A térbeli szöveg véglegesítése |
  |
Ha elkészültünk a térbeli szöveggel, véglegesítenünk kell annak képét. A CorelDRAW a rajzterületre nem térbeli objektumként helyezi ezeket a szövegeket, hanem – az egyszerűbb kezelés kedvéért – bittérképpé alakítja őket. A véglegesítés nem azt jelenti, hogy nem szerkeszthetjük többé a térbeli objektumot, mert a program elmenti annak paramétereit, így bármikor megváltoztathatjuk azt. |
  |
Miután véglegesítettük a térbeli objektumot, ugyanúgy kezelhetjük azt, mint a dokumentum többi objektumát, egyedül elforgatni nem tudjuk. Ha forgatni szeretnénk a térbeli objektumot, térjünk vissza a térbeli objektumok szerkesztésére szolgáló eszközökhöz (kattintsunk duplán az objektumra). |
  |
A rajzterületen elhelyezett térbeli objektumokkal – annak ellenére, hogy bittérképek – nem végezhetjük el a szokásos bittérkép-műveleteket, hacsak nem alakítjuk át azokat valódi bittérképekké (egy export-import művelettel). Ha egy térbeli objektumot bittérképpé alakítottunk, többé nem szerkeszthetjük azt a térbeli objektumok szerkesztésére szolgáló eszközökkel, viszont alkalmazhatjuk rajta az összes bittérkép-műveletet. |
A képméret és a képfelbontás meghatározása |
  |
Mivel a program a térbeli objektumokat bittérképként helyezi el a rajzterületen, meghatározhatjuk a képméretet és a felbontást. Ez nagyon fontos a kép minősége szempontjából, hiszen ha túl kis felbontást adunk meg, szemcséssé válhat a kép. |
  |
A képméret és a felbontás beállításához jelöljük ki a térbeli objektumot a 3D eszköztárban található nyíl segédeszközzel, majd kattintsunk a kelléktárban a Render Settings gombra. Ekkor megjelenik egy párbeszédablak, amelyben megadhatjuk, hogy mekkora képet szeretnénk készíteni, és mekkora legyen a kép felbontása. |
  | |
  |
Adjuk meg a kép végleges méretét a Width (Szélesség) és a Height (Magasság) mezőkben. A méretet megadhatjuk képpontban (ez különösen internetes grafikák készítésekor hasznos), vagy más mértékegységben is (pl. milliméterben). Ha ezzel végeztünk, adjuk meg a kép felbontását a Resolution (Felbontás) mezőben. A felbontást ahhoz a kimeneti eszközhöz kell illesztenünk, amin meg szeretnénk jeleníteni a grafikát. Internetes grafikáknál elég 72 dpi felbontást megadnunk, ha a dokumentumot nyomdai sokszorosításra szánjuk, 300 dpi felbontás kell megadnunk. |
Csak akkora felbontást adjunk meg, amekkora a megfelelő minőség eléréséhez feltétlenül szükséges. Ha nagy felbontás adunk meg, a program lassabban fogja kezelni a térbeli objektumból készített bittérképet, és a fájlméret is jelentősen megnő. |
A minőség meghatározása |
  |
A végleges kép minőségét tovább finomíthatjuk a Render Settings ablak alján található Renderer listával. Ebben azt adhatjuk meg, hogy a program hogyan árnyékolja a térbeli objektumokat. Ha a Wireframe (Drótkeret) opciót választjuk, a felületek eltűnnek, és csak az objektum drótváza lesz látható. Ha a Flat Shading (Sík árnyékolás) opciót választjuk, az árnyékok és a görbe felületek töredezettek lesznek, de a program gyorsabban elkészíti a végleges képet. A legjobb minőség eléréséhez a Smooth Shading (Lágy árnyékolás) opciót kell választanunk. Ekkor a program minden árnyékot és görbe felületet lágyan, simán árnyékol, de a végleges kép elkészítése tovább tart, mint a másik két árnyékolási mód esetében. |
A térbeli szöveg véglegesítése |
  |
Ha elkészültünk a térbeli objektummal, és beállítottuk a végleges kép minden paraméterét, elkészíthetjük a végleges képet. Ehhez egyszerűen kattintsunk a látótér mellé, egy üres területre. Ekkor a program véglegesíti a térbeli szöveget, és elhelyezi azt a rajzablakban. |
Ha módosítani szeretnénk egy véglegesített térbeli szöveget, kattintsunk rá duplán a nyíl segédeszközzel. Ekkor megjelennek a térbeli objektumok szerkesztésére szolgáló eszközök, és elvégezhetjük a szükséges módosításokat. |