A színek kiválasztása |
  |
A színek kiválasztására a leggyorsabb módszer a képernyő szélén megjelenő paletta használata. A paletta azonban viszonylag kevés színt tartalmaz, így gyakran más módszerrel kell kiszíneznünk az objektumokat. A színek kiválasztására több eszközt kínál a CorelDRAW, melyek közül mindig azt érdemes használni, amelyikkel a legkönnyebben tudjuk megtalálni a kívánt színt. |
A színek kiválasztására szolgáló eszközök |
  | A színmező |
  |
A színmező segítségével megjeleníthető a CorelDRAW teljes színspektruma. A szín kiválasztásához először a megfelelő árnyalatot kell beállítanunk a keskeny csúszkával (ld. az ábrát). Ekkor a négyzet alakú mezőben megjelennek a megadott színárnyalat különböző telítettségű és fényerejű változatai, melyek közül kiválaszthatjuk a nekünk megfelelő színt. Ezt azután tovább finomíthatjuk a színmező melletti számmezőkkel. |
  | |
  | A színkeverő |
  |
A színkeverővel négy különböző színt kombinálhatunk. A színek kiválasztása után – melyet a mező szélén található gombokkal tudunk elvégezni – a program egy rácsot készít azok különböző arányú keverékeiből, s ezek közül tudjuk kiválasztani a számunkra legmegfelelőbbet. A színek finomításához itt is használhatjuk a számmezőket. |
  | |
  | A színharmónia-készítő |
  |
A CorelDRAW-val nem csak egy-egy színt tudunk kiválasztani, hanem egymáshoz illő, egymással harmonizáló színek sorozatát is. A színharmónia-készítő megkönnyíti a dokumentumok esztétikus színezését, mivel csupán egyetlen színt kell kiválasztanunk, és a program – az általunk megadott szabályok alapján – megmutatja az ezzel harmonizáló színek csoportját. |
  | |
  | A paletták |
  |
A CorelDRAW számos olyan színgyűjteményt (palettát) tartalmaz, melynek színeit egyedi szempontok szerint válogatták össze. |
  |
Kétféle palettával találkozhatunk a programban. Az egyik színei valamilyen színezési modell alapján készültek, ezeket a színeket mi magunk is módosíthatjuk, sőt akár új színekkel is kiegészíthetjük a palettát. Ebbe a csoportba tartozik például az a paletta, amely a CorelDRAW telepítése után megjelenik a képernyőn. (Nem biztos, hogy később is ez a paletta jelenik meg mindenkinél, hiszen mindenki kiválaszthatja, hogy milyen palettát szeretne használni. Erről bővebben a Paletta használata c. részben olvashat). |
  |
A másik palettatípus színei egy-egy színskála színeit tartalmazzák, melyeket az erre szakosodott gyártók állítottak össze. Az ilyen paletták színei természetesen rögzítettek, sem megváltoztatni, sem törölni nem tudjuk azokat, és újabb színeket sem vehetünk fel a palettába. A rögzített színekkel rendelkező paletták akkor használhatók igazán jól, ha megvásároljuk a hozzájuk tartozó, papírra nyomtatott színskálát, színminta-katalógust is. A CorelDRAW több ilyen palettát is tartalmaz, köztük a hazánkban igen elterjedt Pantone Spot és Pantone Process színskálát palettáit is, valamint az élethű színek reprodukálására alkalmas Pantone HexaChrome színskála palettáját. |
A színek kiválasztása |
  | A színek kiválasztása a palettáról |
  |
A színeket a leggyorsabban a képernyő szélén megjelenő palettáról tudjuk kiválasztani. Ehhez jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd kattintsunk a palettában a megfelelő színre. Ha az objektum körvonalának a színét szeretnénk megváltoztatni, a jobb egérgombbal kell a palettára kattintanunk. |
  |
Az objektumokat nem feltétlenül kell kijelölnünk ahhoz, hogy kiszínezhessük azokat. Ha egymás után több objektumot szeretnénk kiszínezni a paletta segítségével, egyszerűen fogjuk meg a paletta megfelelő színét, és húzzuk a színezni kívánt objektum fölé. Ha az objektum kitöltőjét szeretnénk megváltoztatni, célszerű a művelet közben nyomva tartani a Shift billentyűt (ekkor ugyanis biztosan a kitöltő színeződik át, nem pedig a körvonal). A körvonal átszínezéséhez az Alt billentyűt kell nyomva tartanunk a művelet közben. |
