Lencsék |
  |
A lencse grafikai hatással a fényképezőgépek különböző lencséinek hatását szimulálhatjuk. Ha "átnézünk" egy lencsén, vagyis elhelyezünk egy lencseobjektumot egy másik objektum fölött, akkor megváltozik a lencse mögött látható kép. A lencse grafikai hatást bármilyen, zárt vektoros objektumon alkalmazhatjuk. |
Tartsuk szem előtt, hogy a lencsék alkalmazása jelentősen lassítja a képernyőn való megjelenítést és növeli a nyomtatás idejét is. |
|
  |
A lencsék készítésére a Lens (Lencse) redőnymenü szolgál. Ebben a redőnymenüben kiválaszthatjuk a megfelelő lencse-hatást és beállíthatjuk annak paramétereit. A CorelDRAW 11-féle lencsét tartalmaz. Ezek egy része az objektumok színét, más része az objektumok megjelenését módosítja. |
  |
A lencse grafikai hatás nem azt az objektumot változtatja meg, amire alkalmazzuk, hanem azokat, amik ezalatt az objektum alatt találhatók. Maga a lencseobjektum akár átlátszó is lehet, ez a művelet végeredményét nem befolyásolja. |
  |
Lencsék készítése |
  |
Ha a lencse grafikai hatást szeretnénk alkalmazni, rajzoljuk meg azokat az objektumokat, amiknek a megjelenését módosítani szeretnénk a lencsével, majd helyezzünk el ezek fölött egy újabb objektumot, amin a lencse hatást alkalmazni fogjuk. Ügyeljünk arra, hogy a lencseobjektumnak legalább részben le kell fednie a módosítandó objektumokat, különben a lencse hatása nem érvényesül (ha nincs alatta semmi, akkor nincs mit megváltoztatni). Ezután jelöljük ki azt az objektumot, amin a lencse hatást alkalmazni szeretnénk, és válasszuk az Effects (Hatások) menü Lens (Lencse) parancsát. Ekkor megnyílik a Lens (Lencse) redőnymenü, amiben kiválaszthatjuk a megfelelő lencsét, és beállíthatjuk annak paramétereit. Ha végeztünk, a lencse létrehozásához nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  |
Lencsetípusok |
  |
A CorelDRAW 11 különféle lencsetípussal rendelkezik. Néhány lencse az alatta elhelyezett objektumok színét változtatja meg (pl. Color Add), más lencsék pedig az objektumok megjelenését (pl. Fish Eye). A megadható paraméterek lencsénként változnak. |
  | Áttetsző lencse |
  |
Az áttetsző lencse (Transparency) hatása olyan, mintha az alatta elhelyezett objektumokra egy színes celofánt helyeztünk volna: az objektumok színe átszűrődik a lencsén, de azért a lencse színe is igen erőteljesen érvényesül. Az áttetsző lencse kiválasztása után két paramétert állíthatunk be: a lencse színét (Color) és az átlátszóság mértékét (Rate). Ha nagyobb értékeket adunk meg a Rate mezőben, a lencse színe egyre kevésbé érvényesül. |
  | |
  | Nagyító lencse |
  |
A nagyító lencse (Magnify) hatása a nagyítóéhoz hasonló: ami alatta van, nagyobbnak látjuk, mint a körülötte lévő objektumokat. A nagyító lencse semmilyen hatással nincs az alatta elhelyezett objektumok színére, ezért gyakorlatilag átlátszó. A nagyító lencse kiválasztása után egyetlen paramétert állíthatunk be: a nagyítás mértékét (Amonut). Megadhatunk 1-nél kisebb értékeket is, és ez azt jelenti, hogy ezzel a lencsével nem csak nagyíthatunk, hanem kicsinyíthetünk is. |
  | |
  | Világosító lencse |
  |
A világosító lencse (Brighten) segítségével kivilágosíthatjuk, illetve besötétíthetjük az alatta elhelyezett objektumokat. A lencse kiválasztásakor megjelenő Rate mezőben a világosítás mértékét adhatjuk meg. A pozitív értékek hatására a program kivilágosítja a lencse alatti területeket, a negatív értékek hatására pedig besötétíti. |
