A kamerák használata |
  |
A térbeli szövegeket tulajdonképpen egy képzeletbeli kamerán keresztül tekinthetjük meg. Ezt a kamerát a program eszközeivel bárhol elhelyezhetjük, akár körbe is járhatjuk vele az objektumot. Emellett megváltoztathatjuk a kamera látószögét, ráközelíthetünk az objektumra, vagy eltávolodhatunk attól. |
A térbeli szöveg kinagyítása |
  |
Szükség esetén kinagyíthatjuk az objektum egy részét, vagy csökkenthetjük a nagyítás mértékét, hogy az egész objektum elférjen a látómezőben. Ehhez válasszuk ki a 3D eszköztárból a nagyító (Camera Zoom) segédeszközt, majd kattintsunk a képre. Tartsuk lenyomva az egérgombot, mozgassuk el az egeret. Ha a kurzort a kép középpontja felé mozgatjuk, a program ráközelít az objektumra, ha pedig távolítjuk azt a kép középpontjától, akkor a program csökkenti a nagyítás mértékét. A nagyítás az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható. |
  | |
Vegyük észre, hogy ez a nagyító teljesen másképp működik, mint a rajzablakban használatos nagyító! |
A kamera mozgatása az xy-síkon |
  |
Az xy-sík az a sík, amit a látótér vízszintes és függőleges éle meghatároz. Ezen a síkon a kamerát a kameramozgató segédeszközzel tudjuk elmozgatni. A mozgatáshoz válasszuk ki a kameramozgató (Camera Slide) segédeszközt a 3D eszköztárból, majd "tenyereljünk rá" a képre, és mozgassuk el a megfelelő irányba. |
A kamera mozgatása a z-tengely mentén |
  |
A z-tengely merőleges az xy-síkra. Ha a z-tengely mentén mozgatjuk a kamerát, akkor az közelebb kerül az objektumhoz, vagy eltávolodik attól. Ha a kamerát a z-tengely mentén kívánjuk mozgatni, válasszuk ki a 3D eszköztár alján található kiugró menüből a kameraléptető (Camera Walk) segédeszközt, majd kattintsunk a képre. Tartsuk lenyomva az egérgombot, mozgassuk el az egeret. Ha a kurzort a kép középpontja felé mozgatjuk, a program közelebb viszi a kamerát az objektumhoz, ha pedig távolítjuk azt a kép középpontjától, akkor a program eltávolítja a kamerát az objektumtól. A kamera távolsága az egérgomb felengedéséig szabadon változtatható. |
  |
A kamera irányának beállítása |
  |
Hogy mit látunk a látótérben, az attól is függ, hogy merre áll a kamera. A kamera irányának megváltoztatására a pásztázó (Camera Pan) segédeszköz szolgál. Válasszuk ki a segédeszközt a 3D eszköztár alján található kiugró menüből, majd kattintsunk rá a tenyér alakú kurzorral a képre, és mozgassuk el azt a megfelelő irányba. |
  |
A pásztázás hatása különösen nagyobb nagyításnál érzékelhető. |
  |
A kamera forgatása a szöveg körül |
  |
Ha kívánjuk, tetszőleges irányból megtekinthetjük a szöveget. Ezt két módon tehetjük meg: a szöveg elforgatásával és a kamera elmozgatásával. A szöveg elforgatása nem mindig előnyös, mert – mivel a fények nem mozdulnak el – másképp törik meg rajta a fény, így megváltozik az összhatása. Ilyenkor inkább a kamerával kell körbejárni a szöveget. |
  |
A kamera forgatásához válasszuk ki a 3D eszköztár alján található kiugró menüből a kameraforgató (Camera Rotate) segédeszközt, majd kattintsunk a képre. Tartsuk nyomva az egérgombot, és mozgassuk el a kurzort arra, amerre el szeretnénk forgatni a képet. A program ekkor elforgatja az ábrát, és rögtön újra is rajzolja azt, így a forgatás mértékét folyamatosan nyomon követhetjük. A forgatás az egérgomb felengedéséig folytatható. |
  | |
  |
A forgatást precízen, számértékek megadásával is elvégezhetjük. Amikor kiválasztjuk az eszköztárból a kameraforgató segédeszközt, a kelléktárban megjelennek a forgatás elvégzéséhez szükséges mezők. Először ki kell választanunk, hogy melyik irányba kívánjuk forgatni a kamerát. Erre a Camera Revolve X (Kamera X-irányú forgatása), a Camera Revolve Y (Kamera Y-irányú forgatása) és a Camera Revolve Z (Kamera Z-irányú forgatása) gombok szolgálnak. Ezután meg kell adnunk a forgatás szögét a Camera Rotation (Kamera forgatása) számmezőben, illetve a csúszka segítségével. –180 és 180 fok közötti értékeket adhatunk meg. Ha megadtuk a forgatás szögét, a program forgatja a kamerát, és rögtön megtekinthetjük a művelet végeredményét. |
  |