Ügyeljünk arra, hogy amikor "elengedjük" a színt, a kurzor biztosan az objektum fölött legyen. Ha a szín elmozgatása után úgy engedjük fel az egérgombot, hogy a kurzor egy üres terület fölött van, akkor a program azt feltételezi, hogy az alapbeállításokat (vagyis az alapértelmezett grafikai, ill. szövegstílust) kívánjuk módosítani, és megnyitja az ennek elvégzéséhez szükséges párbeszédablakot. |
|
  |
A palettával nem csak tiszta színekkel tölthetjük ki az objektumokat, hanem használhatjuk azt színkeverésre is. Ha kiválasztunk egy színt, majd kitöltünk egy objektumot azzal, a "fog és vidd" módszerrel újabb színeket tudunk hozzákeverni, így sokkal több színt tudunk előállítani, mint amennyi a palettán található. |
  |
A színek összekeveréséhez jelöljük ki a színezni kívánt objektumot, majd színezzük ki a paletta egyik színével, az imént ismertetett módon. Ehhez a színhez úgy tudunk újabbakat keverni, hogy lenyomjuk a Ctrl billentyűt, majd megfogjuk a paletta megfelelő színét, az objektum fölé mozgatjuk, és elengedjük (a művelet közben végig nyomva kell tartani a Ctrl billentyűt). |
A program a direkt (spot) színeket úgy jelöli, hogy a palettában a színek bal alsó sarkába egy kis, fehér négyzetet helyez. Ezekkel a színekkel is kitölthetjük az objektumainkat a fent ismertetett módon, de a direkt színeket nem keverhetjük, pontosabban a művelet során a program átkonvertálja azokat RGB színekké, és így keveri össze őket. Direkt színeket tartalmaz például a Pantone Matching System nevű paletta. |
|
  |
A palettán megjelenő színek száma tovább bővíthető. Ha találtunk egy színt, ami nagyon közel áll ahhoz, amire szükségünk lenne, kattintsunk erre a színre a palettában, és tartsuk nyomva az egérgombot. Ekkor megnyílik egy színmező, amelyben a program megmutatja a kiválasztott színhez legközelebb álló árnyalatokat. Ha ezek között megtaláljuk a megfelelő színt, egyszerűen kattintsunk rá. |
  | A színek kiválasztása a színmezőről |
  |
A színek kiválasztására szolgáló párbeszédablakban megjelenő színmező alapesetben a HSB színezési modellen alapul. A jobb oldali csúszka a színárnyalatot reprezentálja, a négyzet alakú színmező vízszintes tengelye a telítettséget, a függőleges tengelye pedig a fényerőt. Természetesen nem csak HSB színezés modellt használhatunk, de a színmező mindaddig a HSB színezési modell szerint mutatja a színeket, amíg másik színmező-típust nem választunk. |
  |
Ha a színmező segítségével szeretnénk kiválasztani a színt, jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont, vagy a tollhegy segédeszköz kiugró menüjéből az Outline Color Dialog (Körvonalszín párbeszédablak) ikont, attól függően, hogy az objektum kitöltőjét vagy körvonalát szeretnénk megváltoztatni. Ha az ablakban nem jelenik meg a színmező, kattintsunk az ablak tetején található Color Viewers (Színmezők) gombra. Ha a színmező láthatóvá vált, a jobb oldali csúszka elmozgatásával válasszuk ki a megfelelő színárnyalatot, majd a nagy színmezőn megjelenő fogantyú segítségével a megfelelő színt. |
  |
A szín kiválasztására nem csak a HSB színezési modell szerint működő színmezőt használhatjuk. Másik színmező megjelenítéséhez nyissuk meg a színezésre szolgáló párbeszédablakot az imént ismertetett módon, majd kattintsunk a Color Viewers (Színmezők) gombra, és tartsuk nyomva az egérgombot. Ekkor a gomb alatt megjelenik egy kiugró mező, amelyből kiválaszthatjuk a megfelelő színmező-típust. internetes grafikák készítéséhez célszerű az RGB – 3D Additive (RGB - térbeli, additív), nyomdai munkák előkészítéséhez pedig a CMYK – 3D Subtractive (CMYK – térbeli, szubtraktív) színmezőt választanunk. |
  | |
  |