  |   | Inverz lencse |
  |
Az inverz lencsével (Invert) a lencse alatt elhelyezett objektumok színét azok inverzére cserélhetjük (a színek inverze a CMYK színezési modell szerinti komplementere). Ha az inverz lencsét egy színes fényképen alkalmazzuk, a fénykép negatívját kapjuk végeredményül. Az inverz lencsének nincsenek paraméterei. |
  | |
  | Színszűrő lencse |
  |
A színszűrő lencse (Color Limit) úgy működik, mint a fényképezőgép lencséje elé helyezett színszűrő: csak a sötét árnyalatokat engedi át, valamint azokat a színeket, amelyek megegyeznek a színszűrő színével. A világos színeket a szűrő a megadott színre alakítja. Például, ha kép fölé egy zöld színszűrőt helyezünk, az zöld különböző árnyalatain és a feketén kívül minden színt kiszűr. A színszűrő lencse kiválasztásakor megjelennek annak paraméterei: a szín kiválasztására szolgáló Color (Szín) mező, és a szűrés mértékének beállítására szolgáló Rate (Mérték) mező. |
  | |
  | Színkeverő lencse |
  |
A színkeverő lencse (Color Add) fények keverését szimulálja. Képzeljünk el például, hogy három erős fényű, színes (vörös, zöld és kék) spotlámpa fényét egy fekete háttérre irányítjuk. Ahol a hátteret mind a három lámpa fénye éri, fehér területet kapunk. A köztes területeken bíbor, cián és sárga színek válnak láthatóvá. Ugyanez történik a színkeverő lencsénél is: a lencse mögött elhelyezett objektum színeit az iménti módszert szimulálva hozzákeverjük a lencse színéhez. A lencse kiválasztása után két paramétert állíthatunk be: a lencse színét (Color) és a színkeverés mértékét (Rate). |
  | |
  | Színes szürkeárnyalatos lencse |
  |
A színes szürkeárnyalatos lencse (Tinted Grayscale) átalakítja az alatta elhelyezett objektumok színeit azok szürkeárnyalatos megfelelőjére, majd a szürkeárnyalatokat a megadott szín árnyalataival helyettesíti. A végeredmény egy olyan kép lesz, amin csupán egy szín, pontosabban annak különböző árnyalatai láthatók. A színes szürkeárnyalatos lencsénél csupán egyetlen paramétert állíthatunk be: a lencse színét (Color). |
  | |
  | Hőtérkép lencse |
  |
A hőtérkép lencse segítségével infravörös képek színeit szimulálhatjuk. Ez a lencse egy fehér, sárga, narancssárga, vörös, kék, lila és cián színekből álló palettát használ a lencse alatt elhelyezett objektumok "hőmérsékletének" érzékeltetésére. Természetesen megadhatjuk, hogy melyik színek a "meleg" színek, és melyikek a "hidegek". A meleg színek a lencsében pirossal vagy narancssárgával jelennek meg, a hidegek pedig fehérrel vagy kékkel. Színek hőmérsékletét a paletta eltolásával változtathatjuk meg. Erre a lencse kiválasztása után megjelenő Palette Rotation mezővel van lehetőségünk. |
  | |
  | Színtérkép lencse |
  |
A színtérkép lencse (Custom Color Map) "beszorítja" az alatta elhelyezett kép színeit az általunk megadott színek közé. A program elhelyezi a két színt a színkörön, majd összeköti őket, és a lencse alatti kép színeit a színkörön elhelyezett görbe színeivel cseréli le. Természetesen nem csak egyenesen köthetjük össze a két színt, hanem a színkör kerületén haladva, szivárványszínekkel is. Ebben az esetben megadhatjuk a körüljárás irányát. A színtérkép lencse kiválasztása után megadhatjuk, hogy melyik két alapszínnek kívánunk dolgozni (From és To), valamint azt, hogy ezeket hogy kívánjuk összekötni (Direct – közvetlen, Foward Rainbow – szivárványszínek, Reverse Rainbow – fordított szivárványszínek). |
