Fények elhelyezése |
  |
A térhatású szöveget élethűbbé tehetjük, ha fényforrásokat helyezünk el körülötte. Ugyanaz a szöveg egész más képet mutat, ha más helyre rakjuk körülötte a fényforrásokat. Ha fények nélkül készítjük el a képet, a hatás olyan, mintha vaku nélkül fényképeznénk: csak a szórt háttérfény világítja meg az objektumot, élesebb fény-árnyék hatások nem jelentkeznek rajta. |
  |
Amikor létrehozzuk a térbeli szöveget, nincsenek körülötte fényforrások. Ha beállítottuk a megfelelő nézőpontot, elhelyezhetjük körülötte a fényeket. A fényforrások száma nincs korlátozva, de ha túl sok fényforrást használunk, akkor nem fognak megfelelően érvényesülni a fény-árnyék különbségek, és a végleges kép előállítása is sokkal tovább fog tartani. Egy elegáns, jó hatást keltő térbeli szöveg elkészítéséhez elég két-három fényforrás. |
A háttérfény beállítása |
  |
A háttérfény egységes, szórt fény. Nincsen meghatározható iránya, és nem vet árnyékot sem. Mivel a háttérfény az objektumot minden irányból egyenletesen világítja meg, csupán alapul szolgál az objektum fényezéséhez. Mégis fontos, hogy megfelelően állítsuk be, mert azokon a helyeken, ahol nem éri közvetlen fény az objektumot, főként a háttérfény hatása érvényesül, így fontos szerepe van az összkép kialakításában. |
||||
  |
A háttérfény beállításához kattintsunk a kelléktárban az Ambient Light (Háttérfény) ikonra. Ekkor megjelenik egy ablak, amelyben megadhatjuk a háttérfény tulajdonságait. Először be kell kapcsolnunk a fényt, ezt az On (Be) választómezővel tehetjük meg. Ezután ki kell választanunk a fény színét a színgombbal. Ez a gomb nem a megszokott színválasztó párbeszédablakot nyitja meg, hanem a Windows színkeverő ablakát, amelyben a HSB vagy az RGB színezési modell szerint tudjuk kikeverni a színeket. Ha kiválasztottuk a megfelelő színt, adjuk meg az intenzitását a Brightness (Fényerő) mezőben. Ha végeztünk az összes paraméter beállításával, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. Ekkor a program beállítja a képen a háttérfényt, de nem zárja be az ablakot, így szükség esetén megváltoztathatjuk a beállított értékeket. Ha a háttérfény megfelelő, kattintsunk a képre az ablak bezárásához. |
||||
  | |||||
  |
A háttérfény elkészítésekor ügyelnünk kell néhány dologra: |
||||
  |
|
Izzók elhelyezése |
  |
Az izzók (spotlámpák) elhelyezésével javíthatjuk az objektum térhatását. Az objektum körül bárhol elhelyezhetünk izzókat, és szabadon változtathatjuk azok színét, és intenzitását. |
  |
Izzók elhelyezéséhez kattintsunk a nyíl segédeszközzel a képre, majd nyomjuk meg a kelléktárban megjelenő Point Light (Izzó) gombot. Ekkor megnyílik az izzók elhelyezésére és beállítására szolgáló ablak. Új izzók felvételéhez kattintsunk a + gombra. Ekkor a mintamező közepén megjelenik egy új izzó, amely általában piros színű. |
  | |
  |
Az izzó mozgatásához kattintsunk a mintamezőben az izzót jelképező színes körre, majd mozgassuk azt az új helyére. Az izzó fényét a mintamezőben látható gömbön figyelhetjük meg. Ha áthelyeztük az izzót, nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot, hogy a program a szövegen is végrehajtsa a műveletet. |
  |
Az izzó színének megváltoztatásához kattintsunk a mintamezőben az izzót jelképező körre, majd a mintamező alatti színgombra. Ekkor megnyílik a színek kiválasztására szolgáló ablak, amelyben megadhatjuk az izzó színét. A szín beállítása után a fényforrás intenzitását is megadhatjuk, erre szolgál a Brightness (Fényesség) csúszka. Ha végeztünk, nyomjuk meg az Apply (Alakalmaz) gombot. Ekkor a program elvégzi a műveletet, de nem zárja be az ablakot, így szükség esetén további változtatásokat végezhetünk. Ha minden paraméter megfelelő, az ablak bezárásához kattintsunk a képre. |
  |
Ha már nincs szükségünk egy fényforrásra, kitörölhetjük azt. Ehhez nyissuk meg a fényforrások ablakát a kelléktárban található Point Light (Izzó) gombbal, kattintsunk a törölni kívánt fényforrást szimbolizáló színes körre, majd nyomjuk meg a – gombot. Ekkor a fényforrás eltűnik a mintamezőről. A változtatások érvényesítéséhez nyomjuk meg az Apply (Alkalmaz) gombot. |