A színmező típusa független a színezési modellektől, mégis érdemes a kettőt egymáshoz illeszteni. Az imént azt ismertettük, hogy miként tudjuk megváltoztatni a színmező típusát, de arról is szót kell ejtenünk, hogy hogyan lehet kiválasztani a legmegfelelőbb színezési modellt. Ha Internetes grafikákat készítünk, célszerű RGB színezési modellt használnunk, hiszen ezek a grafikák monitoron fognak megjelenni, a monitor pedig az RGB színezési modell szerint állítja elő a színeket. Ha a grafikát nyomdai sokszorosításra szánjuk, CMYK színezési modellt kell használnunk, mert a négyszínű nyomdatechnikában ennek a színezési modellnek az alapszíneivel dolgoznak. A színezési modellt objektumok színezésére szolgáló ablakban található Model (Színezési modell) lehulló listával választhatjuk ki. |
  | |
  | A színek kiválasztása a színkeverőről |
  |
A színkeverő segítségével összekeverhetjük a paletta négy színét, majd ebből a keverékből választhatjuk a számunkra megfelelő színt. |
A színkeverő csak a paletta színeinek az összekeverésére használható. Ha más színeket szeretnénk összekeverni, előbb fel kell vennünk azokat a színeket a palettába. Erről bővebben a Egyéni paletták szerkesztése c. részben olvashat. |
|
  |
Ha a színt a színkeverő segítségével szeretnénk előállítani, jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont, vagy a tollhegy segédeszköz kiugró menüjéből az Outline Color Dialog (Körvonalszín párbeszédablak) ikont, attól függően, hogy az objektum kitöltőjét vagy körvonalát szeretnénk megváltoztatni. A színkeverő megjelenítéséhez kattintsunk az ablak tetején található Mixers (Keverők) gombra. Ha nem a színkeverő jelenik meg (hanem például a színharmónia készítő), akkor kattintsunk ismét a gombra, tartsuk nyomva az egérgombot, majd válasszuk a megnyíló menüből a Color Blend menüpontot. A színkeverő négy színét a sarkain található gombokkal tudjuk kiválasztani. Ha rákattintunk az egyik ilyen gombra, megjelenik a paletta, amelyben kijelölhetjük a megfelelő színt. Ha ez megtörtént, a program előállítja a színkeverő sarkain látható színek keverékét. Ha ezek között megtaláljuk azt is, ami megfelel az igényeinknek, kattintsunk rá, majd zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
  | |
  |
A program a négy színből alapesetben egy 16x16-os rácsot készít. Ha ezt túl sűrűnek találjuk, kiválaszthatunk kisebb rácsméretet is. Ehhez nyomjuk meg az ablak tetején található More (Egyebek) gombot, melynek hatására az ablak egy újabb résszel egészül ki. Kattintsunk az Options (Opciók) gombra, tartsuk nyomva az egérgombot, majd válasszuk ki a megjelenő menü Grid Size (Rácsméret) almenüjéből a megfelelő rácsméretet. A legkisebb rácsméret 3x3-as, a legnagyobb pedig 16x16-os. |
  | |
  | Harmonizáló színek kiválasztása |
  |
A dokumentum színeinek a kiválasztása a dokumentum elkészítésének az egyik legnehezebb része. A CorelDRAW a színharmónia-készítővel igyekszik ezt a feladatot könnyebbé tenni. A színharmónia-készítő segítségével nem csupán egy-egy színt tudunk kiválasztani, hanem egymással harmonizáló színek egész csoportját. |
  |
A színharmónia-készítőben egy színkört találunk, amelyen síkidom (háromszög, téglalap, négyzet) sarkai mutatják az egymással harmonizáló színeket. A színkör alatt ezeknek a színeknek a különböző variációi (világosabb, sötétebb változatai) láthatók. A színkörön megjelenő síkidom alakját a Hues (Árnyalatok) listából választhatjuk ki, a változatok típusát a Variations (Változatok), a számát pedig a Number (Változatok száma) mezővel változtathatjuk meg. A harmonizáló színek csoportjából természetesen csak egy színt választhatunk ki egyszerre, de a színharmónia-készítő az ablak bezárása után is megőrzi a beállított paramétereket, így bármikor visszatérhetünk az utolsó színcsoporthoz, és kiválaszthatunk onnan egy másik színt. |
  | |
  |
Az egymással harmonizáló színek előállításához jelöljük ki az egyik, színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont, vagy a tollhegy segédeszköz kiugró menüjéből az Outline Color Dialog (Körvonalszín párbeszédablak) ikont, attól függően, hogy az objektum kitöltőjét vagy körvonalát szeretnénk megváltoztatni. A színharmónia-készítő megjelenítéséhez kattintsunk az ablak tetején található Mixers (Keverők) gombra, tartsuk nyomva az egérgombot, majd válasszuk a megnyíló menüből a Color Harmonies (Színharmóniák) menüpontot. |
  |
Harmonizáló színek előállításához először a színkörön megjelenő síkidom alakját kell kiválasztanunk. A síkidom alakja határozza meg, hogy hány színt állít elő a program (1-4), és hogy ezek a színek miként viszonyulnak egymáshoz (pl. egymásnak komplementerei, egymással kontrasztban álló, vagy egymással harmonizáló színek). A síkidom alakját a Hues (Színárnyalatok) lehulló listával tudjuk kiválasztani. |
  |
A következő lépés az ablak alján megjelenő variációk típusának és számának a beállítása. Erre a Variation (Változatok) és a Number (Változatok száma) mező szolgál. Ezután már csak a megfelelő színkombinációt kell kiválasztanunk. Ezt a színkörön megjelenő síkidom elforgatásával végezhetjük el. A kiválasztott színeket az ablak alján, a színmezőkben láthatjuk. |
  |
Ha végeztünk a harmonizáló színek előállításával, jelöljük ki az ablak alján található színvariációk közül azt a színt, amelyikkel az aktuális objektumot ki szeretnénk színezni. Ha ugyanennek a színcsoportnak a színeivel szeretnénk kiszínezni más objektumokat is, akkor nem kell megismételnünk az iménti műveletsort. Mivel a program megőrzi az utoljára előállított színcsoportot, az objektum kijelölése után csupán meg kell nyitnunk a színezés párbeszédablakát, és máris megjelennek az imént létrehozott színcsoport színei. |
  | A színek kiválasztása a rögzített palettákról |
  |
A színek kiválasztására használhatjuk a programba épített palettákat (színgyűjteményeket). Ezeket – mint már említettük – két csoportba soroljuk: a rögzített és a szabadon változtatható paletták közé. A rögzített palettákat akkor használjuk, ha a dokumentumot nem egy színezési modell színeivel szeretnénk kiszínezni, hanem ún. direkt színekkel, amelyeket az erre szakosodott gyártók definiáltak. Ezeket a színeket a színminta-katalógusokban rögzített specifikációk alapján bármely nyomda képes előállítani. Direkt színeket többnyire akkor használunk, ha a dokumentum színezésére négy vagy annál kevesebb színt használunk. Ha a dokumentum négynél több színt tartalmaz, a direkt színek helyett általában a CMYK színezési modellt használjuk (bár vannak kivételek). |
A direkt színek használatához szükségünk van egy nyomtatott színminta-katalógusra is, ugyanis a színeket ebből, és nem a képernyőn megjelenő palettáról kell kiválasztanunk. A képernyőn megjelenő színek gyakran erősen eltérnek a színminta-katalógusban rögzített színektől. |
|
  |
Ha a dokumentum színeit egy rögzített palettából szeretnénk kiválasztani, jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont, vagy a tollhegy segédeszköz kiugró menüjéből az Outline Color Dialog (Körvonalszín párbeszédablak) ikont, attól függően, hogy az objektum kitöltőjét vagy körvonalát szeretnénk megváltoztatni. A rögzített paletták megjelenítéséhez kattintsunk a megnyíló ablak tetején található Fixed Palettes (Rögzített paletták) gombra, majd válasszuk ki a Type (Típus) mezőből a színminta-katalógus típusát (hazánkban a leggyakrabban a Pantone Matching System elnevezésű színminta-katalógust használják). |
  | |
  |
Ha kiválasztottuk a színminta-katalógust, az ablakban megjelennek az ennek megfelelő színek. A katalógusban a jobb oldali, keskeny csúszkával "lapozhatunk". A nagy, négyzet alakú mezőben a kiválasztott oldalon szereplő színek láthatók. Ha megtaláltuk a megfelelő színt, egyszerűen kattintsunk rá, majd zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
  |
A színminta-katalógusokban minden színnek van neve. Ennek alapján is kikereshetjük a megfelelő színt, mégpedig úgy, hogy begépeljük azt a Name (Név) mezőbe. Például a Pantone Matching System színminta-katalógus 285 CV színének kiválasztásához csupán a 285-ös számot kell a Name (Név) mezőbe gépelnünk, és már meg is jelenik a képernyőn a kívánt szín. (Ne felejtsük el kiválasztani a megfelelő színminta-katalógust!) |
  |
Vannak olyan paletták (pl. Pantone Matching System), amelyekből nem csak tiszta színeket választhatunk ki, de megadhatjuk azt is, hogy az adott színnek milyen árnyalatát kívánjuk használni (pl. a Panone 285 CV szín 50%-os árnyalatát). Ezzel a módszerrel egy színből akár 100-féle árnyalatot is képezhetünk. Az árnyalat beállítását a Tint (Színárnyalat) mezőben adhatjuk meg. Ez a mező csak akkor jelenik meg az ablakban, ha az adott színminta-katalógusnál lehetőségünk van árnyalatok használatára is. |
  | |
Vannak olyan színminta-katalógusok is, amelyek nem direkt színeket tartalmaznak, hanem a CMYK színezési modell alapszíneinek keverékét (pl. Pantone Process). Ezek ugyanúgy használhatók, mint a direkt színeket tartalmazó paletták. |
|
A rögzített paletták közé tartozik két olyan paletta, amely nem színminta-katalóguson alapul. Ezek a Microsoft Internet Explorer és a Netscape Navigator palettái. Ezeknek a palettáknak a színeit a böngészők gyártói definiálták. Ha internetes grafikát készítünk, és azt szeretnénk, hogy a grafika biztosan ugyanúgy nézzen ki minden böngészőben, ezekből a palettákból kell a színt kiválasztanunk. |
|
  | A színek kiválasztása egyéni palettáról |
  |
Az egyéni paletták színeit tetszés szerint változtathatjuk, ezért az ezekben fellelhető színek száma és típusa erősen változó. A színek származhatnak más (pl. rögzített) palettákból, vagy létrehozhatjuk azokat a színkeverő eszközökkel. |
  |
Ha egyéni palettát kívántunk használni, jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont, vagy a tollhegy segédeszköz kiugró menüjéből az Outline Color Dialog (Körvonalszín párbeszédablak) ikont, attól függően, hogy az objektum kitöltőjét vagy körvonalát szeretnénk megváltoztatni. Az egyéni paletták megjelenítéséhez kattintsunk a megnyíló ablak tetején található Custom Palettes (Egyéni paletták) gombra, majd válasszuk ki a megfelelő paletta-típust a Type (Típus) lehulló listából. A CorelDRAW saját palettájának a neve coreldrw.cpl (a paletta-fájlok kiterjesztése .cpl). Használhatjuk a Corel PHOTO-PAINT palettáját (corelpnt.cpl), sőt saját palettákat is megnyithatunk az Open Palette (Paletta megnyitása) menüponttal. |
  | |
  |
Ha kiválasztottuk a megfelelő palettát, megjelennek az abban található színek az ablak közepén található színmezőben. A jobb oldalon található, keskeny csúszka "tömörítve" mutatja a színeket, a négyzet alakú mezőben pedig minden színt külön-külön (nyolcas csoportokban) tekinthetünk meg. Ha megtaláltuk a megfelelő színt, egyszerűen kattintsunk rá, majd zárjuk be az ablakot az OK gombbal. |
  |
A megfelelő színt kiválaszthatjuk úgy is, hogy begépeljük a nevét a Name (Név) mezőbe. A CorelDRAW beépített palettájában minden színnek van neve. Ha új színekkel egészítjük ki a palettát, célszerű azoknak is nevet adni, mert így később a nevük alapján is kikereshetjük azokat. |
  | A színek kiválasztása színmérő eszközzel |
  |
A színmérő eszközök olyan készülékek, amelyek képesek egy tárgy színét digitális információvá alakítani. Ezt a színinformációt a CorelDRAW képes értelmezni, így az objektumok színezésére felhasználhatjuk valódi tárgyak valódi színét is. A színmérő eszközt kalibrálni kell, mielőtt használatba vennénk! |
  |
Ha színt színmérő eszközzel szeretnénk kiválasztani, jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont, vagy a tollhegy segédeszköz kiugró menüjéből az Outline Color Dialog (Körvonalszín párbeszédablak) ikont, attól függően, hogy az objektum kitöltőjét vagy körvonalát szeretnénk megváltoztatni. A megnyíló ablakban kattintsunk a More (Egyebek) gombra, hogy megjelenjenek az ablakban a színbeállítás további opciói, majd nyomjuk meg az Options (Opciók) gombot. Ekkor megjelenik egy menü, amelyben a Measure From (Mérés ezzel…) almenüben választhatjuk ki a CorelDRAW által támogatott színmérő eszközt. Ha még nem konfiguráltuk a színmérő eszközt, végezzük el a konfigurációt, majd magát a mérést. A mérés során kiválasztott szín megjelenik a New Color (Új szín) mezőben. |
  |
Amint azt említettük, a színmérő eszközöket kalibrálni kell, mielőtt használni kezdenénk azokat. Ehhez válasszuk ki a színmérő eszközt az imént ismertetett módon, majd kattintsunk a konfigurációs ablakban a Calibrate (Kalibrálás) gombra. |
  | A színek kiválasztása számértékek megadásával |
  |
A színek kiválasztására a színmezők és színkeverők használata meglehetősen pontatlan módszer. Ezt általában akkor választjuk, ha a grafikát képernyőn szeretnénk megjeleníteni (pl. internetes grafikákat készítünk), vagy ha elvégeztük a monitor kalibrációját, így a monitoron megjelenő színek jól közelítik a nyomtatásban megjelenő színeket. Ha a dokumentumot nyomdai sokszorosításra szánjuk, akkor a színek pontos megadásához használjuk a számmezőket. |
  |
Ha a színeket számértékek megadásával szeretnénk kiválasztani, jelöljük ki a színezni kívánt objektumot a nyíl segédeszközzel, majd válasszuk a kanna segédeszköz kiugró menüjéből a Fill Color Dialog (Kitöltő szín párbeszédablak) ikont, vagy a tollhegy segédeszköz kiugró menüjéből az Outline Color Dialog (Körvonalszín párbeszédablak) ikont, attól függően, hogy az objektum kitöltőjét vagy körvonalát szeretnénk megváltoztatni. A megnyíló párbeszédablakban kattintsunk a Color Viewer (Színmezők) ikonra, válasszuk ki a Model (Színezési modell) listából a megfelelő színezési modellt, majd nyomjuk meg a More (Egyebek) gombot, melynek hatására az ablak kibővül, és a színmező mellett megjelennek az adott színezési modellhez tartozó számmezők. Például, ha az RGB színezési modellt választottuk, akkor a színmező mellet a Red (R – vörös), Green (G – zöld) és Blue (B – kék) alapszínek beállítására szolgáló számmezők jelennek meg. |
  |
Ha a szín kiválasztása után megváltoztatjuk a színezési modellt, a CorelDRAW átalakítja a színt, hogy az megfeleljen az új színezési modellnek, és megjeleníti a számmezőkben az új paramétereket. A színkonverzió nem mindig tökéletes, hiszen a színezési modellek nem fedik le tökéletesen egymást, az ezekkel megjeleníthető színek spektruma nem egyezik meg. Célszerű ezért már a munka elején kiválasztani a feladathoz legmegfelelőbb színezési modellt, és elkerülni a modellek közötti váltásokat. |
  | Az új színek megtekintése |
  |
Ha kiválasztunk egy új színt, az rögtön megjelenik a párbeszédablak jobb felső sarkában található mezőben. Ez a mező alkalmas arra, hogy összehasonlítsuk az objektum eredeti színét az általunk kiválasztott új színnel. A Reference Color (Referenciaszín) mutatja az objektum eredeti színét, a New Color (Új szín) mezőben pedig az új szín látható. A New Color (Új szín) mező két részre van osztva, a bal oldalán az általunk megadott szín látszik, a jobb oldalán pedig az a szín, ami a nyomtatásban fog megjelenni. Ha nem CMYK színezési modellel dolgozunk, előfordulhat, hogy a kiválasztott szín nem nyomtatható ki (mert nem konvertálható CMYK színné). Ilyenkor a New Color (Új szín) mező bal és jobb oldala eltérő színeket mutat, a mező mellett pedig egy nyomtató áthúzott ikonja jelenik meg. Ha a dokumentumot nem kívánjuk kinyomtatni (pl. internetes grafikát készítünk) akkor nem kell foglalkoznunk a figyelmeztető jelzéssel, de ha a dokumentumot ki szeretnénk nyomtatni, vagy nyomdai sokszorosításra szánjuk akkor számítanunk kell arra, hogy a végeredményen megjelenő szín nem fog megegyezni azzal, amit kiválasztottunk. |