jelennek meg a helyén. A számmezőkben –100 % és 100 % közötti értékeket adhatunk meg. Ha végeztünk, a művelet elvégzéséhez kattintsunk az Apply (Alkalmaz) gombra.

 

A forgatás szögének beállítását a kelléktárban található Extrude Rotation (Kihúzott objektum forgatása) gombbal is megadhatjuk. A gomb megnyomásakor megjelenik három számmező, amelyben beállíthatjuk a megfelelő értékeket.

  Az Extrude Rotation gomb
  A kihúzás ellenőrző objektumának átformálása
 

A kihúzás felületei dinamikusan változó objektumcsoportot alkotnak az ellenőrző objektum körül. Ezek a felületek hűen követik az ellenőrző objektum változásait. Ha módosítjuk az ellenőrző objektum formáját (pl. megdöntjük azt), a program újraszámolja a kihúzott felületeket, így azok mindig pontosan illeszkednek az ellenőrző objektumra. Az ellenőrző objektum átalakítását a megszokott eszközökkel, a nyíl segédeszközzel és a forma segédeszközzel végezhetjük el.

Fontos!

Ne feledjük, hogy a torzító segédeszközöket nem használhatjuk az ellenőrző objektumok átalakítására. Ha egy kihúzott objektum ellenőrző objektumát a torzító segédeszközökkel szeretnénk szerkeszteni, töröljük a kihúzást, végezzük el a szerkesztést, majd hozzuk létre ismét a kihúzást.

  A kihúzás elkülönítése és törlése
 

A kihúzott objektumok két részből állnak: az ellenőrző objektumból, és az erre illeszkedő kihúzott felületből. Az utóbbi egy olyan objektumcsoport, amit a program automatikusan generál, így külön nem szerkeszthető. Ha mégis a saját igényeink szerint kívánjuk alakítani a kihúzott felületeket, el kell távolítanunk azokat az ellenőrző objektumról. Az eltávolítás után az ellenőrző objektum és a kihúzott felületek kapcsolata megszakad, viszont a kihúzott felület objektumait külön-külön szerkeszthetjük.

 

A kihúzott felületek elkülönítéséhez jelöljük ki a kihúzott objektumot, majd válasszuk az Arrange (Elrendezés) menü Separate (Elkülönítés) parancsát. Ekkor a kihúzott objektum alkotórészeire esik. Ne feledjük, hogy a kihúzott felületek objektumcsoportot alkotnak, ezért szét kell bontanunk a csoportot, mielőtt az objektumokat külön-külön szerkesztenénk. Az objektumcsoport szétbontásához jelöljük ki azt, majd válasszuk az Arrange (Elrendezés) menü Ungroup (Csoportosítás feloldása) parancsát.

 

Ha teljesen meg szeretnénk szüntetni egy objektum kihúzását, jelöljük ki azt, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Clear Extrude (Kihúzás törlése) parancsát. Ekkor a program törli a kihúzást és csak az ellenőrző objektumot hagyja meg a rajzból.

  A kihúzás megjelenítésének és nyomtatásának felgyorsítása
 

A bonyolult kihúzások megjelenítése és kinyomtatása gyakran nagyon sokáig tart. Ilyenkor érdemes csökkentenünk a kihúzott felületeket felépítő objektumok összetettségét. Ehhez válasszuk a Tools (Eszközök) menü Options (Opciók) parancsát, majd kattintsunk a megnyíló párbeszédablak bal oldalán látható listában a Workspace/Edit (Munkaterület/Szerkesztés) opcióra. Ekkor láthatóvá válnak az ablakban a szerkesztés beállítására szolgáló mezők, köztük a kihúzott felületek minőségének a beállítására szolgáló Minimum extrude facet size (A kihúzást felépítő elemi részek mérete) mező. A legjobb minőség eléréséhez adjunk meg 0,025 mm és 10 mm közötti értéket. Ha 10 mm-nél nagyobb értéket adunk meg, csökken a megjelenítés és a nyomtatás ideje, viszont romlik a kihúzások minősége.

Tipp!

Érdemes a szerkesztés, és az előkészítő munka idejére a szolgáló Minimum extrude facet size (A kihúzást felépítő elemi részek mérete) értéket megnövelni. A végleges nyomtatáskor visszavehetjük az elemi egységek méretét, javítva ezzel a végeredmény minőségét.



HELP Számítástechnika Codra - A Corel disztribútor Corel - Go further