  | |
  | Drótkeret lencse |
  |
A drótkeret lencsével (Wireframe) átalakíthatjuk a lencse mögött elhelyezett objektumok kitöltőjét és körvonalát. Ez a lencse csak vektorgrafikák átalakítására használható igazán jól, mivel a bittérképeket téglalapként kezeli, és a képeiket egyszerű színekké alakítja. A lencse kiválasztása után megadhatjuk, hogy milyen színekkel szeretnénk helyettesíteni a lencse alatt elhelyezett objektumok körvonalának (Outline) és kitöltőjének (Fill) színét. |
  | |
  | Halszemoptika lencse |
  |
A halszemoptika lencse (Fish Eye) kinagyítja és eltorzítja az alatta elhelyezett objektumokat. A hatása olyan, mintha a fényképezésnél halszemoptikát használnánk. A lencse kiválasztása után egyetlen paramétert állíthatunk be: a torzítás/nagyítás mértékét. |
  |
A lencsék módosítása, másolása és törlése |
  |
Az említett alapbeállítások mellett megadhatunk még egy pár dolgot, amivel rugalmasabbá tehető a lencse grafikai hatása. Például, rögzíthetjük a lencse képét, vagy áthelyezhetjük a nézőpontját a grafika másik pontjára. |
  | Az aktuális kép rögzítése |
  |
Szükség esetén rögzíthetjük a lencse képét, s ezután szabadon mozgathatjuk a lencsét anélkül, hogy megváltozna a tartalma. A lencse képének rögzítéséhez jelöljük ki a lencseobjektumot, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Lens (Lencse) parancsát. Ekkor megnyílik a Lens (Lencse) redőnymenü, amelyben megtekinthetjük az aktuális lencse paramétereit. A lencsében látható kép rögzítéséhez kattintsunk a Frozen választómezőbe. |
  |
Ha fel szeretnénk oldani egy lencse képének a rögzítését, tehát azt szeretnénk, hogy a lencsében ismét a mögötte elhelyezett objektumok képe látszódjon, nyissuk meg a Lens (Lencse) redőnymenüt, majd kattintsunk újra a Frozen választómezőbe. |
  | A nézőpont mozgatása |
  |
Könnyen elérhetjük, hogy egy lencseobjektumban ne az alatta elhelyezett objektumok látsszanak, hanem a grafika egy másik részlete. Ehhez el kell mozgatnunk a lencse nézőpontját. |
  | |
  |
A lencse nézőpontjának mozgatásához jelöljük ki a lencseobjektumot, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Lens (Lencse) parancsát. Kattintsunk a megnyíló Lens (Lencse) redőnymenüben a Viewpoint (Nézőpont) választómezőben, majd a mellette megjelenő Edit (Szerkesztés) gombra. Ekkor a lencseobjektum közepén egy X alakú fogantyú válik láthatóvá. Ez az X jelzi a lencse nézőpontjának középpontját. A lencse nézőpontjának áthelyezéséhez mozgassuk el a fogantyút, majd nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |
  | Lencse másolása |
  |
Ha elkészítettünk egy lencsét, könnyen átmásolhatjuk azt más objektumokra. Ehhez jelöljük ki azt az objektumot, amire át kívánjuk másolni egy másik objektum lencse hatását, majd válasszuk az Effects (Hatások) menü Copy (Másolás) almenüjéből a Lens From (Lencsét innen) parancsot. Ezután kattintsunk arra a lencseobjektumra, aminek le szeretnénk másolni a grafikai hatását. |
  | Lencse törlése |
  |
Ha egy lencseobjektumot vissza szeretnénk alakítani egy közönséges objektummá, törölnünk kell a lencsét róla. Ehhez jelöljük ki az objektumot a nyíl segédeszközzel, majd nyissuk meg a Lens (Lencse) redőnymenüt az Effects (Hatások) menü Lens (Lencse) parancsával, válasszuk ki a lencsetípusok lehulló listájából a No Lens Effect (Nincs lencsehatás) opciót, és nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |